YR refererade till en långsiktig prognos som genereras till förmån för, och används av energimarknaden;
http://www.wsi.com/0ca72052-a2d4-4542-a ... etails.htm
Tydligen pga kallare havsströmmar så blir vår sommare kallare än normalt (och det gäller väl framförallt oss som har kontakt med västerhavet). Jag har följt vattentemperaturerna och de ligger lägre än vad de normalt gör för årstiden.
Vad tror ni? Blir det en sommar med 14C, småspik och snålblåst?
Vad tror ni om prognosen?
- mariatherese
- Diamantmedlem
Re: Vad tror ni om prognosen?
Nu har jag inte kollat fakta - men har inte detta redan skett rätt märkbart sedan flera år?
Re: Vad tror ni om prognosen?
Mja, man kanske inte behöver måla fan på väggen ännu iof...
I Juli ligger ju dygnsmedeltempen på ca 15-17 och det räcker ju att det är under det så är det "kallare", om vi då har 24 istället för 25 på dagarna så är det helt ok för mig, svalare nätter gör heller inget. Enligt SMHI så har ju dygnstempen faktiskt stigit 1 grad sedan 90-talet, men det kan ju bero på "varmare" vintrar.
När vi haft rejäla vintrar så brukar vi få bra somrar, har vi haft slaskiga vintrar så får vi ofta lika grisigt sommarväder.
Man kanske ska hoppas på det bättre i alla fall.
Jag tror på en bra sommar, såklart...
I Juli ligger ju dygnsmedeltempen på ca 15-17 och det räcker ju att det är under det så är det "kallare", om vi då har 24 istället för 25 på dagarna så är det helt ok för mig, svalare nätter gör heller inget. Enligt SMHI så har ju dygnstempen faktiskt stigit 1 grad sedan 90-talet, men det kan ju bero på "varmare" vintrar.
När vi haft rejäla vintrar så brukar vi få bra somrar, har vi haft slaskiga vintrar så får vi ofta lika grisigt sommarväder.
Man kanske ska hoppas på det bättre i alla fall.
Jag tror på en bra sommar, såklart...
Lyssnade på någon från finland - kan det ha varit Johanna Koljonen? - härom dagen.
Tydligen utgår man från att sommaren blir skit där i öster, sedan blir man glatt överraskad för de vackra dagar man får.
Låter som en sund inställning, så slipper man vara bitter i september...
Tror jag ska anamma det i år.
Tydligen utgår man från att sommaren blir skit där i öster, sedan blir man glatt överraskad för de vackra dagar man får.
Låter som en sund inställning, så slipper man vara bitter i september...
Tror jag ska anamma det i år.
Alla borde ha skägg