Backstag - hur gör man egentligen??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
frejo
Guldmedlem

Backstag - hur gör man egentligen??

Inlägg av frejo » tis 04 maj 2010, 09:41

Vi har backstag och raka spridare på båten. Att man tar hem dem och spänner förstaget på kryssen är jag med på men när man kör på undanvind, måste man ha ordentligt spänn (nåja, jag vet att man slackar lite på förstaget i undanvind) i lovart då, blir jobbigt när man ska gippa (det är så jag kört hittills). Jag har haft båten i en säsong och har tidigare ingen erfarenhet av backstag. Jag tycker det är lite meckigt med backstag, vi familjeseglar enbart, så alla tips och idéer vilket kan underlätta hanterandet mottages tacksamt.

Vänligen
/frejo

eriksbo1
Diamantmedlem

Re: Backstag - hur gör man egentligen??

Inlägg av eriksbo1 » tis 04 maj 2010, 10:23

Det blir onekligen lite meckigt med backstag/barduner, som ska släckas och sträckas när man slår och som gärna trasslar in sig i bommen i det mest olämpliga ögonblick. På min tidigare båt gjorde jag fegt nog så att jag helt enkelt tog loss stagen i aktern och fäste dem vid mastfoten, när jag inte ville använda dom. Inför en dag med mycket skärgårdskryss t ex. Och det var nog så ofta!

Förmodligen kunde jag ha monterat bort dom helt - på en partialriggad båt är backstagens funktion närmast att sträcka förstaget för att få bättre form på förseglet; masten hålls iofs uppe i alla väder även utan backstag. Din båt förefaller ju vara masthead riggad, och med det stora förseglet kan ju backstagen där ha en stabiliserande funktion också.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 04 maj 2010, 10:43

Man kan inte generellt säga att backstagen är till för att sträcka upp förstaget.
Det är t ex inte till för det om du har en mastheadrigg, vilket du påstod, då är de till för att reglera krummet.
Och det finns riggar som inte pallar att seglas utan backstag, de knäcks helt enkelt då.

Berätta mer om båten, vad är det för båt?
Alla borde ha skägg

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 04 maj 2010, 11:51

Peter_K skrev:Man kan inte generellt säga att backstagen är till för att sträcka upp förstaget.
Det är t ex inte till för det om du har en mastheadrigg, vilket du påstod, då är de till för att reglera krummet.
Och det finns riggar som inte pallar att seglas utan backstag, de knäcks helt enkelt då.
...
Backstagen sträcker upp förstaget och böjer masten, precis som akterstaget på en MH rigg. Hur mycket mastböj och sträckt förstag man får beror på hur hårt undervant eller checkstag är satta. Det är alltså precis samma funktion.

Seglar man inte spinnaker i hårdvind så är inte backstagen kritiska att få satta "i tid" i gippen. Riggen ska stå utan dom.
Jag har själv seglat backstagsbåtar sedan mitten på 90-talet och det som är jobbigt är ju att skota över en genua i varje slag/ gipp.
I slagen är det ju inga problem, man lättar på gamla lovart och sätter an nya när man kommit runt. Det är heller ingen tidsnöd eftersom hela storen håller allt på plats, lite buk för acceleration skadar inte heller.
För att gippa i lättare vindar så lossar jag backstagen och slänggippar storen, i hårdare väder skotar jag in storen, byter backstag och släpper ut storen på andra sidan.
Det kan bli lite meck nära man soloseglar med spinnakern iof....

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 04 maj 2010, 11:56

Det är riktigt, man kan inte säga så mycket om backstagens funktion utan att känna till riggtypen. Jag har (till exempel) backstag på min mastheadrigg med raka spridare, enkom för att hålla emot det inre förstaget. Det innebär att jag normalt kan parkera dessa strax akter om undervanten, helt ur vägen för normal segling. Men det går ju bra därför att det inre förstaget också är "parkerat", tills man tänker gå ut i väder där man kan behöva en stormfock på det inre förstaget, dvs "nästan aldrig" hemmavid.

Baksidan med nödvändiga backstag är att de måste hanteras, för en oväntad slänggipp i riktigt kraftig vind kan sätta så stor kraft på ett spänt backstag att man riskerar haveri på riggen bara av det skälet. Men då talar vi om känsliga riggar med smala mastprofiler och mycket trim - har du en sådan ?
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 04 maj 2010, 12:04

Anders S skrev: ...
Baksidan med nödvändiga backstag är att de måste hanteras, för en oväntad slänggipp i riktigt kraftig vind kan sätta så stor kraft på ett spänt backstag att man riskerar haveri på riggen bara av det skälet. Men då talar vi om känsliga riggar med smala mastprofiler och mycket trim - har du en sådan ?
Riggen brukar väl hålla, värre med broachen som brukar komma...:)
http://www.blur.se/2009/06/29/dalig-roderverkan/
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » tis 04 maj 2010, 12:05

Jag har en, gissningsvis, 7/8-delarsrigg. Kan man släppa ordentligt på backstagen i undanvind och bara låta akterstaget ta hand om masten? Mitt akterstag är ganska klent i relation till backstagen.

/frejo

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 04 maj 2010, 12:13

frejo skrev:Jag har en, gissningsvis, 7/8-delarsrigg. Kan man släppa ordentligt på backstagen i undanvind och bara låta akterstaget ta hand om masten? Mitt akterstag är ganska klent i relation till backstagen.

/frejo
Nej, lätta på akterstaget på undanvindar.
Sätt an ett backstag.
Har man akterstaget draget hårt så kan man riskera att knäcka toppen om masten i övrigt rör sig framåt i en vindby och vågor.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 04 maj 2010, 12:38

SWE54 skrev:
Anders S skrev: ...
Riggen brukar väl hålla, värre med broachen som brukar komma...:)
http://www.blur.se/2009/06/29/dalig-roderverkan/
Om man detaljstuderar den riggen ser det ut som att backstaget går bakom bommen. Om backstagen fångar upp bommen kan det snabbt bli sämre.

Till Frejo:

Vid gipp i hård vind händer inget farligt (med riggen) om du ser till att ha skotet spänt i gippen. Då hinner du sätta backstaget på den nya sidan innan pressen blir för stor. Eftersom du har raka spridare (jag menar nog 90 grader ut från masten, för de flesta spridare är ju raka) hjälper toppvanten ingenting eller bara helt litet. Masten står på akterstag och undervant en liten stund, och du skall inte dröja onödigt länge med backstaget. Om dina backstag sitter bakom bommen (dvs, bommen kan inte fånga dem i en slänggipp, bara seglet) så minskar det riskerna med en slänggipp. Det blir inte kul (se bilden), men det blir inte generalras.

Dvs, samma som SWE54 sagt.
Anders S

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » tis 04 maj 2010, 13:14

Mina backstag sitter så att bommen skulle klappa i dem vid en kinesgipp. Inte bra då alltså och kräver större försiktighet?

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 04 maj 2010, 13:22

Swe 54 skrev" I slagen är det ju inga problem, man lättar på gamla lovart och sätter an nya när man kommit runt. Det är heller ingen tidsnöd eftersom hela storen håller allt på plats, lite buk för acceleration skadar inte heller."

Jag har en dubbla svepta 9/10 rigg med backstag som extra utr och bakom bom.
Jag brukar precis innan slag sätta an lä backstag, då går det lätt att spänna, sedan slår jag och släpper på blivande läsidan. Är det fel ordning?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 04 maj 2010, 13:33

frejo skrev:Mina backstag sitter så att bommen skulle klappa i dem vid en kinesgipp. Inte bra då alltså och kräver större försiktighet?
Det går ju inte säga så bestämt, men det går ju att tänka sig att bommen fastnar och bryts, alternativt trycket på backstaget (från bommen och seglet) blir så stort att något lossnar. Men då skall det blåsa bra. Men med allt annat lika, så ja, jag skulle hålla ett extra öga på saker och ting om gipprisken är överhängande.

Vad är det för en bt? Det betyder ju en del om man har en stark mast och backstagen är för att "bara" kunna fintrimma eller om man har en supertunn mast som går av om man nyser på den utan att hålla för munnen och där backstagen är kritiska när det börjar blåsa.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 04 maj 2010, 13:43

Schvidja skrev:Swe 54 skrev" I slagen är det ju inga problem, man lättar på gamla lovart och sätter an nya när man kommit runt. Det är heller ingen tidsnöd eftersom hela storen håller allt på plats, lite buk för acceleration skadar inte heller."

Jag har en dubbla svepta 9/10 rigg med backstag som extra utr och bakom bom.
Jag brukar precis innan slag sätta an lä backstag, då går det lätt att spänna, sedan slår jag och släpper på blivande läsidan. Är det fel ordning?
Nej det spelar nog mindre roll om du vill ta hem på slacket innan du slår.
Det var ju väldigt kort det jag skrev, jag släpper även ute några cm på storskot och ev någon cm på fockskot ibland. I slaget släpper jag backstaget och tar hem det ny när jag är på den nya bogen, skotar in fock och stor och sedan trimmas backstaget.
Det blir liksom i en och samma förflyttning alltihop.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 04 maj 2010, 13:49

frejo skrev:Mina backstag sitter så att bommen skulle klappa i dem vid en kinesgipp. Inte bra då alltså och kräver större försiktighet?
Egentligen inte, oavsett om saker går sönder eller om du broachar så är det jädrigt otrevligt och ska ju såklart undvikas. Det kan ju i värsta fall bli personskador i båda fallen.
Segla inte lägre än vad som är säkert.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 04 maj 2010, 14:42

Hej Frejo
Innan man kan ge ett bra svar så måste vi veta båttypen.
Jag tillhör den falangen som inte är särskilt orolig för backstag och ser dem mest som trim på kappsegling men man bör vara försiktig i vissa fall.
Om vi tar 2 typexempel och där X-99 är en typ av båt med nästan raka spridare (ca 5) och väldigt mjuk mast så kan man även på denna båt misshandla riggen rätt rejält innan den rivs. Givetvis så gäller det att ha koll så att alla andra stag sitter ordentligt.
Vi hade en tumregel där vi på kappsegling alltid slänggippade storen upp till kuling med full stor och spinnaker och det håller den för (höll för oss i alla fall...). På semestern slänggippade vi storen upp till ca 10m/s och därefter tog vi två rev i storen och satte bägge backstagen och fick på så sätt en väldigt stabil mast.
Tar vi nästa typbåt och då vår gamla Diva 399 med svepta spridare och backstag och betydligt kraftigare mast.
På den båten använder vi bara backstag vid kappsegling som trim eller om vi seglar spinnaker/gennaker på semestern.
Annars på semestern var de kopplade i genuaskenan.
Vår nuvarande båt (HP1030) med "extremt" svepta spridare är faktiskt designade för varken häckstag eller backstag.
Vi har dock valt att komplettera med backstag som vi endast kommer använda på kappsegling eller gennakersegling.
På semestern har vi alltså inga stag alls till häcken utan litar helt på att vanten gör jobbet...

En passus i debatten är att "alla" är rädda för backstag men ingen tänker på vad som händer om förstaget går sönder...
Bakåt har man minst 4 punkter som håller masten bakåt men framåt har man endast 1 segel borträknat...
Nu är väl risken att riggen åker föröver lite större så faran kanske är befogad...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Skriv svar