Eloxera om fösterramar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Eloxera om fösterramar

Inlägg av typhoon » tor 29 apr 2010, 19:16

Funderar på att eloxera om mina fönsterramar när jag ändå har demonterat dem.

Pratade med en firma här i stan som utför eloxeringsarbeten (eller anodisering som det heter) och de sade att de måste vara kemiskt rena. *pust* Utsidan, av både inner och ytterramarna, är inga problem men insidan av de yttre har en väldigt skrovlig yta i vilket limmet lagt sig i och i skruvhålen finns gul/grå/vita beläggningar (galvanisk korrosion!?!).

Jag har hittills använt rakblad + aceton men det tar fruktansvärt lång tid och det känns ändå inte som att min första ram är helt ren. Är det någon som gjort något liknande och har tips på hur jag får bort limmet? (Casco Marin & Teknik)

Vad händer t.ex. om jag "bara" gör rent utsidan så att bara den kommer att eloxeras om? Insidan kommer ju ändå att vara skyddad i från väder och vind i och med det tätande limmet.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Klas Göran Asplund
Trogen medlem

Re: Eloxera om fösterramar

Inlägg av Klas Göran Asplund » fre 30 apr 2010, 13:20

Utan att vara expert på någonting, och speciellt ytbehandling, så tror jag du har ett problem om du inte får al-profilen ren. Ytbehandlingsfirman vill nog inte ta in ramarna i sina bad om de inte är "kemiskt" rena. Vad jag tycker du borde försöka, är att hitta någon som kan blästra med glaskulor. Kolla med blästerfirmorna men först med ytbehandlingsfirman om, exakt vilket renhetskrav de har. Problemet med aluminium är ju som bekant att det korroderar direkt med syret i luften. Du får alltså en oxidfilm direkt efter blästringen, slipningen eller skrapningen. Denna betas bort innan den elektrolytiska processen. Det är också denna oxidfilm som "svärtar" från al-profiler och plåt som inte är anodiserade.

En finess med anodiseringen är att du kan få andra färger än natur, som är den vanligaste.

Det viktigaste är att få veta ytbehandlingsfirmans krav. Sen kan du välja metoder.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 30 apr 2010, 23:37

Det går faktiskt att eloxera själv!
Förutom båtmekandet grejar jag lite med Mountainbikes och där är det en del som hemma-eloxerar Hoj-delar i aluminium:
Snabb-beskrivning:
Man kopplar helt enkelt "+" till biten som ska eloxeras, minus till katoderna som är större aluminiumbläck och har det nedsänkt i utspädd batterisyra. Jag brukar räkna på 0,66A / dm2 för att få rätt ström.. Med andra ord får man mäta och räkna noggrannt för att resultatet ska bli samma på alla bitar.

Så man börjarmed att polera/borsta/blästra bitarna. Sen avfettar man noggrannt. Snabbt dopp i kaustiksoda och omedelbart sköljer av med rent vatten. Därefter ner i badet, på med rätt mängd ström i rätt tid (beroende på vilken tjocklek man vill ha på skiktet).
När det eklart sköljer man av bitarna o kör ner dem i 65 gradig eloxeringsfärg (funkar med textilfärg med men man kan ju inte va riktigt säker på hur färgen blir då)

Sen när de fått den nyansen man vill ha stoppar man ner dem i kokande vatten för att täppa igen porerna och låsa in färgen i skiktet. Sen e det klart!

http://happymtb.org/forum/read.php/1/90 ... msg-924631

Användarvisningsbild
typhoon
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av typhoon » lör 01 maj 2010, 08:29

Eloxera själv låter verkligen spännande! I det här fallet få nog firman ta hand om det med tanke på storleken.

Jag pratade med firman som gör eloxeringen och de sade att för deras del var det OK om inte materialet är kemiskt rent. Det enda är att de inte kan garantera att resultatet blir bra om det finns limrester kvar, vilket det kommer att göra i porerna på baksidan. Själva utsidan, den som behöver det nya skiktet, kommer att bli helt ren. Att inte insidan blir det gör inte så mycket eftersom den inte är exponerad mot väder och vind och kommer att skyddas av lim.
Renovering och elkonvertering av en dansk klassiker. Läs mer på grinde-19.se

Skriv svar