Det bidde en hel rock...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
behan
Trogen medlem

Det bidde en hel rock...

Inlägg av behan » fre 09 apr 2010, 18:51

fast det började med en tumme. Kan man säga.

I somras började kulventilen mellan toatank och toa släppa förbi lite, lite. Efter bara tjugo år! Byte alltså, ett litet skitjobb för vintern.
Men det var kanske lika bra att byta slangarna också på en gång, trots allt var de 20 år gamla.
Och varför inte ordna till en s k slurptömning som de säger snart ska bli lag. När jag ändå höll på så att säga.
Men då måste skottet mellan toa och stuvfack demonteras för att kunna montera.

Så skulle gamla slangar med invändig beläggning efter två decennier demonteras, i fryst skick, av uppenbara skäl. Brutala metoder krävdes!
Den gamla specialtillverkade toatanken (vem f-n har hittat på uttrycket septiktank? löjligt!) måste demonteras. Men året efter tanken monterades en förnämlig Wallas in och den satt förstås ivägen.
En del moment, ett flertal, krävde att jag kröp ned eller snarare vecklade ihop mig i det begränsade stuvutrymmet. Jag som knappast får plats i bilar, flyg eller hotellsängar.

Under resans gång insåg jag att tryckvattenledningarna också borde bytas, de var nog ännu äldre.
Vid ett av mina plågsamma besök i stuvutrymmet fastnade min blick på slangen från länspumpen till utloppet, strax ovan vattenlinjen. Den var uppenbarligen original, alltså trettio år. Skälet till att den inte bytts tidigare var utan tvekan att det krävdes hart när övermänskliga förmågor för att komma åt både att få bort och få till.

Så skulle då bortåt 3,5 m toaslang fördelad på sju bitar med dubbla slangklämmor vid varje anslutning på plats, förutom ventil, en rörkrök, ett T-rör och ett Y-rör samt ett däckstömningsbeslag. Och toatank och värmare och skottet etc skulle tillbaka.

Erfarenheter:
Gamla frusna slangar är att betrakta som stålrör. Och gamla slangklämmor går inte att öppna
Bågfil och den utsökta lilla Dremeln som vinkelslip har gjort jobbet.
Tjocka beläggningar hade bitvis reducerat arean till c:a 50%. Trots det har allt funkat alltid. Aldrig ett stopp
Det syrafasta stålet i tank och T-rör verkar helt opåverkat, märkligt.
Lämpligt att vara pensionär innan man kör igång!

Den gamle, pensionär med marginal

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Det bidde en hel rock...

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 09 apr 2010, 22:49

Grattis till ett lyckosamt jobb. Jag håller på att montera ekolodet jag köpte för två år sen. Det verkar bli bra det med. Monterade givaren invärtes i skrovet med Sica 291 idag på em. Har värme på i natt så det får härda. Det verkade mäta fint när jag nyss tryckt dit giva :D ren, hoppas det inte blir nåt tok i natt...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 10 apr 2010, 09:41

Guitar Nilsson skrev:Grattis till ett lyckosamt jobb. Jag håller på att montera ekolodet jag köpte för två år sen. Det verkar bli bra det med. Monterade givaren invärtes i skrovet med Sica 291 idag på em. Har värme på i natt så det får härda. Det verkade mäta fint när jag nyss tryckt dit giva :D ren, hoppas det inte blir nåt tok i natt...
Hoppas det funkar lika bra för mig som det gjorde för mig! Mitt montage blev bättre när sikan härdat. Medan sikan fortfarande var mjuk såg lodet sporadiskt fiskar på 2 meters djup men de försvann efter något dygn.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 10 apr 2010, 22:14

Den som spar han har, det gäller även underhåll.

Skriv svar