Jag har ingen avsikt att vifta med några lagar. Jag efterfrågar bara sunt hanterande av mina och andras uppgifter.stangen skrev:Lagar i all ära. Det som gäller i detta fallet är i så fall branschpraxis, mer info hos branschorg SWEDMA, som jobbat fram praxis, etiska regler och god sed tillsammans med Datainspektionen: http://www.swedma.se/
Jag litar också på Anders, däremot litar jag inte ett dugg på onlinemark innan jag vet mer.stangen skrev:Har kikat på brev, SWEDMA, och onlinemark och jag för egen del litar på Anders.
Oavsett om det är praxis eller inte är det ett oskick att det sker. Det är inte svårare att göra detta på ett sätt som inte stör den som inte vill ha breven.stangen skrev:Numer kan man räkna det som praxis att om man reggar sig på en sida (dvs 'etablerar ett kundförhållande') så lär det droppa ner nyhetsbrev, reklam, information eller annat via mailen. Precis på samma sätt som när ni blir uppringda av DN, banken eller försäkringsbolaget trots att ni är NIX:ade.
I det här fallet verkar jag inte ha möjlighet att avbeställa eländet utan att samtidigt ge min adress till onlinemark.stangen skrev: Mailen har däremot ofta fördelen att det går att avregga sig från den.
Läs på istället för att resa ragg!
Resa ragg förresten är alltför milt - jag blir skitförbannad på näringsidkare som inte fattar att hantera detta - enda anledningen att jag inte farit med invektiv här är just att jag uppfattar Anders som såväl ärlig som välvillig.
Edit: Jag menar alltså att jag inte är skitförbannad på Anders av ovan nämnda skäl.
Uppfatta mig inte som att jag vill pådyvla andra dessa åsikter, jag har all respekt för att det finns folk som tycker detta är jättebra, men jag vet samtidigt att jag inte är den enda som tycker att det är ett problem.