Klassificering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tony Oscarsson
Trogen medlem

Klassificering

Inlägg av Tony Oscarsson » mån 07 mar 2005, 19:09

Hej på er!

Jag har en fråga (med risk att blotta min okunskap) om klassificering. Jag har en båt som är byggd 1991. Bland uppgifter som jag hittar på nätet står det att den är \"kategori 3\". Vad kan det betyda. Har det med sjövärdighetsklassificering (CE) att göra eller vad?

Om det är som ovan, vad innebär det? Kan man gå till Gotland med den eller t.om. medelhavet?

:?:

Anders S

Inlägg av Anders S » tis 22 mar 2005, 15:19

I korthet:

Båtar EU-klassas från A-D, där A är \"bäst\". \"Kategori tre\" handlar nog mer om havskappsegling, och en båt som klassas efter kategori tre är (t ex) godkänd för Gotland Runt.

Att en båt klassas i kategori A innebär inte att den är extremt sjösäker, utan bara att den klarar vissa krav av teknisk natur. En heldäckad båt med självlänsar av tillräcklig storlek, tröskel till ruffnedgången, mantåg, plats för livflotte samt tillräcklig kölvikt och ett rimligt längd/bredd-förhållande brukar kunna bli A-klassad utan stora problem. Men för en 1991 års är detta ändå inaktuellt - då gällde inte EU-reglerna.

Att segla till medelhavet handlar bara litet om båten, utan mycket mer om tidpunkt, väder, skicklighet, färdväg etc. Det finns också länder på vägen länder där man ställer krav på utbildning (Tyskland) och båtutrustning (Frankrike).

Tony Oscarsson
Trogen medlem

Inlägg av Tony Oscarsson » tis 05 apr 2005, 15:22

Tack Anders för ditt svar.

Finns det någonstans där en djupare information, om allt det du nämner, kan finnas?

Anders S

Inlägg av Anders S » tis 05 apr 2005, 19:22

Om EU-normer för båtar:
http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... __452.aspx

Om säkerhetsbestämmelser för havskappseglare:
http://www.ssf.se/tk/offshore/sakerhet.html (se pPDF-filen i andra stycket)

Om \"Vägen till Medelhavet\" - bryggsnack (med sovring!), böcker av Göran Schildt, Olle Landsell, Åke Mattson, Sven Yrvind (aka Sven Lundin) med flera...

Peter dden Store

Inlägg av Peter dden Store » tor 07 apr 2005, 08:27

Hej
Om det är en Fransk båt så är det en sjövärdighetsklassificering.
Dom hade tidigare ,innnan CE, en eget klassificering.
Där motsvaras Klass 1= A (ungefär)
2=B
3=C ...... osv

Mvh

Peter

Tony Oscarsson
Trogen medlem

Inlägg av Tony Oscarsson » tor 07 apr 2005, 17:20

Nej, det är ingen fransk båt. Den är byggd i Luleå av APP AB. Konstruktör är Thord Gustavsson även känd från Diva båtarna.

Skriv svar