Segeleka

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Segeleka

Inlägg av S-B A-son » mån 01 feb 2010, 14:46

Om jag blir rik (igen?) skall jag skaffa en segeleka. En liten historia där man bara packar matsäcken, en pilsner eller två, och ger sig ut till de närmaste öarna.- De där som det aldrig är någon idé att gå till med stora båten. De där som säkert är jättefina men ratas på grund av sin omedelbara närhet.

Jag gillar Askeladdens fjortonfotare, den första modellen som också fanns origgad med bara tofter inuti, alltså ingen innerliner som segelekan har. Den är ett under av lätthet att ro, kursstabil och glider lätt genom vattnet! Jag har aldrig seglat segelekan men har däremot stor erfarenhet av rodd med den origgade. http://www.fjarden.se/images/Askeladden.jpg

Finns fler att kika på i storleken 13-15 fot? Erfarenheter av dessa?

mvh Sven-Barry

nilsnobbing
Platinamedlem

Re: Segeleka

Inlägg av nilsnobbing » mån 01 feb 2010, 16:46

Min fadersfigur innehar en Crescent 450. Ett badkar ungefär i samma stil som ovan nämnda Askeladd. Seglar rätt taskigt men eftersom endast finväders-utflyktsseglingar företas så spelar det sällan någon roll. Man ska ju oftast ändå bara hem till bryggan igen. Kryss är ingen höjdare, resten funkar. Formen på farsans segel påminner starkt om segelsäcken de ligger i vilket möjligtvis spela in på seglingsförmågan. Jag funderar på att sno hans flytetyg (om han inte bli arg och ledsen) för att ta den till Storsjön. För pilsnersegling är det nog en bra båt. Oproblematisk.

Skulle vinden mojna startar vi igång maskin, det kraftfulla muskedundret Yamaha Malta (3 hk) som gott och väl ger båten all fart en ostressad själ kan önska.

Nils Nobbing

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » mån 01 feb 2010, 16:53

Uttern var det!! Uttern 450!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 01 feb 2010, 18:50

Hej Sven B Jag är inte rik men har skaffat mej en segelbåt på gammledar.
Otroligt roligt var det i sommar att återuppleva den nära kontakten med vattnet.
"Små" seglat varje dag om vädret tillät.
Till och med varit ute en vecka, men det var lite för mycket campingliv. (Van vid större båtar).
Har haft en Askeladd 12" som jag riggade. Användes som segel och släpbåt.
http://lasselundell.se/page29.html
http://lasselundell.se/

delta160
Platinamedlem

Inlägg av delta160 » mån 01 feb 2010, 19:36

Hej

Jag är aningen mer skeptisk till klassiska segelekor (typ GKSS eka),
jag växte upp med enkla segeljollar ( i plywood) och gubbarna förfasade sig över dessa små lätta båtar,
det skulle vara riktigt trä gärna lite ek för att vara sjövärdigt.

Jag har ett hemsk minne från ett seglarläger (Sparreviken) där ett dussin segelekor överaskades av en åsk/stormby.
11 av dem kapsejsade och flöt omkring i marvatten, durkar åror och annat spreds över fjorden,
det tog timmar att släpa in alla till land och få ordning på allt
Sedan tog det dagar att lugna ner flera av deltagarna, och jag betvivlar att ett antal av dem någonsin mer seglade.

Poängen är att en Segeleka är en Jolle, dvs den kan kapsejsa, och enligt mitt förmenande bör alla Jollar ha tillräckligt med flytkraft för att kunna
rätas upp och länsas av besättningen och segla vidare.(jmf optimistjollar som har tre flytkroppar)
Möjligen skulle man kunna trycka in frigolit eller uppblåsbara flytkorvar även i en Eka, men jag betvivlar att det går att få den länsbar.

Nostalgi och tradition i all ära, men segelekan anser jag hör hemma på påskbrasan!

Segla gärna något enkelt, en gammal OK jolle, GKSS giggen, trissjolle, Flipper etc, ( flera av dessa "riktiga" jollar är dessutom mycket roligare att segla)

Vill man prompt segla Eka så se till att inte segla inte längre från land än att du kan simma iland!

/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » mån 01 feb 2010, 21:33

Förresten, är det inte en Crescent Skipper du bör införskaffa? En motorseglare till, fast mindre. Kanske starten på ditt samlande av en hel armada motorseglare.

Se så stolt hon är: http://img87.imageshack.us/i/skipper0nj.jpg/

/N.N

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 01 feb 2010, 23:33

Nja Lasse och nilsnobbing. Säkert bra förslag på båtar, men de är alldeles för stora. Det får inte bli tal om någon ruff, och man måste orka bära av med armen eller möjligtvis benet utan att bryta sig sönder och samman. Det skall ju inte handla om långfärd!

Att en liten segeleka kan kapsejsa är ju förvisso sant, men Askeladden har flytkroppar och sjunker knappast som en sten. Sen är det ju så att man bör vara rapp med skotlinorna, och som jolleseglare kan man balansera båten med att sitta på railen ;-). I praktiken tror jag inte omkullslagning kommer att bli något problem.
Sprisegel.jpg
En något yngre S-B i öppen båt med sprisegel
Sprisegel.jpg (27.96 KiB) Visad 10960 gånger
mvh Sven-Barry

kallekula777
Trogen medlem

Inlägg av kallekula777 » tis 02 feb 2010, 00:00

Väderöjulle och monark 44 är kanske tom snäppet bättre än askeladden 14??

Skriv svar