Välj motorbåt!

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Matrosen
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 17 okt 2016, 10:49

Re: Välj motorbåt!

Inlägg av Matrosen » mån 17 okt 2016, 11:02

Har seglat en hel del tidigare men valde ändå motorbåt när jag fick båtplats. Möjligheten att åka på kortare dagsturer eller bara en picnic en vardagskväll gjorde att valet föll på liten motorbåt.

Vill man välja en motorbåt för kortare dagsutflykter har jag erfarenhet av både daycruisers och snipor. Först hade jag en norsk daycruiser med ett gäng år på nacken, motorn var nästan 20 år gammal. Det var en del krångel med båten, det vart dyrt i efter några år. Fastnade då istället för holländska snipor som verkar komma mer o mer. Surfade runt och såg att t.ex. Maril, Admiral, iSloep och Antaris gjorde riktigt prisvärda snipor som inte kändes gubbiga. Valet föll på en modern snipa från iSloep, cool design samt billigt i drift.

Att skumpa runt i 30 knop är inget man gör längre stunder, även om det ger viss räckvidd. Tror snitthastigheten låg på max 15 knop när jag hade daycruiser. Då åker jag hellre i 10 knop med en snipa, både billigare och mer bekvämt.

Alltså... välj snipa!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Välj motorbåt!

Inlägg av Lasse L » mån 17 okt 2016, 18:13


Skriv svar