Välj motorbåt!
Välj motorbåt!
Tänk dig att det antogs lagar som beskattade vinden så att segelbåtar i princip blev omöjligt dyra att äga.
Vilken motorbåt skulle du välja? Priset ska motsvara värdet på din nuvarande segelbåt (ungefär). Du ska kunna använda båten till det du använder den till idag (dagsturer-övernattning).
Om jag nu skulle hamna i den sitsen skulle SRC 31 i någon modell vara en stark kandidat.
Vilken motorbåt skulle du välja? Priset ska motsvara värdet på din nuvarande segelbåt (ungefär). Du ska kunna använda båten till det du använder den till idag (dagsturer-övernattning).
Om jag nu skulle hamna i den sitsen skulle SRC 31 i någon modell vara en stark kandidat.
Henric D
Re: Välj motorbåt!
Usch hemska tanke
Men då skulle det bli något som ligger nära segelbåten, dvs någon snipa, eller fiskebåtsliknande farkost, sjövärdig. En motorseglare helt enkelt. Gärna någon one-off, kanske en pensionerad fiskeskuta.

Men då skulle det bli något som ligger nära segelbåten, dvs någon snipa, eller fiskebåtsliknande farkost, sjövärdig. En motorseglare helt enkelt. Gärna någon one-off, kanske en pensionerad fiskeskuta.
Re: Välj motorbåt!
Jag struntar i din regel om att värdet skall vara motsvarande. Jag väljer en Westfjord 26 i fiskeversion. En snipa med gott om utrymme, lagom stor, inget lull-lull, stark.
Re: Välj motorbåt!
Aquador 26 HT, Nimbus 28 Coupé, Forbina 800 eller 1000
En nyare Bavaria 27 är ganska ok också.
Stora amerikanska cruisers bör man dock försöka undvika. Smäckiga och är ej gjorda för vårt klimat.
Icke planande båtar går bort för mig.
En nyare Bavaria 27 är ganska ok också.
Stora amerikanska cruisers bör man dock försöka undvika. Smäckiga och är ej gjorda för vårt klimat.
Icke planande båtar går bort för mig.
Re: Välj motorbåt!
Om det där med övernattning skulle värderas ner skulle jag välja en RIB med ca 200 hk. Det är ruggigt vad måga av RIB:arna är kapabla till. Men man skulle väl ledsna rätt fort.
Snipor och andra båtar att köra i deplacementfart skulle nog vara vinnare i längden.
Snipor och andra båtar att köra i deplacementfart skulle nog vara vinnare i längden.
Henric D
Re: Välj motorbåt!
Jag skulle nog välja en 'trawler yacht' - dvs någon typ liknande Grand Banks. Det finns ju oerhört många fler tillverkare än just GB som antagligen är något övervärderad, en del bra, en del sämre och alla är byggda i Taiwan eller numera Kina. Men sammantaget är de bränslesnåla, har stor aktionsradie, rymliga och relativt sjövärdiga. Duger defintivt för långresor längs kusterna och i kanaler om man passar på höjden. Men man får inte ha bråttom - marschfarten ligger ju på 6-8 knop för de vanliga 32-36fotsmodellerna.
Re: Välj motorbåt!
Den var snygg Eilean!
Blir man tvingad att köpa motorbåt så är jag förtjust i de lite äldre Storebro, tidlös design, snyggt hantverk och dubbla motorer.
Just det där med dubbelmontage är vi seglar ju vana vid, mast och diselstånka. Känns bäst om det ena felar, trots ökade driftskostnader...
Blir man tvingad att köpa motorbåt så är jag förtjust i de lite äldre Storebro, tidlös design, snyggt hantverk och dubbla motorer.
Just det där med dubbelmontage är vi seglar ju vana vid, mast och diselstånka. Känns bäst om det ena felar, trots ökade driftskostnader...

Henric D
Re: Välj motorbåt!
Som seglare är man ju van vid att det inte kostar en förmögenhet att ta sig någonstans. Och just dessa gamla Storebro och liknande är kanske snygga, men de drar kopiösa mängder bränsle.HR312 skrev:... så är jag förtjust i de lite äldre Storebro, tidlös design, snyggt hantverk och dubbla motorer....
Jag har en god vän med en Fjord 34, litet samma stuk på båt som äldre Storebro. Halvplanande och 2 x 150 hk dieslar med en marschfart på 14-16 knop. Då plöjer den upp en formidabel vattenmassa och en sjömil kostar honom 3,5 liter - över 40 kronor om en liter kostar 12.-. En tur Sthlm - Gotland, alltså 200 sjömil blir 8.400 i bränsle.
Medan en deplacerande båt som en taiwantrålare klarar 7-7,5 knop på cirka 0,8 l sjömilen. Under 2.000 för samma resa...
Okej dubbla tiden, men till en fjärdedel av kostnaden... Och en enorm aktionsradie med tankar på 1000 liter.
Re: Välj motorbåt!
Det är inte lätt att byta en Turkryssare mot nåt vettigt med bara motor. Men en Grand Banks har jag alltid drömt om. Men mer förnuftigt val skulle väl för mig vara en Great Harbour 37. http://www.greatharbourtrawlers.com/gh37.html
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Re: Välj motorbåt!
Ett problem med många trawlers eller för all del Great harbour är höjden. Att skaffa en motorbåt som inte går att köra genom kanalerna i Europa känns ju helt sjukt - segelbåten kan man ändå masta av, men motorbåtens flybridge slår i broarna...
Maxhöjden är 3,50 meter. Och det klarar en del av de mindre trålarna på 32-34 fot. Sedan är det stopp om det är flybridge.
Apropå dubbla motorer. Längs spanska och portugisiska atlantkusten där vattnen kan vara tuffa såg jag en intressant lösning på en del båtar med bara en huvudmotor. På sidan hade man monterat en liten segelbåtsdiesel på kanske 10-20 hk med en foldingpropelller. Det kunde både vara drev och axel. Lilldieseln dubblerade som både reservmotor och generatior. Istället för att ha två dyra och bränsleslukande kolosser. Smart!
Maxhöjden är 3,50 meter. Och det klarar en del av de mindre trålarna på 32-34 fot. Sedan är det stopp om det är flybridge.
Apropå dubbla motorer. Längs spanska och portugisiska atlantkusten där vattnen kan vara tuffa såg jag en intressant lösning på en del båtar med bara en huvudmotor. På sidan hade man monterat en liten segelbåtsdiesel på kanske 10-20 hk med en foldingpropelller. Det kunde både vara drev och axel. Lilldieseln dubblerade som både reservmotor och generatior. Istället för att ha två dyra och bränsleslukande kolosser. Smart!
Re: Välj motorbåt!
Jag är helt med på att Storebrobåtar, eller andra halvplanande båtar av samma typ, är bränslekrävande monster.
Det kanske är förklaringen till att dessa båtar ofta glider fram i deplacementfart. Jag antar att de resonerar ungefär som många av oss seglare - man kan inte ha för stark motor. Vid behov kan den extra kraften utnyttjas.
En annan tilltalande sak med just Storebro är att de, i vart fall tidigare, var utrustade med avgasstövlar. Inget brummande utan bara ett väsande i vattnet - klart skönt när man numera kan höra de flesta större motorbåtar åtskillga distansminuter innan (blir passerad) av dem.
Sedan vet jag inte om skillnaden blir så stor att köra en SRC 31 eller SRC 340 i deplacementfart än en Grand Banks, klart att förlusterna är större när det är 12 i stället för 4/6 cylindrar som driver båten. Men kanske man man klara en SRC 31 på 1,2-1,5 l/mn i deplacementfart. Merkostnaden får väl vägas mot lyxen det innebär att ha extra effekt när man så önskar.
Det kanske är förklaringen till att dessa båtar ofta glider fram i deplacementfart. Jag antar att de resonerar ungefär som många av oss seglare - man kan inte ha för stark motor. Vid behov kan den extra kraften utnyttjas.
En annan tilltalande sak med just Storebro är att de, i vart fall tidigare, var utrustade med avgasstövlar. Inget brummande utan bara ett väsande i vattnet - klart skönt när man numera kan höra de flesta större motorbåtar åtskillga distansminuter innan (blir passerad) av dem.
Sedan vet jag inte om skillnaden blir så stor att köra en SRC 31 eller SRC 340 i deplacementfart än en Grand Banks, klart att förlusterna är större när det är 12 i stället för 4/6 cylindrar som driver båten. Men kanske man man klara en SRC 31 på 1,2-1,5 l/mn i deplacementfart. Merkostnaden får väl vägas mot lyxen det innebär att ha extra effekt när man så önskar.
Henric D
Re: Välj motorbåt!
"Great Harbour 37"
Me like! Mycket charm där
Me like! Mycket charm där
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57
Re: Välj motorbåt!
En fin liten snipa i 7-metersklassen skulle det bli. Typ en sån här: http://www.blocket.se/stockholm/IW25_Sn ... m?ca=3&w=3 Skulle nog kunna tänka mig en sån jag inte hela tiden skulle ha varit skraj för att motorn skulle kurka.
Har ni förresten märkt att det dyker upp en del nya snipor nu. Främst mindre, men ändå. Ett tidens tecken?
Nisse Nobbing
Har ni förresten märkt att det dyker upp en del nya snipor nu. Främst mindre, men ändå. Ett tidens tecken?
Nisse Nobbing
Re: Välj motorbåt!
Ja det är kul med de små sniporna som dyker upp nu. Enormt fina och ruggigt dyra kan tänka mig en sådan när hustrun och jag bor på ålderdomshemmet/seniorboendet - för båt måste man ju ha så länge man andas!
Henric D
Re: Välj motorbåt!
Jag skulle ändra beteende och köpa en styrpulpetbåt med en c:a 50 hästars utbordare, detta för
dagsutflykter. Däremellan skulle jag flyga till "turistorter" för längre vistelser.
( tåget faller bort - det är ett transportmedel för grisar och kor)
dagsutflykter. Däremellan skulle jag flyga till "turistorter" för längre vistelser.
( tåget faller bort - det är ett transportmedel för grisar och kor)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.