Inreda segelbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Svante
Diamantmedlem

Inreda segelbåt

Inlägg av Svante » sön 27 feb 2005, 19:37

Jag har precis köpt en Banner 1/2-ton som jag planerar att göra lite mer semestervänlig. Banner 1/2 är en ren racer med viktbesparande lösningar på flera ställen. Nån som har några tips om hur man bygger inredning utan att man lägger till för mycket vikt, man vill ju fortfarande ha en chans på klubbseglingarna . Funderar lite på tunn marinplywood som man böjer och antingen styvar upp med plast på baksidan eller använder nått distansmaterial och en skiva till på insidan. Ska bygga både pentry och toa samt inreda förpiken.

Hälsningar Svante

SWERNY
Silvermedlem

Inlägg av SWERNY » mån 28 feb 2005, 15:43

Hej Svante!

Intressant projekt, håller på med något liknande med en One off ½-ton men ska bygga ny överbyggnad och sittbrunn först sedan dubbelkoj under sittbrunn och toa vid sidan om och nytt pentry... (puh)

Tanken du har att bygga inredningen i tunn marinplywood och plasta på baksidan tycker jag låter vettigt.
Fortsätt gärna och informera om hur det går.

Mvh. Roger N
LG-91 ½ton

/Henrik

Inlägg av /Henrik » ons 02 mar 2005, 08:39

Eftersom skotten inte behöver vara bärande så räcker det ju med att dom är tillräckligt styva för att man inte skall trycka hål i dom, med en spinnbom eller liknande.
Ett sätt är att ta faner, gasfiber och divinycell (8mm). Lägg ett lager glas (Ca 200- 400g) på var sida och fanér ytterst. Väldigt lätt...
4mm plyfa är lite väl sladdrig, att styva upp med glasfiber på baksidan gör inte så mycket mot sladdrigheten, det behövs ett lager med distansmaterial emellan för att få styvhet.

Anders S

Inlägg av Anders S » tis 22 mar 2005, 15:26

Henriks förslag är helt ok, och min variant är att istället ta tunn plywood (2 mm) på var sida. Divinycellskivan kan gärna vara 8 mm, och då får man 12-13 mm. Denna skiva kan med fördel limmas samman med epoxylim, och då slipper man att ta glasfibermatta. Poängen är att man då kan köpa färdiga kanter och \"rundlar\" för att snygga till öppningar. En annan variant är att lägga en 8X15 trälist i lämpligt trä ytterst i kanten, så man får något att skruva i och en snygg kant.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 22 mar 2005, 19:46

Tack för alla bra svar. Dom bekräftar lite av vad jag spontant tänke inledningsvis. Har även hittat en länk som visar lite bilder på ett liknande projekt. Jag kommer att åtgärda min båt innan sjösättningen på enklaste sätt för att kunna njuta av säsongen men kommer sedan i höst att skrida till verket. Ska försöka att dokumentera med bilder som jag kan posta då...

http://web.telia.com/~u21114029/#

Var köper man divinycell eller likvärdigt material billigast förresten?

Svante

Skriv svar