Delphia 28
-
Martin Fredin
- Guldmedlem
Delphia 28
Jag tjatade tidigare om D 28 jag kollade live på mässan och vart helt övertygad nu ,stor och fin sittbrunn bra bekvämligheter invändigt.
Verkar vara prisvärd .
Någon annan som tittade och hade åsikter
Verkar vara prisvärd .
Någon annan som tittade och hade åsikter
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Re: Delphia 28
Jag tittade också på den. Bra intryck. Otroligt mer funktionell/rymlig boendemässigt än 28 fotare från sjuttio/åttiotal. Mer att jämföra med trettiofotare utrymmesmässigt. Kort mast på exet med fällköl. Skeptisk till när kölen är rörlig o tung, vad händer vid nedslag, kraftig sjögång. Vill besten bryta sig ur lådan då? Det är något jag aldrig skulle sluta oroa mig för. Kände också att sittbrunnen var lite oskyddad, men det hör ju till om man vill ha kojer under på en båt i den storleken. Tror nog att Delphian med fast köl o lite högre mast är mer attraktiv. Tittade på allt annat upp till 35 fot också. Blev nog mest positivt överraskad av Bavaria 32 Cruiser, tittade noga på köl som har fin form och bra bulb som är del av lateralplanet, pressade mot rattkonsollen försökte svikthoppa lite på däck o i sittbrunn och fann allt tillräckligt stumt och fast. Invändigt bra proportioner, hyfsat att hålla fast. Likaså i sittbrunn. Gillar skarpt o skulle hellre sätta pengarna där än i Delphia 28 tror jag, om det vore dags att köpa båt. Inte mycket extra pengar.
Andra fällkölsbåtar har anordningar för att låsa kölen i nedfällt läge för havssegling. Rimligtvis borde Delphian ha samma självklara säkerhetsdetalj.friseglarn skrev:....Skeptisk till när kölen är rörlig o tung, vad händer vid nedslag, kraftig sjögång. Vill besten bryta sig ur lådan då? Det är något jag aldrig skulle sluta oroa mig för...
-
Martin Fredin
- Guldmedlem
Jag hade redan tidigare bestämt mig för fenköl pga av segelprestandan ,det som kändes bra var innerutrymmet mycket bättre än vad jag hoppats på ,med fast köl får man också ett mindre bord i salongen vilket matchar bättre.
Nja priset ligger från ca 450 på Delphian och kanske runt 650 maxad med bättre segel och motor ,Bavarian är nog kanske 200 tkr dyrare i alla lägen och det är ganska mkt pengar som skall betalas dock kanske det inte blir så mkt / månad.
Bavarian för övrigt såg jädrans fin ut mer komfortabel båt än Delphian så klart men jag tror nog Delphian är vassare seglingsmässigt.
Detta är ingen vetenskap utan bara vad jag själv tycker och tror.
Nja priset ligger från ca 450 på Delphian och kanske runt 650 maxad med bättre segel och motor ,Bavarian är nog kanske 200 tkr dyrare i alla lägen och det är ganska mkt pengar som skall betalas dock kanske det inte blir så mkt / månad.
Bavarian för övrigt såg jädrans fin ut mer komfortabel båt än Delphian så klart men jag tror nog Delphian är vassare seglingsmässigt.
Detta är ingen vetenskap utan bara vad jag själv tycker och tror.
Hej!
Jag har provseglat Delphia 28 och är klat imponerad. Det var med fenköl och laminat segel...
Hon planar relativt enkelt och skjuter rejält med fart när vinden kommer.
Segling har testat och jämfört fast kontra fäll och fast vann.
För min del föll valet på en annan Delphia.
Att jämföra Delphia 28 och B32c är ju lite märkligt... Vill man segla eller ut och åka båt, om ni förstår hur jag menar...
Jag har provseglat Delphia 28 och är klat imponerad. Det var med fenköl och laminat segel...
Hon planar relativt enkelt och skjuter rejält med fart när vinden kommer.
Segling har testat och jämfört fast kontra fäll och fast vann.
För min del föll valet på en annan Delphia.
Att jämföra Delphia 28 och B32c är ju lite märkligt... Vill man segla eller ut och åka båt, om ni förstår hur jag menar...
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!
-
Martin Fredin
- Guldmedlem
Kul att någon provseglat kan du berätta lite om det ,själv får jag vänta till våren tyvärr.
Detta skall bli min första segelbåt så lite pirrigt är det som sagt att jämföra med bavarian är ju lite fel tänk bara det stora bordet i sittbrunnen ,delphian kan man ju ha dans i sittbrunnen.
Men desålätt vilken delphia köpte du och varför
/ Martin
Detta skall bli min första segelbåt så lite pirrigt är det som sagt att jämföra med bavarian är ju lite fel tänk bara det stora bordet i sittbrunnen ,delphian kan man ju ha dans i sittbrunnen.
/ Martin
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Här är en som är lite billigare (410´)och lite längre, tillverkad av Delphia Yachts: Phila 880.
http://www.blocket.se/stockholm/PHILA_8 ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/PHILA_8 ... ?ca=11&w=3
Hej Martin!Martin Fredin skrev:Kul att någon provseglat kan du berätta lite om det ,själv får jag vänta till våren tyvärr.
/ Martin
Jag har köpt en Delphia 37.2 genom den svenska agenturen. Det är en trevlig båt som uppfyller mina/våra kommande krav...
Jag har tittat på de båtar som säljs billigt begagnat från Polen och känner mig betydligt tryggare med att handla i Sverige. Det är ju lite med moms mm man skall tänka på.
Hur som. Med fast köl seglar hon riktigt högt på kryssen och med bra fart det blåste 4 - 5 m/s och vi seglade runt 6 kn. Minns inte vinkeln. Med genacker gjorde vi runt 9 knop och det blåste 6-7m/s. Lite vågor och hon surfar... Hon är styv och stabil. Hon gör inget som överaskar utan är trygg och du vet vad som skall hända... Har även seglat henne i tuffare vindar 16m/s hårt revat(två rev i storen och rejält inrullad fockI) men hon är fortfarande lika trygg. Man kommer nära seglingen och har kul. Den är riktigt rymlig nere i men med begränsad stå höjd.
Phila 880 som kille här skriver om är samma skrov dock byggd för den polska marknaden. Jag har pratat med agenten om denna också och det skiljer en del beträffande material i inredningen. Motorn är en mindre, den har plasttankar istället för RF-tankar, den har fällmast, annan däcksutrstning mm mm...
Jag hade möjligheten att köpa en 37:a i Polen genom samma företag, visst priset lockar men jag betalar gärna lite extra för att få båten i Sverige med garantier mm, du får en oslagbar serviceorganisation i Sverige har jag förstått på Delphia ägare jag pratat med. Den får du ju inte om du köper i Polen... Sen är båten ny och du vet vad den har varit med om...
Har du köpt en båt eller väntar du på provsegling?
Jag köper Desålätts argument. Det är givetvis tryggare att köpa en ny båt än en begagnat. Att dessutom köpa en ny båt från svensk firma kontra begagnad från polsk dito är nog en självklarhet givet att priset är samma. I mitt fall var vi riktigt förtjusta i Delphia 33 efter ett par års scouting. Vi övervägde ny-ny båt från svenska ÅF'n som visade stor lust att sälja. När vi sedan jämförde med den två år gamla demobåten från Polen så insåg vi att vi skulle få lägga på 250 000 till på den nya för att få dem i jämförbar utrustningsnivå. Blyköl, stor motor, spinnaker utr och andra av livets måsten. Nu betalar vi 65-70 % av rabatterat nypris. Riskpremien är Polen, beg = ej nybåtsgaranti. För mig ingen jättedramatik då jag fått (och numera även ger) goda referenser och är tämligen van vid Polen. Dessutom får vi en långsegling på köpet. Jag uppskattar dock merkostnaden till 10-15 000 för resor, extra försäkring, fullservice vinterförvaring. Dessutom har det gått ett par extra semesterdagar och timmar framför datorn. Inget för den bekväme, men processen har varit skoj. Känns nästan lite tomt nu.
Sedan skall ingen skugga falla över svenska ÅF:n. Tvärt om.
Sedan skall ingen skugga falla över svenska ÅF:n. Tvärt om.
-
Martin Fredin
- Guldmedlem
Skall provsegla den till våren räknar med att göra ett köp i mars el april att göra affären i sverige blir aktuellt för mig då jag har ett företag att hålla igång .
Gillar delphian mest för att den är enkel sportig och seglar bra ,tycker nog att priset uppväger att den lite enklare menallt finns ju värmare ,inombordare,varmvatten,toa,.
Och som fler sagt förmodligen mer värt med ny båt som är lite enklare än gammal ..
Funderar på en spec med inombordare,värmare ,hamel sails,landström såg även en sprayhood på en båt från västkusten den så tuff ut.
Sedan skall vår familj ha kul
Gillar delphian mest för att den är enkel sportig och seglar bra ,tycker nog att priset uppväger att den lite enklare menallt finns ju värmare ,inombordare,varmvatten,toa,.
Och som fler sagt förmodligen mer värt med ny båt som är lite enklare än gammal ..
Funderar på en spec med inombordare,värmare ,hamel sails,landström såg även en sprayhood på en båt från västkusten den så tuff ut.
Sedan skall vår familj ha kul
Ni kommer få kul i en 28:a.
Pratade men en lycklig och glad familj som seglade runt just en 28:a.
De kunde inte nog beskriva hur kul de hade!
De ligger i Klagshamn tror jag...
Pratade men en lycklig och glad familj som seglade runt just en 28:a.
De kunde inte nog beskriva hur kul de hade!
De ligger i Klagshamn tror jag...