Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
tizian
- Silvermedlem
Hej
Jag har en gammal båt (40 år) med en del gammal utrustning som klarat sig genom åren. En av sakerna som alltid fungerat är denna "rostfria" vantskruv. Alltid misskött men alltid blank och fin, i höstas badade jag den i fotogen och oljade in den med seldens vantskruvs olja. (Den har blivit inoljad tidigare av förre ägaren (nära släkting) men det var nog ett tag sedan och inte så ofta). Idag när jag var ute på en sista segeltur ser jag att den har rätt ordentliga rost spår vid gafflarnas infästning till gängstången. Ingen gravrost men tydlig röd yt-rost som ser ut att kunna tas bort med autosol, de har inte varit tejpade. Det har jag aldrig sett innan och inget som rimligen skulle kunna leda till detta är så vitt jag kan förstå ändrat på båten. Jag kommer att köpa en ny inför nästa säsong men det förbryllar mig ändå. Är det någon som har sett något liknande, har en teori eller en större material insikt än jag för att förklara detta plötsliga rostande
tizian
-
Monsun 31
- Trogen medlem
Vad är det för kvalitet på låsring/saxpinne?
Kan det vara dessa som orsakar ytrosten?
MvH Magnus
-
tizian
- Silvermedlem
Det är en smidd historia med låsmuttrar (aldrig bytta) på gängstängerna så där är inga sprintar el dyl. HB Swedish stainless steel 18/12, S.M.V. står det på den. Det jag tycker är märkligt är att detta uppstår utan, för mig, uppenbar anledning, Den kanske är så gammal att det rostfria har tagit slut

.
-
Anders S
- Diamantmedlem
tizian skrev:Den kanske är så gammal att det rostfria har tagit slut

.
Nej, det skall vi inte tro, i alla fall inte på djupet. 18/12 är en legering väl ovanför sk "diskbänksplåt (18/8) och den bör kunna hålla sig fräsch. Rostangrepp på höglegerade rostfria stål brukar bero på sk "fremdrost" (att man haft oädlare stål i beröring med det rostfria), spaltkorrosion, eller elektrolytisk korrosion. Eftersom du ser rostspår och inte frätskador (väl?) kan vi gissa på spaltkorrosion eller sk "fremdrost". Fremdrost brukar synas som prickar, klassiskt är att det rostfria är nersmutsat med slipdamm från en smärgelskiva eller helt enkelt filspån. Nu lär du ju veta om du låtit vantskruvarna ligga på arbetsbänken medan du slipat vanligt stål, så det kanske vi inte skall tro. Då återstår spaltkorrosion, vilket är fullt möjligt. Rostfritt är rostfritt därför att stålet bildar ett passivt oxidskikt på ytan ihop med syre, och om syret inte kommer till uppstår spaltkorrosion. Nu misstänker jag att det beror på att du tvättat vantskruven med fotogen och sedan oljat den. Då kan det tänkas att du tvättat bort fett på gängorna, fett som har skyddat de "råa" gängsnitten (råare än de polerade delarna). Kanske har du kört muttrar och hylsa helt i botten för att "lea upp" vantskruven och på det sättet rört oxidytan? Då kan det bildas (litet) rost i skavsåren, speciellt om det inte kommer till syre så att passivskiktet kan återbildas.
Har du någon bild?
Anders S
-
tizian
- Silvermedlem
Jag fixar en till i morgon kväll.
Undertiden skall tänka på det som du skrivit.
tizian
-
tizian
- Silvermedlem
Hej jag har haft lite svårt att lägga in bilder på min vantskruv, men gör ett nytt försök. Om det är som Anders S skrev så borde man vänta med olja in ny "skavda" rostfria detaljer så att det hinner bildas ett passivt oxidskikt innan oljan ev isolerar med syret.
-
Bilagor
-

-

-
Filip
- Platinamedlem
Så här spontant ser det inte ut som rostfritt...färgen verkar inte stämma...min gissning är att det är galvat....där man har slitage verkar det rosta, vilket sker på galvade matrial....
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Den hade ju klarat sig i 40 år men börjat korrodera efter fotogentvätt. Galvat är därmed knappast sannolikt...
-
Mr Q
- Diamantmedlem
Så där ser vissa skruvar ut på däcksutrustningen på min 80-talsräjser.
Ännu en anledning att köpa nytt.
-
Filip
- Platinamedlem
Sneseglarn skrev:Den hade ju klarat sig i 40 år men börjat korrodera efter fotogentvätt. Galvat är därmed knappast sannolikt...
Det var bara en gissning...men överallt där man ser märken och slitage rostar det,,,dvs det verkar var någon ytbehandling som ger det rostskyddande skiktet...att tvätta i fotogen kan mycket väl förstöra ett oxidationsskikt.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Det ser ut som normal korrosion. Om man tittar litet så ser man också att korrosionen är märkbar på ytor som blivit tilltufsade. Om vantskruven är 40 år gammal och stämplad med 18/12 kan det handla om en legering som kallas 305. Denna innehåller ingen eller nästan ingen molybden och därför rostar den lättare om den skadas - kromet bygger upp den passiva ytan. Man ser också korrosionen i rispan på vantskruvskroppen, ett tecken på att legeringen inte är så korrosionsstark som de som används numera (316, 316L). Det som möjligen kan oroa är korrosionsspåren i gränsen mellan gaffel och gänga, det ser inte riktigt bra ut. Du får titta noggrant med förstoringsglas och kanske köpa spricktestare.
Anders S
-
tizian
- Silvermedlem
Anders S skrev:Det som möjligen kan oroa är korrosionsspåren i gränsen mellan gaffel och gänga, det ser inte riktigt bra ut. Du får titta noggrant med förstoringsglas och kanske köpa spricktestare.
Det håller jag med om eftersom det skruven till toppvantet så tror jag att inköpet i första hand blir en ny vantskruv så kan 40 åringen, efter inspektion, ligga och vila sig i kölsvinet som reserv. Dock, med tanke på att det finns mer gamla rostfria detaljer på båten så vore det kanske inte så dumt med sprick testare. Syftar du på det som bygger på ett antal olika vätskor som appliceras i rätt ordning? Vad heter det och var kan man köpa det?