Ta bort hård bottenfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HansH
Diamantmedlem

Ta bort hård bottenfärg

Inlägg av HansH » fre 09 okt 2009, 08:15

Har påbörjat jobbet med att skrapa av all bottenfärg pga att underliggande lager av okänd fransk sort börjat krackelera varvid mina lager av VC17 blivit allt annat än supersläta....
Är det någon som har erfarenhet av hur/om det funkar att mjuka upp färgen mha värmepistol?
Kaustiksoda/tapetklister biter inte på hårda bottenfärger (jag har testat på tidigare båtar), däremot funkar det kanon på mjuka färger.
Interstrip (Internationals färgborttagningsmedel) funkar men är alldeles för dyrt - ev använder jag det uppe vid vattenlinjen då det är svårt att skrapa där utan att halka utanför bottenfärgen.
Jag vill inte blästra - dyrt, smutsigt och med risk att gelcoaten skadas.

HansH
Diamantmedlem

Re: Ta bort hård bottenfärg

Inlägg av HansH » fre 09 okt 2009, 09:07

Någon som testat Biltemas färgborttagningsmedel? Man blir lite tveksam när produktbeskrivningen säger att den inte är lämplig till målade plastytor....
Priset är ju bara en bråkdel av vad tex Interstrip kostar.

Färgborttagningsmedel
I gelform. Löser de flesta typer av färger och lacker, olje-, alkyd- och latexfärger, fernissa m.m. målade på trä, metall, sten, betong o.d. Ej lämpligt till målade plastytor. Ej frätande.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 09 okt 2009, 11:25

Jag köpte en gegga för ett antal år sedan och köre med på Misilen, doch inte på botten, utan på snobbranden som låg i ett hålkärl. Det funkade bra, men det är ett jävla kladd att hålla på med sådana produkter.

Skulle jag använda något liknande på botten av någon anledning skulle jag satsa på vattenbaserat, kanske V-Bums från Alcro? Tejpar man plast över detta och låter sitta en vecka eller så brukar det mesta lösas upp. Absolut inte värmepicka, det kan delaminera båten! Jag skulle nog försöka torrskrapa med en Sandvik-skrapa följt av en slipning med en billig slip som man kopplar en gammal dammsugare till. Inklädd i engångsoverall, mask, handskar.
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 09 okt 2009, 11:45

Jag har redan gett mig på o börjat skrapa med en Bacho tvåhands skrapa som har sandvik hårdmetallskär. Men det sitter som bara f..!
Jag är ganska ihärdig, men det tar nog en timmes skrapande per halv kvadratmeter botten. Den franska bottenfärgen är stenhård - det är dessutom den som är orsaken till att jag skrapar. Den krackelerar...
Förra båten rensade jag på bottenfärg mha Interstrip, men det kostar ju en smärre förmögenhet.
Biltema-medlet har ett mycket attraktivt prisläge, men frågan är vad de menar med "plast-yta"? Räknas även gelcoat som plast-yta?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 09 okt 2009, 11:59

Testa med en hyvel!
Jag vet att det inte låter klokt. Men när jag skulle ta bort 20 års lager på min förra båt testade jag alla möjliga varianter, skrapor och medel men en liten hyvel från Stanley var överlägset bäst. Med rätt justering av bladet kunde jag hyvla bort halvmeterånga 'spån' av bottenfärg med liten ansträngning.
Det lilla som blev kvar sedan tog jag med någon sorts färgborttagningsmedel

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 09 okt 2009, 12:35

Eilean skrev:Testa med en hyvel!
Jag vet att det inte låter klokt. Men när jag skulle ta bort 20 års lager på min förra båt testade jag alla möjliga varianter, skrapor och medel men en liten hyvel från Stanley var överlägset bäst. Med rätt justering av bladet kunde jag hyvla bort halvmeterånga 'spån' av bottenfärg med liten ansträngning.
Det lilla som blev kvar sedan tog jag med någon sorts färgborttagningsmedel
Hur klarade sig gelcoaten?
Fördelen (en av de få) med hårdmetallskrapan är att den är ganska snäll mot gelcoaten = inte så mycket spackling.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 09 okt 2009, 13:07

Hans skrev: Hur klarade sig gelcoaten?
Fördelen (en av de få) med hårdmetallskrapan är att den är ganska snäll mot gelcoaten = inte så mycket spackling.
Bra, det hände absolut ingenting med gelcoaten.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » fre 09 okt 2009, 19:49

Jag gjorde det här arbetet i våras, totalt blev det 82 timmars arbete inklusive förarbete, expoxibehandlig och bottenmålning.

Den bästa metoden är utan större tvekan blästring. Företag i Göteborgsområdet tar 7 000-14 000 kr för en blästring. Resultatet blir perfekt. Problemet är att många båtvarv inte accepterar att blästring sker på deras område och man är då hänvisad till att flytta båten till något annat ställe med ytterligare kostnader som följd.

Jag har provat att slipa ner lagren med slipmaskin. En riktigt usel metod som innebär massor av timmar med en skakande slipmaskin i händerna. Det värsta är dock att det f-ade dammet tränger in överallt trots riktig skyddsutrustning. Om man nu ska använda den här metoden föreslår jag att man åker till ett byggvaruhus och skaffar sig en paintremover-skiva till sin vinkelslip och tar bort de översta lagren med denna.

Själv körde jag i våras med den kemiska metoden. Kaustisoda+tapetklister, Hempels paintstripper och Internationals Interstrip. En liten burk interstrip kostade - vill jag minnas - 275 kr på Seasea. Hempels burk såg ut att vara ca 3-5 l och kostade ca 500 kr. Tyckte Hempels produkt såg mest prisvärd ut men ack vad jag bedrog mig. Interstrip var drygare men framförallt så mycket effektivare. Ändå ett fruktansvärt trist arbete. Det får inte blåsa eftersom alla medel skall kapslas in med folie och blåser det mer än 5 m/s lossnar foliebitarna ocg då är det bråttom att skrapa innan medlet torkat ut.

Den billigaste metoden torde vara torrskrapning. Dock enormt arbetskrävande. En båtgranne - pensionär - torrskarapade sin Vindö 40 under 4 veckor (tror han jobbade ca 8 timmar per dag). Resultat blev dock jättefint. Förstår att du är ängslig över att skada gelcoaten, men jag tror att den rädslan är lite obefogad. När du sedan epoxibehandlat botten kommer båten att vara mycket tätare än gelcoaten var. Lägg på ett extra lager med epoxifärg om du är orolig. Tycker att en hyvel verkar vara en bra idé.

Den kemiska metoden är rejält dyr. Tror inte att jag någonsin vill göra om detta arbete så det får bli blästring nästa gång. hade jag haft gott om tid skulle jag torrskapat. Annars fick det bli den kemiska metoden igen. I sista hand slipning.
Henric D

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 09 okt 2009, 20:00

För många år sedan köpte min farsa en högtryckstvätt, och till den följde en blästertillsats med för våtblästring.
Tror man blandade i sand..?
Nåväl, det dammade inget eftersom man körde med vatten och sandt tillsammans och metoden var effektiv på bottenfärg påstår han. Såg att Kärcher har en dylik i sitt sortiment för under tusenlappen (prod nr 2.638-792.0), har man tillgång till en högtryckstvätt kan det ju vara värt att prova?
Någon som testat?
Alla borde ha skägg

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » fre 09 okt 2009, 20:05

Intressant Idé Peter K!

Även om du skulle lägga 3-5000 på högtryckstvätt med blästringsutrustning är detta inte farligt dyrt i jämförelse den kemiska metoden. Det är lätt att underskatta kostnaden. Dessutom får man en högtryckstvätt "på köpet".

Kanske finns det utrustning att hyra? Nån som vet?
Henric D

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » fre 09 okt 2009, 20:46

Skrapade helt ren min botten i våras ..grundmålade och epoxibehandlade, gjorde det på min förra båt oxå, la nog ner ca 40-50 timmar på jobbet...för mej har inte paintremover funkat överhuvudtaget....sickel, färgskrapor av olika dimensioner och slipmaskin var det som gällde....det där med våtbläster verkar intressant...undrar om det är effektivt?

Jebban
Guldmedlem

Inlägg av Jebban » fre 09 okt 2009, 21:30

En bra slipmaskin (kolla in Festool) med tillhörande damsugare och 40-papper funkade väldigt bra för mig - men ett jobb är det!

// J

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 09 okt 2009, 22:23

Gelcoaten under färgen är i perfekt skick - och jag vill helst att den så förblir. Blästring är alltså tyvärr inget alternativ då det lätt skadar gelcoaten.
Försöker använda båten även till kappsegling så jag vill slippa spackla o slipa upp samma finnish som jag hade innan underliggande bottenfärg började krackelera.
Kaustiksoda funkar bara på mjuk färg och interstrip är ju svindyrt - så det lutar åt att fortsätta skrapa :cry:

Användarvisningsbild
Jammen
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Jammen » lör 10 okt 2009, 14:48

Hoppas att ni tänker på era båtgrannar när ni torrslipar...
Själv använder jag våtslip.
Slipar bort all bottenfärg varje år på min X99a. Tar ca 4 timmar.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 05 nov 2009, 22:54

Efter att ha skrapat ungefär 40% av botten mha hårdmetallskrapa så gick ena axeln sönder. Nu är det piller, sjukgymnastik och i värsta fall en operation som väntar... :cry:
Så det lutar åt att köra nån "paint remover" istället.
Fortfarande ingen som har några erfarenheter av Biltemas färgborttagningsmedel?
Har köpt en provburk och inväntar lite mer tjänlig väderlek för att kunna testa.

Skriv svar