Bästa 37-fotaren?
Re: Bästa 37-fotaren?
En HR 372 skulle vara min favorit, verkar kombinera bra komfort med både båtfart och långseglingsegenskaper
Re: Bästa 37-fotaren?
Jag var på besök på Rassyvarvet i somras, och då fick jag faktiskt höra att Rassy höll kvar den tidigare modellen 37:an därför att den fortfarande var omtyckt av de som tänkte långsegla. Jag kan förstå hur de tänker ... (att kunderna tänker). Kan man klara av det rent logistiskt är ju två att välja på i segmentet en bra ide.Filip skrev:En HR 372 skulle vara min favorit, verkar kombinera bra komfort med både båtfart och långseglingsegenskaper
Jag gör själv en "Cruisare", och påstår helt fräckt att den finaste 37-fotaren jag såg i somras var Najads 41-fotare. Om storleken gäller strikt var förstås Malö 37 mycket prydlig.
Anders S
Re: Bästa 37-fotaren?
"Jaså det finns verkligen en båt som heter Fantasi 37 ??? Nåväl jag häcklade inte dig utan trådskapararen, som verkade vilja hissa Orustbåtar i en liten dold manöver." Skrev Mr Q.
Tja. att skillnaden mellan en 24 år gammal 312:a och en ny Malö 37 är milsvid i de allra flesta avsendeenden kan man ju förstås inte begära att Mr Q ska begripa. I Mr Q:s värld blir en önskedröm om Malö 37 en haussning av den egna gamla båten. För omväxlings skull kanske Mr Q själv kan bidra med synpunkter/erfarenheter i det ämne han pratar om (i detta fall med avseende på överhavssegling och båtyper). Ett sådant bidrag vore upplyftande och på samma gång förvånande.
Vid Öppet varv pratade jag med försäljaren och beskrev att havssegling var prioriterat och då avrådde han från att köpa en HR372 och hänvisade till HR 37 istället med den ungefärliga motiveringen att visserligen är HR372 Ocean A-klassad men inte lämpad överhavssegling - den är avsedd för kustsegling. För egen del är jag inte jätteförtjust i mittsittbrunnbåtarna då sittbrunnen blir så liten. Där är t.ex Malös koncept bättre med en rymlig sittbrunn akterut.
Fantasy 37 flyttar nästan fokus från bruksbåtar till rena konstverk. Otroligt vackra interiört! Jag tilltalas doch inte fullt ut av de exteriöra linjerna.
Tja. att skillnaden mellan en 24 år gammal 312:a och en ny Malö 37 är milsvid i de allra flesta avsendeenden kan man ju förstås inte begära att Mr Q ska begripa. I Mr Q:s värld blir en önskedröm om Malö 37 en haussning av den egna gamla båten. För omväxlings skull kanske Mr Q själv kan bidra med synpunkter/erfarenheter i det ämne han pratar om (i detta fall med avseende på överhavssegling och båtyper). Ett sådant bidrag vore upplyftande och på samma gång förvånande.
Vid Öppet varv pratade jag med försäljaren och beskrev att havssegling var prioriterat och då avrådde han från att köpa en HR372 och hänvisade till HR 37 istället med den ungefärliga motiveringen att visserligen är HR372 Ocean A-klassad men inte lämpad överhavssegling - den är avsedd för kustsegling. För egen del är jag inte jätteförtjust i mittsittbrunnbåtarna då sittbrunnen blir så liten. Där är t.ex Malös koncept bättre med en rymlig sittbrunn akterut.
Fantasy 37 flyttar nästan fokus från bruksbåtar till rena konstverk. Otroligt vackra interiört! Jag tilltalas doch inte fullt ut av de exteriöra linjerna.
Henric D
Re: Bästa 37-fotaren?
Det där är intressant. Jag tycker hela tiden att 372:an marknadsförs som kustseglare, men herregud - det är ju en 37 fötter lång segelbåt som är A-klassad. Vad är det som gör att den inte skulle vara optimal på de 7 haven? Att den överlever inser jag också, men varför är 37:an bättre? Exempelvis ger ju den aktuella utformningen på 372:an med öppen akter goda förutsättningar för en effektiv självläns. Handlar det om skrovformen, som kanske är grundare och mer hottad på 372:an än på 37:an och att det ger andra egenskaper med avseende på långfärds- respektive kustsegling? Lastförmågan?HR312 skrev:Vid Öppet varv pratade jag med försäljaren och beskrev att havssegling var prioriterat och då avrådde han från att köpa en HR372 och hänvisade till HR 37 istället med den ungefärliga motiveringen att visserligen är HR372 Ocean A-klassad men inte lämpad överhavssegling - den är avsedd för kustsegling.
Re: Bästa 37-fotaren?
Det kan nog bero på flera saker, som du ju är inne på. En relativt smalare, djupare båt får mjukare rörelser i sjögång, det är en faktor. Sedan "straffas" en bredplatt båt hårdare relativt sett av högre vikt (långfärdslast) - den överlägsna prestandan är inte längre överlägsen, sas. Prestandkonceptet innebär också litet större krav på aktiv segling, med anpassning av segelyta till vindstyrkan och vaksam styrning - 37:an är antagligen snällare på det viset. Livliga båtar kan få större problem med automatstyrningen (vindroder eller autopilot) etc. Den bredare, rymligare båten ger större utrymme inombords, bra i hamn, men inte lika bra till sjöss, när man behöver hänga fast i handtag i st f att ta spjärn med rumpan mot bänkar och skott (tänk på de breda båtarnas strategiska mittsoffa i ruffen, den är inte bara till för att sitta på). En litet mindre mittsittbrunn kan vara bättre i storm och brytsjö än en stor aktersittbrunn (men visst är det bra så fall med en stormport i aktern). Klass A-normerna är det ju massor (alla?) av 37-fotsbåtar som klarar, från Bavaria 37 och uppåt i prislistorna. (Dock inte min, för den har en alltför låg tröskel till ruffluckan, men så är den ritad och byggd före normernas tid - lätt ordnat IOFS).Tylö sun skrev:Det där är intressant. Jag tycker hela tiden att 372:an marknadsförs som kustseglare, men herregud - det är ju en 37 fötter lång segelbåt som är A-klassad. Vad är det som gör att den inte skulle vara optimal på de 7 haven? Att den överlever inser jag också, men varför är 37:an bättre? Exempelvis ger ju den aktuella utformningen på 372:an med öppen akter goda förutsättningar för en effektiv självläns. Handlar det om skrovformen, som kanske är grundare och mer hottad på 372:an än på 37:an och att det ger andra egenskaper med avseende på långfärds- respektive kustsegling? Lastförmågan?HR312 skrev:Vid Öppet varv pratade jag med försäljaren och beskrev att havssegling var prioriterat och då avrådde han från att köpa en HR372 och hänvisade till HR 37 istället med den ungefärliga motiveringen att visserligen är HR372 Ocean A-klassad men inte lämpad överhavssegling - den är avsedd för kustsegling.
Som sagt, jag inser skillnaden (jag fick ju höra samma sak från HR i somras) men inte skulle jag tveka på någon av dem, eller för den delen på de andra som varit på tapeten. Fantasi 37 är för övrigt en personlig liten favorit, rent visuellt. De flesta modernare båtar är dock... modernare.
Anders S
Re: Bästa 37-fotaren?
Notabelt är att HR372 har ett något mer nedbyggt (inte lika flackt) skrov som många av racingskroven. Sannolikt för komforten under kustnära överseglingar. Rodret är rejält djupt och nästa lika djupt som kölen. Det gäller att hålla ordentlig koll på djupgåendet när man backar med en sådan båt.
Har för mig att det kommer att presenteras ett stort test av 37-fotare i någon tidning under vintern.
Har för mig att det kommer att presenteras ett stort test av 37-fotare i någon tidning under vintern.
Henric D
Re: Bästa 37-fotaren?
Stämmer!
http://www.blur.se/2009/08/26/37-fotste ... i-lysekli/
Glömde nämna Linjett37:an bland mina favoriter
. Kanonfin båt!
//Niklas S
http://www.blur.se/2009/08/26/37-fotste ... i-lysekli/
Glömde nämna Linjett37:an bland mina favoriter

//Niklas S
Re: Bästa 37-fotaren?
Island packet-båtarna tycker jag är lite märkliga. Väldigt lång och grund köl -går den att segla alls? Dessutom förstår jag inte riktigt varför akterkojerna är roterade 45 grader. Men det är ju en uddabåt som väcker uppmärksamhet och är säkert en rejäl konstruktion.
Re: Bästa 37-fotaren?
HR312 skrev:Nu är det dags och drömma! Glöm alla ekonomiska kalkyler och välj den bästa 37-fotaren!
...
Det blir ju konflikt direkt. Det går ju liksom inte ihop. Det här bli ju för mig rena mardrömsbåten.HR312 skrev: Den ska vara lika bekväm som kustseglare som långsfärdsegling (vilket i detta sammanhang menas sträckor av längden mellan Sverige-Skottland). Bekväma kojer, så fin kvalité som det bara går att få tag i. Fartresurser är inte en prioriterad egenskap. Däremot ska båten vara styv och uppföras lugnt även i hårt väder till havs. Omöjligt att få ihop? Ange kandidater och en motivering till varför just den valda båten är bäst!
...
Låter som när T-Forden kom, "du kan få den i vilken färg du vill, bara du beställer den i svart".

Slut med kompromisser, Pogo 40! Så man kommer fram någon gång...

_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Bästa 37-fotaren?
Kan inte låta bli att lägga in en bild på denna vackra Fantasy (dock inte 37 men 44)Mr Q skrev:Jaså det finns verkligen en båt som heter Fantasi 37 ??? Nåväl jag häcklade inte dig utan trådskapararen, som verkade vilja hissa Orustbåtar i en liten dold manöver.
).
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Re: Bästa 37-fotaren?
Undrars om vi snackar om samma båt här?styrman skrev:Kan inte låta bli att lägga in en bild på denna vackra Fantasy (dock inte 37 men 44)
).
Fantasi 37 på Sailguide

Re: Bästa 37-fotaren?
Strängt taget kanske inte Fantasi 37 och -44 inte kan jämföras med de övriga i diskussionen, eftersom de inte finns på marknaden annat än som begagnade. Men Fantasi 44 är en modernare konstruktion än den rätt gammaldags 37:an . Den som besöker Fantasivarvets hemsida ( http://www.fantasi-yachts.se/boats/index.php?page=2_2 ) hittar också en ny 36-fotare, som markant avviker från varvets tidigare stil, åtminstone utseendemässigt. Titta på den branta förstäven, den platta botten och akterspegel (eller, titta på inte-akterspegeln, kanske man skulle säga).Mr Q skrev: Undrars om vi snackar om samma båt här?
Anders S
Re: Bästa 37-fotaren?
Jag slänger även in Maxi 1100.