Bästa 37-fotaren?
Bästa 37-fotaren?
Nu är det dags och drömma! Glöm alla ekonomiska kalkyler och välj den bästa 37-fotaren!
Varför just 37-fotare? Jo därför att storleken är på något sätt optimal. Rejäla utrymmen, men samtidigt inte för stor (under 12 meter).
Den ska vara lika bekväm som kustseglare som långsfärdsegling (vilket i detta sammanhang menas sträckor av längden mellan Sverige-Skottland). Bekväma kojer, så fin kvalité som det bara går att få tag i. Fartresurser är inte en prioriterad egenskap. Däremot ska båten vara styv och uppföras lugnt även i hårt väder till havs. Omöjligt att få ihop? Ange kandidater och en motivering till varför just den valda båten är bäst!
Min egen kandidat är Malö 37. En synnerligen kompetent båt byggd av människor med stor kompetens i lilla Kungsviken. Stor sittbrunn. Jättefint utförande. Minus för targabåge och klen motor (40 hk? - får väl gradera upp den till D2-55). Annars en kanonbåt.
Varför just 37-fotare? Jo därför att storleken är på något sätt optimal. Rejäla utrymmen, men samtidigt inte för stor (under 12 meter).
Den ska vara lika bekväm som kustseglare som långsfärdsegling (vilket i detta sammanhang menas sträckor av längden mellan Sverige-Skottland). Bekväma kojer, så fin kvalité som det bara går att få tag i. Fartresurser är inte en prioriterad egenskap. Däremot ska båten vara styv och uppföras lugnt även i hårt väder till havs. Omöjligt att få ihop? Ange kandidater och en motivering till varför just den valda båten är bäst!
Min egen kandidat är Malö 37. En synnerligen kompetent båt byggd av människor med stor kompetens i lilla Kungsviken. Stor sittbrunn. Jättefint utförande. Minus för targabåge och klen motor (40 hk? - får väl gradera upp den till D2-55). Annars en kanonbåt.
Henric D
Re: Bästa 37-fotaren?
Arcona 370
Håller med HR 312 om Malö är ett trevligt alternativ, jag skulle också byta till starkare motor men inte en VP.
Men en Ovni 365 eller Southerly 110 passar nog mina planer bättre.
Men en Ovni 365 eller Southerly 110 passar nog mina planer bättre.
"Fartresurser är inte en prioriterad egenskap"
och genast blev det rätt trist.
Långsegling är trist
Starta en egen snabbåts-önsketråd vetja. Så blir livet genast mindre trist!Schvidja skrev:"Fartresurser är inte en prioriterad egenskap"
Malö en jättefin båt, i synnerhet om det är långfärd över nordsjön som efterfrågas.
För mer "normala" behov (svenska vatten) skulle jag välja mellan Arcona370, SwedeStar370 och HallbergRassys nya 372:a, alla väbyggda båtar med goda fartresurser.
Swedestaren upplever jag som något nättare och "helsvensk", ny konstruktion. Lite väl upprätta ruffsidor estetiskt (I-landsproblem...) men i övrigt kanon. Med peke kan man tom komma av från den annars för vertikala stäven.
Arconan har varit med ett antal år, men är fortfarande en jättefin konstruktion. Väldigt lik Swedestaren men lite "stabbigare?".
Rassyn är sprillans ny och varvet har med denna tagit ett rejält kliv prestandamässigt. Själv tycker jag den är något hög i stäven för svenska förhållanden (flytbryggor och låga klippor), men i övrigt jättefin.
Å andra sidan så blir iallafall Rassyn så dyr så att man, om man får tänka utanför 37-fotsboxen, kommer billigare (och bättre
) undan med en likvärdigt tung och välbyggd dansk båt, med liknande köldjup, kölvikt och segelyta men med dryga metern längre skrov. Tack vare denna extra längd har man fått plats med en på 37-fotarna bortprutad liten finess, akterdäcket
.
Varvet har f.ö. (äntligen) moderniserat sin hemsida. www.faurby.dk
//Niklas S
Faurby424
För mer "normala" behov (svenska vatten) skulle jag välja mellan Arcona370, SwedeStar370 och HallbergRassys nya 372:a, alla väbyggda båtar med goda fartresurser.
Swedestaren upplever jag som något nättare och "helsvensk", ny konstruktion. Lite väl upprätta ruffsidor estetiskt (I-landsproblem...) men i övrigt kanon. Med peke kan man tom komma av från den annars för vertikala stäven.
Arconan har varit med ett antal år, men är fortfarande en jättefin konstruktion. Väldigt lik Swedestaren men lite "stabbigare?".
Rassyn är sprillans ny och varvet har med denna tagit ett rejält kliv prestandamässigt. Själv tycker jag den är något hög i stäven för svenska förhållanden (flytbryggor och låga klippor), men i övrigt jättefin.
Å andra sidan så blir iallafall Rassyn så dyr så att man, om man får tänka utanför 37-fotsboxen, kommer billigare (och bättre

Varvet har f.ö. (äntligen) moderniserat sin hemsida. www.faurby.dk
//Niklas S
Faurby424
Håller med om att Malö 37 ligger på önskelistan även HR , Swedestar 370 tycker jag mycket om däremot saknar jag på dom flesta nya båtar ett löstagbart inre förstag , vid en överhavssegling till Skottland anser jag det som mycket viktigt.
Varför inte en Fantasi 37?
Eller "Exakt-samma-som-min-nuvarande-superbåt-fast-något-större 37"janne skrev:Varför inte en Fantasi 37?

Men min är bättre, bara så ni vet!
Eftersom du citerar mig och jag inte förstår vad du menar så skulle jag vilja att du förklarar.Mr Q skrev:Eller "Exakt-samma-som-min-nuvarande-superbåt-fast-något-större 37"janne skrev:Varför inte en Fantasi 37?
Jaså det finns verkligen en båt som heter Fantasi 37 ??? Nåväl jag häcklade inte dig utan trådskapararen, som verkade vilja hissa Orustbåtar i en liten dold manöver.janne skrev:Eftersom du citerar mig och jag inte förstår vad du menar så skulle jag vilja att du förklarar.Mr Q skrev:Eller "Exakt-samma-som-min-nuvarande-superbåt-fast-något-större 37"janne skrev:Varför inte en Fantasi 37?
Fantasi 37? Njae helst inte...
Fantastiskt bygge och klassiskt vacker men urtung och ingen vidare seglare om det inte brallar ollon och är öppen bog. Även för långfärd skulle jag tycka att den är för trög (det är ju inte alltid det blåser mycket ute på havet) och bidevindar för dåligt. Här har orustvarven utvecklats rejält. De moderna Malöbåtarna (för att ta ett exempel) är ju numera riktigt bra seglare, och fortfarande mycket sjövärdiga.
//Niklas S
Fantastiskt bygge och klassiskt vacker men urtung och ingen vidare seglare om det inte brallar ollon och är öppen bog. Även för långfärd skulle jag tycka att den är för trög (det är ju inte alltid det blåser mycket ute på havet) och bidevindar för dåligt. Här har orustvarven utvecklats rejält. De moderna Malöbåtarna (för att ta ett exempel) är ju numera riktigt bra seglare, och fortfarande mycket sjövärdiga.
//Niklas S
Nu har även jag bemödat mig med att slå upp Fantasi 37 på Sailguide båtfakta.
Den ser litet gammal ut den där skorven va? Fast det gör ju de flest nya HR också iofs.
Den ser litet gammal ut den där skorven va? Fast det gör ju de flest nya HR också iofs.

Malön ligger bra till. I alla fall med de kriterier som är uppställda. Men varför inte en Nauticat 37:a? Det kan ju vara kallt i Skottland också så däcksalongen gör nog inte ont då.HR312 skrev:...så fin kvalité som det bara går att få tag i.
Men om man tycker det är skojigare att segla fort kanske man skulle titta på Linjett 37?