Dynema eller......

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kenta
Platinamedlem

Dynema eller......

Inlägg av Kenta » mån 28 sep 2009, 12:38

Hej alla kloka människor på Sailguide!
För ett antal år sedan byggde jag om min bom till singelrevbom (2 rev). I sommar började det krångla så att jag fick plocka isär den efter avmastning. Det visade sig att det aktre dubbelblocket hade skurit, samt att första revet var på väg att nötas av.
Nytt block med kullager är inköpt, men vad ska jag köpa för lina.
Står i valet och kvalet mellan
Hjertmans Nr 6009-81 34:-/m
eller 6013-81 13:-/m.
Jag behöver c:a 50 lpm, då även bomuthalet ska bytas.
Plånboken håller på det sista alternativet!
Man brukar ju få vad man betalar för, men behövs verkligen Dynema till rev?
Vad tycker NI????

Ha de bra
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

gvs
Diamantmedlem

Re: Dynema eller......

Inlägg av gvs » mån 28 sep 2009, 13:21

Hej,
Med dynema får du lägre töjning, är det värt det? Hur ofta seglar du revat, gissar att det inte är så väldigt ofta. Att få bättre form på seglet, vilket väl är det som blir resultatet om det inte töjer sig ger lägre krängning och högre fart. Farten ligger nog ändå på gränsen då det blåser så mycket. Återstår alltså krängning, är det ett problem? Går det inte bara att lufta ut seglet mer i så fall?

Alltså: Jag hade satsat på den billiga.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 28 sep 2009, 13:31

Ett tredeje alternativ:
Dyneeman är starkare och töjer sig mindre.
Man kan därför gå ner i dimension och få linor som löper lättare över blocken, bra när det är många block.
Du kan utan problem gå ner till t ex 4 eller 5 mm lina.
Kostnaden blir då lägre än de 34 kr du beskriver.
Alla borde ha skägg

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » mån 28 sep 2009, 15:30

Peter_K skrev:Ett tredeje alternativ:
Dyneeman är starkare och töjer sig mindre.
Man kan därför gå ner i dimension och få linor som löper lättare över blocken, bra när det är många block.
Du kan utan problem gå ner till t ex 4 eller 5 mm lina.
Kostnaden blir då lägre än de 34 kr du beskriver.
Var oxå inne på att gå ner i dimension på mitt double reef system.... men det gick inte pga att avlastarna har ganska snäva marginaler på vilka dimensioner de kan klara av.

Kenta
Platinamedlem

Inlägg av Kenta » mån 28 sep 2009, 15:40

Hej!
Tack för svaren!
Kanske att jag kan gå ner till 6 mm Dynema, vet inte om avlastarna håller kvar den dimensionen.
Är det någon som vet, avlastarna heter Easylock Midi, jag har för mig att den klenaste dimensionen är 8 mm.

Mvh
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Blåsut
Silvermedlem

Inlägg av Blåsut » mån 28 sep 2009, 16:37

Jag har avlastare modell Easylock Midi, monterade 5+5. De kan knipa om linor i dimension 6-12 mm. Att de kniper om så tunn lina som 6 mm vet jag säkert, då min dirk har den dimensionen. Den danske tillverkaren anger själv lindimensionen till 6-12 mm. Detta gör Easylock Midi till en väldigt användbar avlastare, då man inte är bunden till någon speciell dimension om man önskar "möblera om" bland sina fall och linor. Brasklapp dock: Dyneema är glattare och styvare än annan lina, och det är inte Dyneema som jag har i dirken. Försök hitta någon båtbutik som säljer Easylock Midi, och testa själv knipbarheten om 6 mm Dyneema! Eller köp en liten stump, och testa på dina egna avlastare!
Däremot är Dyneema lika dåligt mot nötning som annan lina. Se alltså till att du har block och trissor i rätt dimension som rullar lätt och som inte är skadade med vassa kanter.
Inom parentes sagt: I sommar har jag fått byta tillbaka till wirefall för rullfocken. Beslaget i brons på utsidan av masten, c:a en dm nedom den övre falltrissan, som skapar rätt vinkel till rullfockssvirveln, höll på att nöta igenom Dyneemafallet. Det är ju ett skavande beslag, där fallet rör sig lite åt sidorna när focken rullas ut eller in.

Jebban
Guldmedlem

Inlägg av Jebban » mån 28 sep 2009, 16:52

Jag har svårt att se att det skulle vara värt att satsa på Dyneema i revlinor om man inte har extrema prestandakrav. Argumentet att det går att gå ner i dimension är dock en bra poäng och för att undvika problem med avlastare kan ju ha klädd lina i haländan vid avlastare och skalad Dyneema i de delar som inte kommer i närheten av avlastaren. Det finns "färdigskalad" Dyneema-tamp att köpa på t.ex. Benns som säljer dem som spinngajar till Express.

Hade dock helt klart satsat på Dyneema i uthalet. Bytte själv från wirefall till Dynema för storfallet och är mycket nöjd. Kommer att byta uthalet i vinter.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » mån 28 sep 2009, 20:28

Beror på båt? Att kryssa sig ut från en läkust i 15 m/s med töjda revlinor är inte så kul :) Då känns mellanskillnaden i pris liten... Jag "downsizade" mina revlinor på min förra båt, men bytte upp mig igen efter en rejäl körare.

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » mån 28 sep 2009, 22:19

.as stated above... det finns stunder man inte önskar krypning i revlinorna. Pratar vi uthal finns absolut ingen anledning att kompromissa. Reven till skillnad från uthalet belastas dock knappast med så höga laster att du behöver överväga kraftigare dimensioner. Stumt material i så låg dimension som avlatarna klarar av. Billig dyneema brukar gå att fynda på båtmässan/orna om listpriserna känns avskräckande!

Själva kör vi med 6 mm i Rutgerson-avlatare för såväl rev som uthal utan problem med krypningar. Skönt att dra i utan handskar är det förvisso inte!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 29 sep 2009, 09:28

Blur har en stor poäng här.
Är det någon gång segelform och båtens prestanda har en avgörande betydelse för båtens och i förlängningen besättningens säkerhet är det när man drabbats av hård vind och grov sjö. Att kryssa då kräver bästa form på seglen och det fungerar inte med en taskigt rullrevad genua och en revad stor som ser ut som något ur Kalle Anka för att linorna töjer sig.
Att pruta på revmöjlighetrna för att man inte "tänkt" sig att segla i hård vind är som att skippa livselen för att man inte tänkt dratta i.

Dessutom, med väl fungerande segel och revningsanordningar blir hårdvindssegling mycket trevligare och kanske inte något man drar sig för. Jag tycker tröskeln för att folk i gemen skall anse sig vara "inblåsta" sjunker för varje år.
Och det är inte förvånande när man ser på många av de båtar som trots allt går ut seglar - genuan inrullad till 60%, utan att flytta skotpunkten, rynkig, twistad och med en buk som ser ut som en säck. Ett storsegel som är revat där förliket bildar små påsar mellan varje travare och där revlöddran i akterliket sitter 30 sm ovanför bommen för att revlinan töjt sig eller för att man inte kunnat sträcka den hårt nog. Till detta en massa inslag från den bukiga genuan - och man har en båt som kränger massor och knappt rör sig framåt.
Och besättningen är frustrerad, tycker hårdvindssegling är pest och bestämmer sig för att stanna i hamn nästa gång det blåser upp.

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tis 29 sep 2009, 17:25

Eilean skrev:Blur har en stor poäng här.
Är det någon gång segelform och båtens prestanda har en avgörande betydelse för båtens och i förlängningen besättningens säkerhet är det när man drabbats av hård vind och grov sjö. Att kryssa då kräver bästa form på seglen och det fungerar inte med en taskigt rullrevad genua och en revad stor som ser ut som något ur Kalle Anka för att linorna töjer sig.
Att pruta på revmöjlighetrna för att man inte "tänkt" sig att segla i hård vind är som att skippa livselen för att man inte tänkt dratta i.

Dessutom, med väl fungerande segel och revningsanordningar blir hårdvindssegling mycket trevligare och kanske inte något man drar sig för. Jag tycker tröskeln för att folk i gemen skall anse sig vara "inblåsta" sjunker för varje år.
Och det är inte förvånande när man ser på många av de båtar som trots allt går ut seglar - genuan inrullad till 60%, utan att flytta skotpunkten, rynkig, twistad och med en buk som ser ut som en säck. Ett storsegel som är revat där förliket bildar små påsar mellan varje travare och där revlöddran i akterliket sitter 30 sm ovanför bommen för att revlinan töjt sig eller för att man inte kunnat sträcka den hårt nog. Till detta en massa inslag från den bukiga genuan - och man har en båt som kränger massor och knappt rör sig framåt.
Och besättningen är frustrerad, tycker hårdvindssegling är pest och bestämmer sig för att stanna i hamn nästa gång det blåser upp.
Det du beskriver har väl knappast göra med om man använder dyneema linor eller ej....snarare om man använt gummistroppar för att reva,
att man inte drar tajt från början är väl ett handhavandefel ?

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » tis 29 sep 2009, 18:19

..rätt eller fel så har avlastarna för mej varit det stora problemet....att ständigt eftersträcka lik eller rev (även när man använder dyneema) när man närmar sej den specade minsta dimension för avlastaren är irriterande...så jag tror att det viktigaste är att få avlastaren att funka så att den kan "bita" ordentligt...därefter kan man fundera på töjning, att sen säga att töjningen kan vara kanske 15-20% , 30 cm över bommen (då pratar jag om single eller double ref arrangemang) verkar inte helt realistiskt om man spänt det från början. Pratar man om bindrev etc är givetvis töjningen i cm ganska liten om man bundit den tajt.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » ons 30 sep 2009, 09:49

Helt övertygad om att det billigare alternativet kommer fungera utmärkt på reven, då det är ganska korta linor vi pratar om, max 8 m som är belastade. Det viktiga är att de inte glider i avlastarna.

Sedan när det gäller uthalet så hade jag nog övervägt dynema, men inte gått ner i dimension om det är nära gränsen för dina avlastar. Det är fruktansvärt irriterande om linan kryper. Själv har utväxling på uthalet, då funkar det ofta med mindre dimension eftersom belastningarna blir mindre.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 30 sep 2009, 10:24

Filip skrev:
Eilean skrev:]
Det du beskriver har väl knappast göra med om man använder dyneema linor eller ej....snarare om man använt gummistroppar för att reva,
att man inte drar tajt från början är väl ett handhavandefel ?
Om man alltid räckte med att 'dra tajt från början' fanns väl inget behöv av låg-töjande materal, eller hur? Jag har varit i den situationen måbga gånger att jag fått gå fram och eftersträcka revlinorna för att de töjer sig.

Jebban
Guldmedlem

Inlägg av Jebban » ons 30 sep 2009, 12:29

Jag håller med om att det givetvis är bäst att ha ett så lågtöjande material i revlinorna som möjligt. Om det är värt pengarna är dock beroende på en hel del andra faktorer. Och om jag inte hade väldigt schyssta segel så hade jag nog hellre snålat på revlinorna och lagt pengarna på bättre segel som jag tror har en större betydelse för krängning och seglingsupplevelse i hård vind än vad skillnaden på Dynema eller inte gör i en revlina.

Skriv svar