Men här var det fråga om billigare olja av bättre kvalitet, som enligt kvalitetsmärkningen kan ersätta den dyrare oljan av sämre kvalitet.Eilean skrev: Och har motorillverkaren specificerat en viss oljekvalitet finns det knappast någon anledning att köpa dyrare överspecificerad olja. Den som byggt motorn borde veta vad den behöver och hur ofta den skall bytas.
Oljekvalité på motorolja
Re: Oljekvalité på motorolja
Det var ett bemötande till påståenden som att en segelbåtsdiesel går så få timmar att man kan "hälla i vilken olja som helst". Och hoppa över årliga bytesintervall.fredrikk skrev: Men här var det fråga om billigare olja av bättre kvalitet, som enligt kvalitetsmärkningen kan ersätta den dyrare oljan av sämre kvalitet.
Och till dem som köper dyr, exempelvis syntetolja till en gammal lågvarvig motor i tron att de gör maskinen en tjänst.
Självklart är det inte fel att köra med billigare överspecificerad olja.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Apropå ingenting egntligen, men om motorolja. På Vallviks pappersbruk har man ett antal truckar och traktorer, några stora så man skiter på sig när de kommer emot en. Där kör man på Statoils mineralolja 10 - 30. Motorerna får typ alltid gå på full gas. Skulle motorerna hålla längre med annan olja, tex syntet, så skulle de köpa sån. Jag tycker att min Yanmar går mindre hårt på lika mineralolja än på syntetolja.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Hej!
Har en Yanmar 3YM30 och på Yamnars hemsida kan man hitta följande
"3YM30 SAE 10W-30 eller 15W-40 API-klass CD eller bättre 2,8*" (2.8 avser volymen)
Sen längre ner står det
"* Motoroljor som endast uppfyller API-klass: CG-4, CH-4 eller ACEA-klass: E-1, E-2, klass B
eller JASO: DH-2, DL-1 och där det inte anges andra klassningar som omfattas av tabellen får
ej användas.
Dessa motoroljor är gjorda för andra typer av motorer och kan orsaka svåra skador på Yanmar
marinmotorer"
Jag kan inte tolka det här. Om kravet är CD eller bättre varför funkar inte CG-4 etc?
Fungerar Gulfmar oljan från Hjertmans tex?
LasseT
"3YM30 SAE 10W-30 eller 15W-40 API-klass CD eller bättre 2,8*" (2.8 avser volymen)
Sen längre ner står det
"* Motoroljor som endast uppfyller API-klass: CG-4, CH-4 eller ACEA-klass: E-1, E-2, klass B
eller JASO: DH-2, DL-1 och där det inte anges andra klassningar som omfattas av tabellen får
ej användas.
Dessa motoroljor är gjorda för andra typer av motorer och kan orsaka svåra skador på Yanmar
marinmotorer"
Jag kan inte tolka det här. Om kravet är CD eller bättre varför funkar inte CG-4 etc?
LasseT
Lurigt , men en hintLasseT skrev:Hej!
Sen längre ner står det
ej användas.
marinmotorer"
LasseT
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html en ut ner :
Marine Diesels and other special considerations.
Inland Marine Diesels (and certain road vehicles under special conditions) can, and do, glaze their bores due the low cylinder wall temperature causing the oil (and more importantly the additive pack) to undergo a chemical change to a varnish-like substance. The low temperature is caused by operating under light load for long periods.
This is related to engine design, some engines being nearly immune to it and others susceptible. The old Sherpa van diesel engines were notorious for this problem. The "cure" such as it is, is to use a low API specification oil, such as CC. Certain engine manufacturers/marinisers are now marketing the API CC oil for this purpose under their own name (and at a premium). You'll find some modern engines where its' industrial/vehicle manual states API CF and the marinised manual states API CC/CD. {Thanks to Tony Brooks for this information.}
Dvs yanmar kan ha problem med kalla cylinderväggar och kanske materialval ... Fråga dem !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jo, det betyder att en olja som bara anges uppfylla CG-4 eller CH-4 och/eller bara bara uppfyller ACEA E-1 eller E-2 inte kan användas.LasseT skrev:Hej!
Sen längre ner står det
ej användas.
marinmotorer"
LasseT
Gulfmaroljan uppfyller ju E-5/E-7, så den går bra att använda. Dessutom uppfyller den CI-4, CF-4 och SL. Se produktdatablad här: http://124.30.44.229/GulfOilSearch/frmP ... tml&type=P
Anders S
Mjaa.. de brukar vara jävligt slängda i kemi de som jobbar på marinshopparna..Mr Q skrev:Jag måste säga att jag blir orolig när forummedlemmar skriver långa utläggningar om vilken oljekvalitet som fungerar till vilka motorer. Finns verkligen kunskapen eller är den inhämtad med hjälp av utökade sökningar på internet?
Mitt råd är att gå till en marinshop och fråga om råd, det kan bli förbaskat dyrt och riktigt bittert annars.
Det var ju det frågeställaren gjorde och fick ett råd om vad han skulle köpa. Sedan har vi ägnat åt oss att genom tillgänglig information verifiera rådets vederhäftighet. Ditt ursprungliga tips var ju att säljarens råd inte var att lita på. Hur skall du ha det?Mr Q skrev:Mitt råd är att gå till en marinshop och fråga om råd, det kan bli förbaskat dyrt och riktigt bittert annars.
Äh, sådär säger ju du ofta gång någon eller några säger emot dig.Mr Q skrev:Mitt råd är att gå till en marinshop och fråga om råd, det kan bli förbaskat dyrt och riktigt bittert annars.

En "marinshop" är verkligen ingen garanterad källa till sanning, även om "marinshopen" Hjertmans i det här fallet har rekommenderat en "bra" olja till allmänna marindieseländamål. I det här fallet gör Volvo en fulare grej än Yanmar - Volvo sprider uppfattningen att bara Volvos oljor är riktigt trygga, medan Yanmar berättar vad som gäller. Troligen beror det på att Yanmar inte valt att ha "egna oljor" i sitt sortiment och därför inte måste puffa för dem. Eventuellt (Volvoägare, läs icke detta) tror Volvo att deras slutkund är mindre informerad och därför går lätt att lura pengarna av. En standardolja som är bättre än motsvarande Volvos olja (från tidigare i tråden) kan man köpa för ca 30 kr/liter, Volvo ville väl ha runt 90 kr.
Gissa var den här oljan kommer ifrån, läs specen:
Den är mycket lätt att få tag på, kostar under 30 kr/l i 10-litersförpackning.Turbodiesel 15W–40
Mineraloljebaserad dieselmotorolja för tunga fordon. Ger bra smörjning under hård drift och vid förlängda oljebytesintervaller. Lämplig även för användning i vissa bensinmotorer. Produkten möter en stor bredd av oljespecifikationer, vilket gör den lämplig som gemensam olja för en vagnpark med olika dieselmotorer. Möter följande specifikationer: API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB 228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4.
Motorolja till våra vanliga marindieslar är ingen direkt svår fråga, bara man inte utan kunskaper börjar experimentera med någon av bilmotoroljorna som är optimerade för lågfriktion och som är avsedda för garanterat lågsvavligt bränsle. Biltillverkarna specar dessa för att deras bilar skall uppfylla diverse utsläppskrav som gäller för nyare årsmodeller (miljö, du vet), samtidigt som man tar varje chans att visa på minskad bränsleförbrukning. Normalt handlar detta om rena trollerioljor, typ helsyntetiska 0-20W med ord som "longlife" med i beskrivningarna. En sådan passar inte nödvändigtvis bra i en motor som har större toleranser (åt båda håll) och kanske går på bränsle med mer svavelhalt (=bränslerester i oljan blir mer benägen att bilda svavelsyra mha kondensfukt, ett specialproblem för hjälpmotorer till segelbåtar).
En annan sak som man bör tänka på att en olja från 2009 är klassad efter normer och funktionskrav som inte ens var påtänkta när motorn konstruerades. En olja som med råge klarar minimikraven som ställs på den är inte farlig att använda. Däremot måste man ju i några fall läsa både motortillverkarens handbok och oljetillverkarens datablad för att förstå det här. Eftersom kraven på smörjolja till en småbåtsdiesel är förhållandevis beskedliga blir det också lätt att hitta en olja som duger.
Eller så kan man leta rätt på någon "maringubbe" som har olja hemma och gärna säljer den. Det kommer också att gå bra, men fantisera inte om att "maringubben" säljer en olja som är bättre eller mer lämpad än de som diskuterats här. Möjligen har han ett rimligare pris än Volvos "originalmotorolja" (OrM-olja?

Anders S
Mr Q skrev:Ok, mitt argument som jag lyft fram hela tiden är att en marindiesel är en förbaskat dyr sak.
Ska man hälla olja i den så bör det vara rätt sort. Konsekvenserna av fel olja kan i värsta fall bli en skuren motor. Det enda jag säger är att trådskaparen bör ta sig en funderare om det verkligen är rätt att lägga sin motors väl och ve i händerna på debattörer på ett båtforum. Jag har svårt att tro att någon av er som uttalar er detaljerat om oljekvalitet tar någon som helst ansvar för de råd ni ger?
... det enda jag är intresserad av är att trådskaparen slipper köpa en ny motor för 100k+ kr.
Snarare är det väl så att motorns väl och ve i så fall ligger i händerna på oljeleverantören.
Såvitt jag förstår menade du att Volvos dyra, enkla olja var ett bättre val än Gulfs billigare, bättre olja? Har du några andra argument för att det skulle vara så, mer än att det står Volvo på en motor som Volvo köpt från Perkins eller Shibaura och att det står Volvo på en dunk olja som Volvo köpt utan att berätta var? Noterade du från länkarna att Gulfmar Supreme uppfyller Volvos egna krav bättre än den aktuella Volvo-oljan själva säljer (VDS-2 vs VDS-3)?
Anders S