Oljekvalité på motorolja
Oljekvalité på motorolja
Vet att denna fråga har dykt upp ett antal gånger tidigare; dock inte med just dessa produkter.
På Hjertmans menade försäljaren att jag i stället för den vanliga VDS-2 15W40 Volvo Penta oljan skulle jag ta Gulfmar Supreme SAE 15W40. Man var ju inte direkt svårövertalad då volvooljan kostade 379 kr/dunk och Gulfmaroljan 198 kr/dunk.
Men lite tveksam blev jag när butikern hade lämnats och jag hade en dunk Gulf-smörja i näven i stället för den vanliga Volvo-dunken. Hade jag fallit i den i den där fällan och blivit dumsnål för jag fattade egentligen inte vad jag hade köpt?
Googlingen gjorde mig inte direkt klokare och på Gulfs hemsida kunde man hitta följande
"Gulfmar Supreme 15W-40 Mineralolja för diesel och 4-takts bensinmotorer i marint bruk. Utvecklad med renande egenskaper och ett högt slitageskydd m.m. API CI-4/SL, ACEA E5/E7, A3/B4 Volvo VDS-3"
Beteckningen överensstämmer inte helt med beteckningen på Volvo-dunken. Där står: VDS-2 15W40 ACEA E3 API CG 4
Bortsett från beteckningen "15W40" som gäller viskositeten säger dessa beteckningar mig inget.
Hoppet står till den samlade klokheten på forumet. Har jag gjort ett dåligt köp? Motorn är en Volvo Penta 2003 -85.
På Hjertmans menade försäljaren att jag i stället för den vanliga VDS-2 15W40 Volvo Penta oljan skulle jag ta Gulfmar Supreme SAE 15W40. Man var ju inte direkt svårövertalad då volvooljan kostade 379 kr/dunk och Gulfmaroljan 198 kr/dunk.
Men lite tveksam blev jag när butikern hade lämnats och jag hade en dunk Gulf-smörja i näven i stället för den vanliga Volvo-dunken. Hade jag fallit i den i den där fällan och blivit dumsnål för jag fattade egentligen inte vad jag hade köpt?
Googlingen gjorde mig inte direkt klokare och på Gulfs hemsida kunde man hitta följande
"Gulfmar Supreme 15W-40 Mineralolja för diesel och 4-takts bensinmotorer i marint bruk. Utvecklad med renande egenskaper och ett högt slitageskydd m.m. API CI-4/SL, ACEA E5/E7, A3/B4 Volvo VDS-3"
Beteckningen överensstämmer inte helt med beteckningen på Volvo-dunken. Där står: VDS-2 15W40 ACEA E3 API CG 4
Bortsett från beteckningen "15W40" som gäller viskositeten säger dessa beteckningar mig inget.
Hoppet står till den samlade klokheten på forumet. Har jag gjort ett dåligt köp? Motorn är en Volvo Penta 2003 -85.
Henric D
Re: Oljekvalité på motorolja
Efter att ha googlat lite på ACEA- och API-kvalitetsbeteckningar skulle jag ha varit nöjd med att ha fått en bättre olja för mindre pengar och glatt hällt oljan i motorn.
Re: Oljekvalité på motorolja, koder
Jodå, det där skall nog gå bra.
Volvooljans texter "ACEA E3" och "API CG 4" är klassningar. Motsvarande beteckningar på Gulf-dunken är "ACEA E5/E7, A3/B4" och "API CI-4/SL" och Volvos egen "Volvo VDS-3". Specifikationerna på Gulf-oljan pekar på en bättre olja än Volvos egen olja.
Om du frigör dig från det faktum at Stena-metall säljer "begagnad olja" finns det en bra tabell mitt i denna länk, där klassningarna förklaras.
http://www.stenametall.com/NR/rdonlyres ... _07_01.pdf
Söker du sedan på Volvos egen spec (Volvo VDS-3) så ser du att Volvo säljer både VDS-2 och VDS-3-olja. VDS-3 är den (något) bättre oljan.
Volvo gör inte heller olja, utan köper den från någon av de få tillverkare som gör motoroljor.
Volvooljans texter "ACEA E3" och "API CG 4" är klassningar. Motsvarande beteckningar på Gulf-dunken är "ACEA E5/E7, A3/B4" och "API CI-4/SL" och Volvos egen "Volvo VDS-3". Specifikationerna på Gulf-oljan pekar på en bättre olja än Volvos egen olja.
Om du frigör dig från det faktum at Stena-metall säljer "begagnad olja" finns det en bra tabell mitt i denna länk, där klassningarna förklaras.
http://www.stenametall.com/NR/rdonlyres ... _07_01.pdf
Söker du sedan på Volvos egen spec (Volvo VDS-3) så ser du att Volvo säljer både VDS-2 och VDS-3-olja. VDS-3 är den (något) bättre oljan.
Volvo gör inte heller olja, utan köper den från någon av de få tillverkare som gör motoroljor.
Anders S
Re: Oljekvalité på motorolja
Du kan lugnt hälla i vilken olja som helst ( biltema t.ex.) Alla oljor duger till en
båtdiesel som går några få timmar. Det är inte så att din motor slits ut, den kommer
att behöva bytas av helt andra orsaker.
Det är viktigare att du byter den varje höst och sköljer ur saltvattnet ur kylsystemet.
båtdiesel som går några få timmar. Det är inte så att din motor slits ut, den kommer
att behöva bytas av helt andra orsaker.
Det är viktigare att du byter den varje höst och sköljer ur saltvattnet ur kylsystemet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Oljekvalité på motorolja
Nu talar vi inte om högpresterande racing ( och här häller man inte i multigradeolja) utan viMr Q skrev:Hm, det blir lätt litet snillen spekulerar över dessa diskussioner. Den ena är en proffsgooglare, nästa proffstyckare, vissa av oss går på känslor, osv.![]()
Men här kommer en tankeställare att fundera på innan man skvätter i Biltema eller Gulfs olja i sin ganska dyra båtdiesel.
En bil som kör i 90 km/h på motorvägen utvecklar i runda slängar 10-20% av sin maxeffekt. En segelbåt som går för motor i marschfart, där utvecklar motorn låt säga 80% av toppeffekt. Lägg till den olidligt långsamma fart en typisk segelbåt gör, så är det inte ovanligt med gångpass på timmar i sträck.
En motor som går flera timmar i streck på 80% av maxeffekt. Kan det vara viktigt med oljekvaliteten då?Och att följa tillverkarens rekommendation på olja? Den du med socker på.
talar om långsamma lågpresterande dieselmotorer med god kylning.
API-klassningen är en hint, uppfyller oljan den som specas för motorn så ÄR det ok.
En kubota som går i en grävmaskin eller en kubota som går i en båt. Bägge är lågpresterande ( < 30hk/liter), bägge har bra kylning. Vad är problemet ? Tror du att den mår dåligt av att användas ? Tror du att
grävmaskinisten köper märkesolja från volvo ?? Tror du att några garantier går förlorade ?
Om du svarar ja på något av dessa bör du läsa på. T.ex. försvarets krav på oljor och dess blandbarhet
( du skall kunna blanda vilka som helst mineralojor)
Oljor är ett område där marknadsföringen gjort succe!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Oljekvalité på motorolja
En olja märkt "API CI" är bättre än "API CG" eftersom I kommer efter G i alfabetet.
( lätt att googla fram vad CI och CG betyder om man vill... )
( lätt att googla fram vad CI och CG betyder om man vill... )
Re: Oljekvalité på motorolja
Väljer man en bra dieselmotorolja av mineraltyp (det är sådana som diskuterats, och Biltema har sådan också) blir det inga problem. Framförallt hanterar dieselmotoroljor svavel från bränslet bättre och de har bättre tålighet mot höga lagertryck. Viskositetsindex får heller inte vara för högt, en 15-40-olja är alldeles "lagom". Det har att göra med att oljan måste vara "tjock nog att täta" och "tunn nog att nå överallt". Syntetoljor i segelbåtsmotorn har man inte mycket för, den byts normalt varje höst, efter 100 timmar eller så, och då får man inte någon nytta av den längre livslängden. Möjligen kan man då köra två säsonger på samma olja, men jag byter hellre en litet enklare olja litet oftare.
Anders S
Re: Oljekvalité på motorolja
från http://www.nosab.eu/publ_dokument/Klass ... roljor.pdf
API CG-4
Introducerad 1995. För högt belastade, högvarviga 4-taktsmotorer som
använder ett bränsle med under 0,5 vikt % svavel. CG-4 oljor krävs för
motorer som möter 1994 års avgasemissions standards. Kan användas
där oljor av kategori CD, CE och CF-4 föreskrivs.
API CI-4
Introducerad den 5 september 2002. För högvarviga 4-takts
dieselmotorer som är designade för att möta 2004 års avgasemissions
standards som implementerades 2002. CI-4 oljor är formulerade för att
säkerställa funktionen och livslängden i motorer utrustade med EGR
och som använder dieselbränslen med upp till 0,5 vikt % svavel. Kan
även användas där oljor av kategori CD, CE, CF-4, CG-4 och CH-4
föreskrivs.
API CG-4
Introducerad 1995. För högt belastade, högvarviga 4-taktsmotorer som
använder ett bränsle med under 0,5 vikt % svavel. CG-4 oljor krävs för
motorer som möter 1994 års avgasemissions standards. Kan användas
där oljor av kategori CD, CE och CF-4 föreskrivs.
API CI-4
Introducerad den 5 september 2002. För högvarviga 4-takts
dieselmotorer som är designade för att möta 2004 års avgasemissions
standards som implementerades 2002. CI-4 oljor är formulerade för att
säkerställa funktionen och livslängden i motorer utrustade med EGR
och som använder dieselbränslen med upp till 0,5 vikt % svavel. Kan
även användas där oljor av kategori CD, CE, CF-4, CG-4 och CH-4
föreskrivs.
Re: Oljekvalité på motorolja
Gulf-oljan överträffar Volvo-oljans kvalitet. Så om man är orolig för oljekvaliteten köper man Gulf-oljan.Mr Q skrev:Och att följa tillverkarens rekommendation på olja?
Re: Oljekvalité på motorolja
Man för inte glömma en sak, som gör att jämförelser med Kubotor i grävmaskiner och andra landfordon haltar litet. Många av våra motorer går bara några minuter dagligen, när vi kör in och ut ur hamnar. De som seglar mycker kan säkert ha 10 kallstarter mellan varje ordentlig varmkörning. Alla motorer trivs bäst när de får jobba i rätt driftstemperatur och ogillar kallstarter och korta körtider som leder till kondens förhöjd syrahalt inne i motorn.peterh skrev:Du kan lugnt hälla i vilken olja som helst ( biltema t.ex.) Alla oljor duger till en
båtdiesel som går några få timmar. Det är inte så att din motor slits ut, den kommer
att behöva bytas av helt andra orsaker.
Det är viktigare att du byter den varje höst och sköljer ur saltvattnet ur kylsystemet.
Detta är ett skäl till att byta olja ofta, minst varje höst även om driftstimmarna är få.
Och har motorillverkaren specificerat en viss oljekvalitet finns det knappast någon anledning att köpa dyrare överspecificerad olja. Den som byggt motorn borde veta vad den behöver och hur ofta den skall bytas.
Re: Oljekvalité på motorolja
Enligt MrQ:s sätt att resonera, måste våra lantbrukare vare ena riktiga nöt. De åker till Granngården och köper billig Agrol olja till en bråkdel av vad vi betalar i båtbutiken eller marinhandeln. Denna billiga=låg kvalitativa olja häller de i sina dyra maskiner och kör sedan med hög belastning hela dagar i sträck. Här kan vi verkligen tala om kapitalförstörning eller så är våra lantbrukare riktigt smarta och går inte på reklamtrixen?Mr Q skrev:Hm, det blir lätt litet snillen spekulerar över dessa diskussioner. Den ena är en proffsgooglare, nästa proffstyckare, vissa av oss går på känslor, osv.![]()
Men här kommer en tankeställare att fundera på innan man skvätter i Biltema eller Gulfs olja i sin ganska dyra båtdiesel.
En bil som kör i 90 km/h på motorvägen utvecklar i runda slängar 10-20% av sin maxeffekt. En segelbåt som går för motor i marschfart, där utvecklar motorn låt säga 80% av toppeffekt. Lägg till den olidligt långsamma fart en typisk segelbåt gör, så är det inte ovanligt med gångpass på timmar i sträck.
En motor som går flera timmar i streck på 80% av maxeffekt. Kan det vara viktigt med oljekvaliteten då?Och att följa tillverkarens rekommendation på olja? Den du med socker på.
- coppertail
- Platinamedlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
- Ort: Norra roslagen och Mälaren
Re: Oljekvalité på motorolja
Den stora frågan är ju snarare var dekalklistrarna på Penta hittar olja med så låg klassning?
Har de köpt upp något gammalt mobförråd eller lejer de bort dekalklistrandet också nu?
Har de köpt upp något gammalt mobförråd eller lejer de bort dekalklistrandet också nu?