Hur länge lever ett kapell?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Hur länge lever ett kapell?

Inlägg av Segelbo » ons 26 aug 2009, 18:58

Jag har en litet dispyt med marinan som sabbat vårt sittbrunnskapell i samband med sjösättningen i våras. Frågan gäller vad som kan anses vara en normal, förväntad livslängd på ett sittbrunnskapell som är välsytt från början och därefter normalskött.
Vad säger ni som haft båtar hela eller åtminstone halva livet. Hur länge håller ett kapell innan det har tjänat ut och skall bytas?
- 10 år?
- 15 år?
- 20 år?
- Ingen vet hur gammalt ett kapell kan bli.
Tacksam för input.

Bosse
Crying in the chapel
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Hur länge lever ett kapell?

Inlägg av toaen » ons 26 aug 2009, 19:21

Hur länge ett kapell håller vet jag inte . jag har aldrig haft något.

Däremot vet jag att när jag köpte min gamla havsfidra, som var 20 år, var sprayhooden helt slut. Den tålde knappast att komma när. Hur den var skött har jag ingen aning om, men jag tror inte att den fått nån större omsorg. Man kan ju impregnera och färga kapell - håller dom längre då.

Om jag skulle gissa så är nog 15 år en sannolik gräns med den erfarenheten jag har.

Sprayhooden som fick ersätta den den gamla kommer att hålla båten ut. Jag byggde den i glasfiber.

tommy
Bilagor
dogghause_50.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » ons 26 aug 2009, 19:43

Jag har förstört sprayhooden på 6-7 år pga av att jag inte skött om den.....men impregneras den regelbundet håller den minst 15 år....mitt nuvarande sittbrunnskapell är 5 år och sitter uppe jämt när jag inte seglar ...den håller nog 10 år till om jag tvättar o impregnar varje år.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » ons 26 aug 2009, 20:09

Vår supstuga sitter inte uppe annat än när vi försöker undvika mygg. Det är sytt sommaren -76!

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 27 aug 2009, 08:58

Det beror till stor del på materialet.
Min Misil hade en sprayhood i gummiliknande galon.
Den var original från 1972!
Satt uppe i ur och skur.
Sömmarna var lite trötta och den var inte helsnygg, men den var helt OK.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 27 aug 2009, 09:32

Våra bomkapell från 2000 kan betraktas som slut. Då har de använts årligen mellan ungefär mars och december och även året runt under 2-3 år.
Förutom att de är skitiga, har mögelfläckar så börjar plastspännena brista och på några ställen finns förslitningshål.
Så för normalt säsongsbruk - 15 år?

Anders/Lisa
Trogen medlem

Inlägg av Anders/Lisa » tor 27 aug 2009, 11:35

Ett tips kolla med ditt försäkringsbolag ang åldersavdrag,generellt har man max 80% avdrag,kan vara bra att hävda mot marinan.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 30 aug 2009, 07:42

Ett sittbrunnskapell som sitter uppe hela sommaren håller väl som en sparyhood, alltså c:a 7 år, mycket beror på om det lyser sol hela dan eller delvis, om det är mycket föroeringar i luften osv.
Om det ligger hoprullat och bara används 20 dagar per sommar håller det nog i 30 år eller så.

Men ditt fall är inte en försäkringsskada, även om varvet har en drulleförsäkring så är den bara ett sätt att minska deras kostnader för drullet och har inget att göra med att du skall hållas skadelös. Villkoren i deras försäkringar har inget med att göra att du skall hållas skadelös. Du skall ha ett fungerande sittbrunnskapell av varvet, och det är upp till dem att få fram ett i minst samma skick som det gamla, eller bättre. Får de inte fram ett passande begagnat får de skaffa nytt.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 07 okt 2009, 12:34

Tänkte bara uppdatera denna tråd med att berätta att allt har löst sig till det bästa. Marinan tog sitt ansvar och betalade en skälig andel av ett nytt kapell. Passade på att förbättra det så att det nu är ståhöjd ända akterut, så att man kan sitta även på rorsmansbänken under tak och faktiskt kan motorköra med hela kapellet stängt. Kan vara skönt i värsta ruskvädret...
Vill passa på att göra reklam för kapellmakaren som har gjort ett fantastiskt fint arbete. Snyggaste kapell jag sett på mycket länge. Perfekt passform, snygga sömmar, omsorgsfullt arbete i minsta detalj. Kan verkligen rekommendera Andreas på Västkustkapell i Uddevalla!
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar