Ny pryl på Biltema
Ny pryl på Biltema
Biltema har utökat sitt båtsortiment med en bärbar vhf, pris: 699:-
Verkar vara en exakt kopia av Nexus nx1000! Vet inte vad originalet kostar men gissar på en knapp tusenlapp.
Skulle ni välja Biltemas och spara 300 spänn?
Verkar vara en exakt kopia av Nexus nx1000! Vet inte vad originalet kostar men gissar på en knapp tusenlapp.
Skulle ni välja Biltemas och spara 300 spänn?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Ny pryl på Biltema
Ja med dom garantier som biltema har så är inte jag orolig
Säg så här, jag skulle inte lägga till för att få en NX1000. Jag hade en i några månader. Den var långsam att jobba med, kanalbyte/volym. Jag tror inte heller den är så vattentät efter ett par säsonger. 700 kanske det kan vara värt. Även en dålig VHF är ju bättre än ingen alls!
Jag har lämnat in min NX1000 till undersökning. Det brusar så mycket när man försöker lyssna på Stockholm Radio att man inte med säkerhet vet vad de säger. Jag köpte den i höstas, ingick i ett paket tillsammans med NX2000. Det skall bli intressant att se vad garantiundersökningen leder till.
xyz123
Jag är inte i köpartagen själv, har redan en Cobra HH325 som jag är nöjd med. Tycker bara det är intressant med Biltemas lansering av produkter som verkar vara exakta kopior. Deras mätarinstrumentserie är ett annat exempel.
Men hur funkar det här egentligen? Att Nexus inte tillverkar sin vhf själv är väl rätt klart. Det görs förmodligen av någon elektronikfabrik i förslagsvis Kina.
Men antagligen (fast det är heller inte säkert) har de utvecklat och designat modellen. I så fall bör de ju ha nån form av mönsterskydd eller så. Kan då legotillverkaren sälja samma pryl under annat namn? Modellen finns kvar på Nexus websida så den verkar fortfarande aktuell. Att samma produkt säljs under olika varumärken är ju iofs inget ovanligt men då finns ofta något samband mellan varumärkena, t.ex samma ägare.
Men Biltema har väl inga sådana band?
Finns säkert någon här som vet hur det här hänger ihop.
Men hur funkar det här egentligen? Att Nexus inte tillverkar sin vhf själv är väl rätt klart. Det görs förmodligen av någon elektronikfabrik i förslagsvis Kina.
Men antagligen (fast det är heller inte säkert) har de utvecklat och designat modellen. I så fall bör de ju ha nån form av mönsterskydd eller så. Kan då legotillverkaren sälja samma pryl under annat namn? Modellen finns kvar på Nexus websida så den verkar fortfarande aktuell. Att samma produkt säljs under olika varumärken är ju iofs inget ovanligt men då finns ofta något samband mellan varumärkena, t.ex samma ägare.
Men Biltema har väl inga sådana band?
Finns säkert någon här som vet hur det här hänger ihop.
/p
/p
Själv köpte jag en bärbar VHF som flyter. Tycker det verkar smart. Det är ju bra att den är vattentät, men hur får man upp fanskapet från botten om den sjunker? Drullig som jag vanligtvis är kommer jag säkert att tappa den. Förr eller senare. Då är det bra om man kan fiska upp den med lilla håven lugnt och fint.
Bosse
Drullputt
Bosse
Drullputt
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Det är ganska vanligt att man köper tex elektronik och sätter eget namn på, kanske gör vissa ändringar i design osv. Tillverkaren i Kina/Taiwan/ kan få ut många enheter, utvecklingskostnad per enhet mm blir låg. Tillverkaren försöker få köpare på olika marknader så att slutkonsumenten inte direkt ser att det är samma apparat. Samtidigt slipper köparen utveckla vilket är dyrt. Ibland sker det för att testa marknaden. Verkar det lovande kan man sen själv utveckla en apparat. Det här är mycket vanligt när det gäller bild/ljudelektronik. "Same Shit Different Brand" är förekommande uttryck. Sen kan det förvisso även vara kopior men ofta kan man se detta på att detaljer utförts slarvigare på kopiorna. Det är väl känt att vissa VHFer har ett innandöme som gjorts av någon annan.
SiTex är en stor "tillverkare" av marinelektronik som i princip inte gör ett smack själva. AIS-mottagarna SR161/162 är utvecklade och tillverkade i Kina men säljs under många olika namn.
Biltema har alltid köpt och "brandat" produkter. Ganska framgångsrikt också.
SiTex är en stor "tillverkare" av marinelektronik som i princip inte gör ett smack själva. AIS-mottagarna SR161/162 är utvecklade och tillverkade i Kina men säljs under många olika namn.
-
Facil26_Fin
- Guldmedlem
Har en NX1000, kostade 99,00Eur då jag köpte den.
Problemet är att den inte har L1-L2-L3 samt F1-F2 kanalerna färdigt.
Samt som det nämdes, långsam med volymen och sqelshen. Och 2w-1w i effekt.
Bra som reserv
Problemet är att den inte har L1-L2-L3 samt F1-F2 kanalerna färdigt.
Samt som det nämdes, långsam med volymen och sqelshen. Och 2w-1w i effekt.
Bra som reserv
De e' skönt o segla 
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester
Jo, allt det där är jag helt med på. Men det resonemanget bygger på att även Nexus från börjat köpt modellen av någon annan. Och det har de kanske gjort men det är jag inte helt säker på.bosseh skrev:Det är ganska vanligt att man köper tex elektronik och sätter eget namn på, kanske gör vissa ändringar i design osv. Tillverkaren i Kina/Taiwan/ kan få ut många enheter, utvecklingskostnad per enhet mm blir låg. Tillverkaren försöker få köpare på olika marknader så att slutkonsumenten inte direkt ser att det är samma apparat. Samtidigt slipper köparen utveckla vilket är dyrt. Ibland sker det för att testa marknaden. Verkar det lovande kan man sen själv utveckla en apparat. Det här är mycket vanligt när det gäller bild/ljudelektronik. "Same Shit Different Brand" är förekommande uttryck. Sen kan det förvisso även vara kopior men ofta kan man se detta på att detaljer utförts slarvigare på kopiorna. Det är väl känt att vissa VHFer har ett innandöme som gjorts av någon annan.
Att man kan hitta t.ex samma 295-kronors skruvdragare under namn som Best Tools eller liknande på de olika billighetsladorna är hur vanligt som helst.
Men här handlar det om en märkesprodukt (om än rätt billig) som brandas av Biltema.
/p
/p
Köpte på Jula en VHF Cobra för 800 kr för några år sedan.
Fungerar helt OK.
Fungerar helt OK.
NX1000 *har* L1, L2, L3, F1, F2, F3! Se manualen, den finns att hämta på internet. Man skall ställa i SWEDEN vilket är lätt att göra.
(Man kan välja andra alternativ, t.ex. HUNT, USA &c.!)
xyz123
Det finns säkert en "moder". Men en annan köpare kanske köpte med egen design på höljet.hedgehog skrev: Men det resonemanget bygger på att även Nexus från börjat köpt modellen av någon annan
Åker man på elektronikmässorna i Asien får man både se och höra ganska mycket om vem som gör vad och åt vem. Och det är definitivt inte bara lågprisgrejor!
Personligen undrar jag om Nexus har resurser att själva utveckla både fasta och hand VHFer, konkurrensen är ju ganska tuff.
Jo, du kan säkert ha rätt i det.bosseh skrev:Det finns säkert en "moder". Men en annan köpare kanske köpte med egen design på höljet.hedgehog skrev: Men det resonemanget bygger på att även Nexus från börjat köpt modellen av någon annan
Åker man på elektronikmässorna i Asien får man både se och höra ganska mycket om vem som gör vad och åt vem. Och det är definitivt inte bara lågprisgrejor!
Personligen undrar jag om Nexus har resurser att själva utveckla både fasta och hand VHFer, konkurrensen är ju ganska tuff.
Men det ska bli intressant att se hur långt Biltema tänker ta sin båtsatsning. De har onekligen både uökat och förbättrat sitt sortiment. Även om mycket fortfarande är smäck.
/p
/p
-
Facil26_Fin
- Guldmedlem
Ok.xyz123 skrev:NX1000 *har* L1, L2, L3, F1, F2, F3! Se manualen, den finns att hämta på internet. Man skall ställa i SWEDEN vilket är lätt att göra.
Tack, skall kolla internet versionen av NX1000 manual. Den som kommit med var mycket flyktig och översiktig.
Kollar på samma gång om det går att ställa in Finland, nu är den på International.
Är som reserv, så inte i dagligt bruk.
De e' skönt o segla 
Ja, om du hittar den dvs. Med tanke på hur svårt det kan vara att lokalisera en nödställd som trillat i så bör det vara ännu svårare att hitta en liten radiopyts som flyter ganska djupt i vattnet. Fast sitter man vid bryggan så är det ju bra. Men då finns det ju en god chans att man kan dyka i och få upp en ickeflytande också.Segelbo skrev:Själv köpte jag en bärbar VHF som flyter. Tycker det verkar smart. Det är ju bra att den är vattentät, men hur får man upp fanskapet från botten om den sjunker? Drullig som jag vanligtvis är kommer jag säkert att tappa den. Förr eller senare. Då är det bra om man kan fiska upp den med lilla håven lugnt och fint.
Bosse
Drullputt