mögellukt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
johnez
Silvermedlem

mögellukt

Inlägg av johnez » tor 13 aug 2009, 14:21

Hej
Var och tittade på en båt som var till salu, den kändes lite halv ofräsh och det stod vatten i kölsvinet (rätt nomalt tror jag) men också 5 cm vatten i ett fack bakom ett av sofforna i salongen. Vet ej vart det läcker in , alternativen är skarv däck/skriv,fönster, eller däcksutrustning.

Vad brukar orsaka denna mögel doft? Vatten skadat trä? Är det någon som köpt en liknande båt och fått ordning på den eller är det en gång mögel= alltid mögel, ungefär som med rost på gammla bilar?

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: mögellukt

Inlägg av Jaramaz » tor 13 aug 2009, 15:06

Visst går det att få bukt med mögellukt, men det kan kräva att mycket behöver bytas ut. inredningsmattor, madrasser, textilier ...
Det finns recept med ättika (öppen kärl i samma utrymme), eller en ozonapparat. Kan fungera, men det är nog bäst att vara förberedd på att byta mycket.

Först måste man få tätt, vilket kan vara omfattande jobb. I din beskrivning låter det ju som att det skvalar ganska ordentligt så de stora läckorna är kanske lätta att åtgärda. Bakom soffa? Låter som röstjärn, kan vara tecken på strukturella svagheter eller dålig konstruktion.
Om vatten stått i båten i smala, höga fickor kan det ha orsakat frostsprängningar.

Borde krävas starka skäl för att ge sig på en sådan båt, när det finns andra som inte läcker eller har mögel. Sådana skäl kan vara: tycka om att fixa, vilja ha större båt för mindre pengar. osv.

Skall du gå vidare föreslår jag:
- besitkningsman (kostar kanske 5' )
- vill du efter det fortsätta så håll priset så lågt att du får rum med nya madrasser och annat.
- du måste vara beredd på att fixa mycket själv. plastjobb och tätningsjobb.

PS: orsaken till mögeldoften är mögel. Mögel växer när det är hög luftfuktighet "länge". Lätt att det möglar till lite under vintern, men skall inte ske under sommaren (och inte i år på ostkusten!!), det tyder på dåligt skötsel. Kan växa på oljat trä, men annars är inte trä en speciell bov i dramat. Mögel växer också lätt i bomullstyg (på den tiden när det var bomullssegel luktade det nästan alltid lite mögel i båtarna). Orsaken till alltihop är nog vattnet som står, och att ägaren tappat intresset.
Lite vatten kan man ha i ett djupt kölsvin, men annars skall det tas bort.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 13 aug 2009, 18:16

Mögel innebär ett visst jobb och kanske kostnader men är sällan ett jätteproblem.
Lite vatten här och där behöver heller inte betyda så mycket.
Men en ägare som inte vädrat eller torkat upp i en båt som ska visas upp för försäljning triggar alla varningsklockor hos mig. Det ska minst kosta säljaren en besiktning!

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Mögellukten borta

Inlägg av Lars L » tor 13 aug 2009, 19:46

8) Fick ett "vrak", en Debutant, som gick inte att sälja. Segel slut, skrovet "rosa" skall vara rött, rodret glappigt, elinstallationen och batteriet kass, pulpit skrot, hål i däcket där det varit fastbultat, kompassen trasig, mantåget "nerseglat", lanternor bortslitna, gasolinstallationen >20 år gammal, värmaren trasig, stark mögellukt, läckage i röstjärn, nergångsluckan, ventilatorn och tittgluggarna. Inredningen i upplösningstillstånd mm. Vatten i de utrymmen som innehåller flytelementen, frigoliten "möglat".
:wink: Tömde båten så att den var "plastren" invändigt, skurade med stark klorinlösning och därefter "vanligt" rengörningsmedel, tätat alla läckage, bytt allt trä som var angripet av mögel eller vattenskadat, nya flytlement (frigolit), reparerat rodret, ny elinstallation, ny ventilator, badstege, gasolkök, utombordare, nya madrasser, teakdurk i brunnen. Har nu en båt som luktar fräscht.
8) Med nya segel och moderniserad rigg har jag "fått" en liten trevlig seglare och kommer närmare "naturen".
:D Fast det är ett "campingliv" på sjön, saknar: varmvatten, ugnen, toa m. dusch, plotter, VHFen, AISen, radarn, radioapparaterna m. CD o USB, TV, datorerna, ekoloden, autopiloten, bogproppen, värmare, ankarspelen, diskbänk, kylskåpet, ståhöjd i ruffen, mm. som jag har i min andra båt.
:mrgreen: Men det är ootrooligt roligt att segla denna lilla båt, har mest seglat "styrman" på större (>12m) båtar.

johnez
Silvermedlem

Inlägg av johnez » tor 13 aug 2009, 20:37

Tack för svaren, jag har förstått att det kan innebära en del jobb. Det jag oroar mig för är om det skulle vara en läcka mellan skrovet och överbyggnaden för det är nog rätt komplicerat att åtgärda. Besiktning är nog nått man bör ta om jag skulle välja att gå vidare. Priset är runt 300` så 5´ är nog väl investerade pengar för att få ett utlåtande av en besiktningsman. Men som båten ser ut nu (skicket) så anser jag inte att den är värd mer än 200` och frågan är om säljaren släpper den för det.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 13 aug 2009, 20:46

det låter väl nästan som en handlingsplan, dvs
- ge ett villkorat bud om 200' (om du nu tycker den är värd det, och är intresserad)
- villkorat av att inga större skador framkommer vid en besiktning.
- du kan ju själv göra en fördjupad besiktning

Alternativt kan du vända på det: besiktningsman och sedan ev ett bud.

Läcka mellan skrov och däck: vanligt på en del båttyper, men annars inte. Det går väl att ta reda på med hjälp av internet.
Besiktningsmannen skall kunna ge besked om det finns strukturella problem (fukt, delamineringar, delar som har separerat), som ju är de viktiga delarna.

Allt under förutsättning att du vill jobba lite.

Skriv svar