Tynga kölen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
frans73
Silvermedlem

Tynga kölen

Inlägg av frans73 » fre 07 aug 2009, 15:37

Hej alla seglarvänner, jag har en Monark 700 som har en järnköl. Vad tror ni om att förlänga denna med en 170mm hög 65mm bred 1250mm långt plattjärn vikt ca 90kg. Då jag hittat litratur om båten och den beskrivs som begynnelsevek pga att den bara sticker 1350mm (för att inte skrämma familjeseglare)Dom skriver även att det är synd att kölen inte sticker 1500mm.Hade tänkt att bulta fast den i ett första test, om det faller väl ut så blir det att svetsa den
Ps Detta är mest för att få frugan att kunna njuta mera av seglingen som jag. Har även beställt nya segel
MVH Fransson

Mr Q
Diamantmedlem

Re: Tynga kölen

Inlägg av Mr Q » fre 07 aug 2009, 17:22

Hej,

Hur upplever du själv båten? Jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag bultade dit mer vikt. Kanske var konstruktionen tänkt att vara så?

Jag har en kompis som har en Jeanneau 2000 med fällköl. Där kan man snacka om rank! Men det går ändå, man får jobba litet mer med hur folk sitter ombord. Kommer kastvindar får man lasta på mkt späck i lovart (enkelt för min egen del :mrgreen:).

Troligen fungerar din åtgärd men fundera gärna en gång till innan. Nya segel gör stor skillnad, eftersom de inte stänger lika mkt som bukiga äldre segel och därigenom inte lägger ned båten lika hårt. Om jag var dig skulle jag avvakta till efter seglen.

En annan sak jag vill pusha för är att spänna ut duken på storen rejält. Göres genom att hissa den hårt i topp. Har du cunningham i halshornet, spänn upp den. Sen ta hem på uthalet hårt. Då får du ett platt segel. Även focken/genuan kan du skota ganska hårt på kryss. Så får du mer fart också. Är det lättvind gäller inte ovanstående, då vill man buka till seglen för max fart. Mycket med det där, puh! :mrgreen:

mvh Q

frans73
Silvermedlem

Inlägg av frans73 » fre 07 aug 2009, 18:05

En annan har väl lite döfläsk att hänga ut med :mrgreen: Provet med nya segel gör ju förhoppnings jag redan i höst innan upptagningen och det här med kastvindar har vi gott om i sjön Bolmen :cry: vilket gör en nybörjare som mig väldigt nervös med mina buksegel :oops:

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 07 aug 2009, 22:10

frans73 skrev:Hej alla seglarvänner, jag har en Monark 700 som har en järnköl. Vad tror ni om att förlänga denna med en 170mm hög 65mm bred 1250mm långt plattjärn vikt ca 90kg. Då jag hittat litratur om båten och den beskrivs som begynnelsevek pga att den bara sticker 1350mm (för att inte skrämma familjeseglare)Dom skriver även att det är synd att kölen inte sticker 1500mm.Hade tänkt att bulta fast den i ett första test, om det faller väl ut så blir det att svetsa den
Ps Detta är mest för att få frugan att kunna njuta mera av seglingen som jag. Har även beställt nya segel
MVH Fransson
Jag vill absolut avråda. Båtens styvhet beror mest på totalvikten upp till 25 graders lutning. Och att lägga 90 kg i botten av kölen gör ingen större skillnad mot att lägga det i kölsvinet, men ökar motståndet i vattnet, dels i sig, men även för den ökade totalvikten.

Styvhetsökningen av 90 kg i botten av kölen motsvara nog inte ens att en 70-kg:s person flyttar sig från lä sittbrunnsbänk till lovarts....

Det vore möjligen mera klyftigt att demontera nuvarande köl, och att sätta långmuttrar med nya pinnbultar samt montera den nån decimeter lägre, och sen fylla mellan skrov och köl med glasfiber och plast eller något liknande. Då får man lite mer slutstyvhet, utan nämvärd viktökning, och lite bättre bett av kölen på kryss. Men till priset av lite sämre undanvindsegenskaper.

OM du vill testa, så lägg dina 90 kg i kölsvinet först för att se om du märker nån skillnad. Verkar det bara bli marginellt bättre så skippa iden. Sätter du dem i botten av kölen kommer styvheten vid 25 grader att knappt märkas, men vattenmotståndet ökar mer....

Grattis annars till en mycket fin liten båttyp!

Skriv svar