Beväxtning
Beväxtning
Den båt som jag köpte hösten 2008 sjösattes våren 2008. Den låg i sötvatten fram tills jag körde hem den i September. Jag hade den liggandes i sjön under vintern och har inte haft den på land sen dess.
Jag skall va ute med den resten av Augusti, men tycker att den går en aning trögt. Förmodar att det växt en del på botten under sommaren. Vad det är för bottenfärg som den är målad med har jag ingen aning om.
Det sägs ju att om man går upp i sötvatten med en båt som normalt ligger i saltvatten, så dör det som växt på skrovet. Hade ju varit ett sätt att dels få båten ren i botten nu med det samma och också minska arbetet när jag skall ta henne på land.
Om jag tex går upp i Göta Älv tex till Kungälv. Hur länge måste båten va i sötvatten för att beväxtningen skall dö?
Tommy
Jag skall va ute med den resten av Augusti, men tycker att den går en aning trögt. Förmodar att det växt en del på botten under sommaren. Vad det är för bottenfärg som den är målad med har jag ingen aning om.
Det sägs ju att om man går upp i sötvatten med en båt som normalt ligger i saltvatten, så dör det som växt på skrovet. Hade ju varit ett sätt att dels få båten ren i botten nu med det samma och också minska arbetet när jag skall ta henne på land.
Om jag tex går upp i Göta Älv tex till Kungälv. Hur länge måste båten va i sötvatten för att beväxtningen skall dö?
Tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Re: Beväxtning
Jag kan rekommendera följande metod för att kolla beväxtning och även att göra rent:
-Badbyxor, en flytväst, cyklop (mask) och en snorkel.
Sen med lämplig kvast (sorry, menar levang förstås), kan du skura botten ren utan att lyfta båten. Det svåraste är att nå kölen, men den kan man skippa så har man i alla fall gjort ren merparten av den våta ytan. När man ändå håller på kan man försöka göra ren ekolodsgivaren och logghjulet. Vattenlinjen med en vanlig svamp.
Har den legat i hela vintern borde det finnas en del snäckor. Vet inte om ni har slem på västkusten, men det finns det gott av på ostkusten och det bromsar markant. Dock torkas det av med ett eller högst två drag. Snäckor brukar vi få i roderspalt och under köl och roder.
Ovanstående metod förutsätter att man gillar att bada.
-Badbyxor, en flytväst, cyklop (mask) och en snorkel.
Sen med lämplig kvast (sorry, menar levang förstås), kan du skura botten ren utan att lyfta båten. Det svåraste är att nå kölen, men den kan man skippa så har man i alla fall gjort ren merparten av den våta ytan. När man ändå håller på kan man försöka göra ren ekolodsgivaren och logghjulet. Vattenlinjen med en vanlig svamp.
Har den legat i hela vintern borde det finnas en del snäckor. Vet inte om ni har slem på västkusten, men det finns det gott av på ostkusten och det bromsar markant. Dock torkas det av med ett eller högst två drag. Snäckor brukar vi få i roderspalt och under köl och roder.
Alltså fungerar inte metoden, men jag har tänkt på den.Mr Q skrev:Jag kan rekommendera följande metod för att kolla beväxtning och även att göra rent:
-Badbyxor, en flytväst, cyklop (mask) och en snorkel.![]()
Sen är det ju problem med utrustningen.
Badbyxor har jag faktiskt tagit med mig i båten.
Flytväst har ju jag alltid i båten, men vad skall den användas till?
Båten sticker ju bara 140 cm och jag är 192 cm. Dessutom sitter min köl ovanligt långt akterut. Så om jag kör upp den på en sandstrand kan jag nog gå ganska stadigt runt större delen av båten.
Man så till problemen;
Cyklop och snorkel har jag aldrig ägt och dessutom är jag en badkruka av stora mått.
Bada gör jag en gång varje jul - antingen det behövs eller inte
Nej en tur upp i älven låter mera lockande - frågan är bara huru länge?
tommy
Jag tror det tar lång tid. De snäckor vi skaffat oss när varit på kusten brukade sitta kvar när man tog upp trots att vi legat några månader i Vänern.
Numera struntar jag i kusten, det är ändå så förstört enligt Brendan.
Det är väl just nu som snäckorna sätter sig på kusten (menar alltså ostkusten, men i o m att västkusten så ofta refereras till som kusten så tycks det ju inte vara så noga). Ett år råkade jag just vara i Mälaren vecka 32 - 33 och hade mycket få snäckor sedan. Jag tror att jag har hört något om att det hindar att de sätter sig eller i a fs växer, dör alltså, men inte att de som redan vuxit ramlar av.
Ett annat år trodde jag att ostkustfärg ändå inte gjorde någon nytta och struntade i att måla. Jag hade fel.
Ett annat år trodde jag att ostkustfärg ändå inte gjorde någon nytta och struntade i att måla. Jag hade fel.
Vet inte hur lång tid det tar för alla kompisar där under att dö av sötvatten. En sak är jag dock ganska säker på, det lär inte trilla av och bli rent och fint bara för att dom dött. Du lär få bada, ta upp eller hitta en bottentvätt för att bli av med skiten.
/ Chrise
/ Chrise
Helt rätt - själva snäckan sitter där den sitter.
Det är larven som dör.
Man ska alltså gå in i sötvatten när larven sätter sig, vilket tydligen är c:a just nu.
Sedan har vi ett annat otyg på ostkusten, det är ett nässeldjur som sätter sig efter skrovet. Ganska lätt att få bort, ser ut som spindelväv ungefär, men bromsar ordentligt! Vet inte om detta finns på västkusten?
Det är larven som dör.
Man ska alltså gå in i sötvatten när larven sätter sig, vilket tydligen är c:a just nu.
Sedan har vi ett annat otyg på ostkusten, det är ett nässeldjur som sätter sig efter skrovet. Ganska lätt att få bort, ser ut som spindelväv ungefär, men bromsar ordentligt! Vet inte om detta finns på västkusten?
Alla borde ha skägg
För några hundralappar kan du lyfta båten i flera av hamnarna runt Göteborg. Den kan hänga i kranen några timmar medan du rengör botten. Beroende på var du lyfter och vilken båt du har kan du kanske behålla masten på när du lyfter båten.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Ett tips i all välmening rörande båtlyft är att vara ganska "bossig" mot kranföraren. Du själv är den som bäst vet hur du lyfter just din båt.
Jag har själv fått båten lyft i drevet, rakt över loggen, har hört båtgrannar som fått plastprofilen i kölens framkant förstörd, mm.
Jag har, liksom de flesta, markeringar på båtsidorna för var man bör lyfta eller inte. Märkligt nog tenderar lyften att ske just där, särskilt när man har riggen på, hur tydlig man än försöker vara.
Ett enkelt trick om man t.ex. vill ha slingen långt fram och långt bak är att man har 2 gubbar på däck som drar slingen föröver, respektive akteröver. Så fort slingen nyper kan man slappna av.
Skadorna av ett dåligt lyft kan du vara säker på kommer inte bekostas av kranfirman och ger dig som minst en rejäl fördröjning innan du är i plurret igen. Troligen en slant i reparation och sårat förtroende för yrkesmän.
mvh Q
Jag har själv fått båten lyft i drevet, rakt över loggen, har hört båtgrannar som fått plastprofilen i kölens framkant förstörd, mm.
Jag har, liksom de flesta, markeringar på båtsidorna för var man bör lyfta eller inte. Märkligt nog tenderar lyften att ske just där, särskilt när man har riggen på, hur tydlig man än försöker vara.
Ett enkelt trick om man t.ex. vill ha slingen långt fram och långt bak är att man har 2 gubbar på däck som drar slingen föröver, respektive akteröver. Så fort slingen nyper kan man slappna av.
Skadorna av ett dåligt lyft kan du vara säker på kommer inte bekostas av kranfirman och ger dig som minst en rejäl fördröjning innan du är i plurret igen. Troligen en slant i reparation och sårat förtroende för yrkesmän.
mvh Q
Tack för vänligheten med informationen, men jag tror inte att jag ödelägger en eller flera semesterdagar med att lyfta båten i Göteborg.Fredrik skrev:För några hundralappar kan du lyfta båten i flera av hamnarna runt Göteborg. Den kan hänga i kranen några timmar medan du rengör botten. Beroende på var du lyfter och vilken båt du har kan du kanske behålla masten på när du lyfter båten.
Det finns ett antal firmor här hemomkring som kan utföra just den tjänsten och som jag har betydligt större förtroende för än okända kranförare i storstan. Kan knappast tänka mig att man lyfter en båt i Göteborg och har den hängandes ett antal timmar för några hundralappar. Prisbilden i storstäder är i regel betydligt högre än på sådana här småorter.
Hyrde tex en lastar i Stockholm för bl.a ta ur och sätta i en motor. Pris 625 kr/ tim. Här hemma tog man vid samma tidpunkt ca 400 kr/tim, och då kan föraren här hemma utföra praktiskt taget vad som helst med sin maskin, vilket jag med bästa vilja i världen inte kan säga om just den maskinföraren i Stockholm.
När jag kommer hem skall jag lyfta upp båten och låta den stå på land några dar/ en vecka. Jag skall göra ren den i botten och bottenmåla den, polera och vaxa fribordet och måla en ca 10 cm bred vattenlinje för att ta ner höjden på friborden utseendemässigt. Sen åker den i vattnet igen för att ligga i även denna vinter.
Det kan ju bli många fina dagar på havet från september till maj.
Frågan var ju om nån visste hur länge man måste va i sötvatten för att beväxtningen skall dö. Det sägs ju att den gjorde det om skutorna gick upp i Vänern.
tommy
Skutorna var oftast kopparplåtade en bit ner under vattenlinjen, sen var resten rent trä. Det kanske var det som gjorde skillnad.toaen skrev: Frågan var ju om nån visste hur länge man måste va i sötvatten för att beväxtningen skall dö. Det sägs ju att den gjorde det om skutorna gick upp i Vänern.
--
Dykkurs i vinter?
Beväxning av skal (havstulpaner) är väl ett hälsotecken? Det gäller bara att freda sig mot dem.bosseh skrev:Jag tror det tar lång tid. De snäckor vi skaffat oss när varit på kusten brukade sitta kvar när man tog upp trots att vi legat några månader i Vänern.
Visst "förstörs" kusten mer och mer sett ur det rörliga friluftslivets synvinkel. Det var oändligt mycket bättre förr, men det finns fortfarande mycket att glädjas åt,
tycker jag efter att ha varit ute några dagar och rekognoscerat. Trycket är dock fortfarande stort på såväl naturhamnar som anlagda hamnar, som är överfulla av båtar, åtminstone i mellersta Bohuslän.
Men gillar man att trängas med folk och båtar har man fortfarande chansen till trivsamt båtliv.
Glädjeämne 1:
Ingen märkbar utbyggnad av vindkraften i skärgården men många stillastående kraftverk trots lagom vind. Det har nog gått mode i vindkraft. Kan inte tänka mig att den är lönsam. Dessa fasansfullt fula monster bidrar med en ynka procent av elbehovet och kan inte användas utan hjälp av andra kraftverk. Man får hoppas att vindkraften historiskt sett bara blir en parentes.
Glädjeämne 2:
Såg inte till några nya farledsspärrande lågbroar eller vägbankar.
Sorgeämne 1:
Det byggs som aldrig förr utefter stränderna. En del är säkerligen lagligt, men det skär i hjärtat! Brädgårdarna måste skära guld med täljkniv, sådana kopiösa mängder med tryckimpregnerat virke som går till alla nya bryggor, dansbanor och hamnpromenader utefter stränderna.
Sorgeämne 2:
Alla stölder av natursten, som "pryder" många trädgårdar. Snyggt i för sig, men hur ser det ut i naturen där stenarna stals?
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.
Själv körde jag "simmandes kvastmetoden" igår. 21 grader i vattnet enligt Nexus. Det gick finfint.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Lycklig ost. Jag är rädd för att ha huvudet under vattnet mer än nån sekund! Skandal egentligen.Mr Q skrev:Själv körde jag "simmandes kvastmetoden" igår. 21 grader i vattnet enligt Nexus. Det gick finfint.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Hehe, ja en dyktub skulle inte skada men faktum är att det går att få bort det mesta utan att ens blöta håret. För igår hade någon (läs min 8-åriga grabb) lånat cyklopet. Så jag fick gå litet på känn fram och tebax. Men med en normallång kvast når man ned till 1,80 om man sträcker sig litet. Flytväst kanske ser töntigt ut att bada i, men man blir trött nog av att borsta så att dessutom bensparka som en tok skulle nog bli för jobbigt, åtminstone för mig som är litet slö. Om man inte kan stranda båten förstås som toaen, det vore riktigt bra.