Fjärrkontroll till motorreglage?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
tellblom
Silvermedlem

Fjärrkontroll till motorreglage?

Inlägg av tellblom » ons 01 jul 2009, 12:34

Vet inte om det är bara jag som vill ha det men finns det?
Vi har en Yanmar med standard reglage som sitter på högra sidan (förlåt Styrbordssidan) av sittbrunnen och långt ner.
Många gånge så känner jag att jag skulle vilja kontrollera mortorn (motorvarvtal och fram/back/neutral ) ifrån andra sidan båten.

Finns det fjärrkontroller till reglagen? Eller sladdkontroller så att säga som gär att man kan styra motorn ifrån andra sidan båten?

/Martin

bosseh
Diamantmedlem

Re: Fjärrkontroll till motorreglage?

Inlägg av bosseh » ons 01 jul 2009, 14:00

Jo det är något jag absolut skulle vilja ha. Köra med foten går ofta bra men ibland blir det lite fel.
Det som finns är system för stora motorbåtar men jag har inte sett något för mindre segelbåtar. Har man rattstyrning är ju problemet mindre.
Jag har en gammal Autohelm 2000 med en motorenhet som skulle kunna göra jobbet. Typ kunna krokas på motorspaken som man gör med autopiloten. Och naturligtvis snabbt kunna krokas av. Men jag är inte mogen att skrota min reservpilot ännu, kanske går att göra så att den fortfarande kan återställas till att fungera som autopilot.
En annan tanke är att kanske kunna använda en vindrutetorkarmotor. Jag ska fundera lite mer.
Tänk vad fint att kunna stå på fördäck och köra in på båtplatsen!
--
Det är helt korrekt att säga "högra sidan av sittbrunnen", SB/BB är fartygets sidor och det är inte heller fel att säga "Styrbordsidan av sittbrunnen" eftersom det inte kan misstolkas. I flottans handböcker används ofta höger och vänster och de brukar vara duktiga på terminologin!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 01 jul 2009, 19:55

bosseh skrev:Jo det är något jag absolut skulle vilja ha. Köra med foten går ofta bra men ibland blir det lite fel.

--
Det är helt korrekt att säga "högra sidan av sittbrunnen", SB/BB är fartygets sidor och det är inte heller fel att säga "Styrbordsidan av sittbrunnen" eftersom det inte kan misstolkas. I flottans handböcker används ofta höger och vänster och de brukar vara duktiga på terminologin!
På tal om höger och vänster respektive SB och BB. Läste för många år sen några böcker av Sven Hedin. Han skrev tex "på vänstra stranden av floden xxx". Vadå - vänstra stranden?

När det gäller motoreglaget så har jag alltid manövrerat det med foten på mina rorkultsförsedda båtar. På min nuvarande, med rattstyrning är dessutom går sittbrunsbänkarna långt på utsidan av de längsgående skottet där reglaget sitter. Dessutom är det trångt pga ratten. Nu har jag varit ute med båten ganska ofta de senaste veckorna och man lär sig ju så småningom, men visst hade det varit fint med nåt liknade en autopilot som man kunde manövrera med en fjärkontroll. Funderar på att skaffa fjärrkontroll till autopiloten i stället för dubbla manöverpaneler för ute och inne.

Det hade varit fint att stå framme på fördäck och sköta både motor och styrning och ankarspelet med fjärrkontroller samtidigt som man kan fixa med förtamparna.

Tanke;" jag lägger rodret dikt SB - katten också, det blev ju full maskin frammåt" :o

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 02 jul 2009, 06:51

toaen skrev: På tal om höger och vänster respektive SB och BB. Läste för många år sen några böcker av Sven Hedin. Han skrev tex "på vänstra stranden av floden xxx". Vadå - vänstra stranden?
Jag vet inte om det är ett allmänt sätt att prata om flodbankar, men i Paris pratar man om högra och vänstra stranden, sett ifrån flodens (Seines) riktning. Kanske vansligt förekommande? I så fall ligger Backaplan på Göta älvs högra strand...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 02 jul 2009, 08:46

fredrikk skrev:
Jag vet inte om det är ett allmänt sätt att prata om flodbankar, men i Paris pratar man om högra och vänstra stranden, sett ifrån flodens (Seines) riktning. Kanske vansligt förekommande? I så fall ligger Backaplan på Göta älvs högra strand...
Det finns ett antal vedertagna regler, jag tror det gäller floder som du beskriver det. Människokroppen är ett annat exempel, där finns ingen tvekan.

Skriv svar