Elektroniska kompasser?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Hönö
Trogen medlem

Elektroniska kompasser?

Inlägg av Hönö » mån 22 jun 2009, 09:33

De elektroniska kompasser som sitter i aotopliloter och liknande skall ju devieras genom att man kör sakta i en cirkel i minst ett varv och sedan skall allt vara klart.
Fråga: När man kör båten i en cirkel med fart under 3 knop så påverkar vinden båten så att cirkeln inte blir helt rund, utan oval, påverkar detta deviationskorrigeringen?

Någon som vet?

Hönö

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Elektroniska kompasser?

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 22 jun 2009, 10:18

Är det inte så att Raymarine säger ifrån om man kört för fort eller sakta? Eller för icke runt?
Jag tror det inte är så noga. Jag kör min bara rakt fram, kopplar aldrig ihop den med en rutt på tex en plotter, då spelar det ingen roll om den är odevierad, det är många år sen jag brydde mig om att göra devieringsvarvet.
En sak man kan göra är att ställa in latituden som i standardinställningen är ekvatorn, ställer man in den rätt går båt mer rakt i Nord-Syd och Syd-Nord kurser.

Håller jag på att köra upp på land eller krocka med en lastbåt svänger jag förstås med hjälp av knapparna. Samma med KBV. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 22 jun 2009, 14:55

Står det inte att devieringen skall utföras när det är, som vi säger här uppe i norra Bohuslän, "pen´t vär". dvs minimalt med sjögång och vind.

Minnet är bra men kort - jag divierade kompassen på min nya autopilot (den 4 i ordningen för min del på lika många båtar) för styvt 14 dagar sen. Troligtvis läste jag inte anvisningarna så noga för jag har gjort det så många gånger.

Den förra kompasen jag divierade var på min storfidra uppe i Kåge (strax norr om Skellefteå) jag fick köra många varv och flera gånger innan instrumentet gav klartecken att devieringen var klar. På väg till Pite Havsbad fick autopiloten fnattet och jag sa till frugan att det måste va en stor malmkropp som ligger under botten. Tydligen fanns det många stora malmkroppar på botten under vår färd mot Luleå, för autopiloten blev helt tossig i vissa lägen. Öst - västlig kurs :?:

Så småningom kom jag på vad det var. Jag hade stuvat konservburkar av plåt i samma stuvutyrymme som kompassen samt satt min verktygslåda ovanpå. Verktygslådan stod så bra där mellan kojsidan och benet till salongsbordet och var lätt att surra fast. Så efter det fick det enbart stuvas grönsaker i stuvfacket, under förutsättning att de inte innehöll mycket järn :wink: och verktygslådan förpassades till ett mer svåråtkomligt ställe.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 22 jun 2009, 15:24

Enda anledningen till att deviera autopilotskompassen är för att displayen ska visa rätt kurs. I vissa fall används NMEA-kompass-data av plottern för att stabilisera en radaroverlay mm. För det är inte deviering nödvändig men det kan ge en viss förbättring.
Cirkeln behöver inte vara rund, det som är viktigt är att man har samma girhastighet typ 20° per minut.
Sen är det ju så att en god sjöman alltid har en väldevierad kompass.
--
Att koppla ihop ap/plotter kan vara en enorm fördel ibland. Prova tex att gå i en enslinje. Autopiloten kommer att hålla kursen perfekt men har man lite avdrift pga vind, ström eller sjö så kommer man inte att följa enslinjen. Man kan få en stor crosstrack dvs gå rejält på sidan om enslinjen med kanske en spännande passage av ett grundområde som följd. Låter man däremot ap styras av plottern kommer man att hela tiden att ligga perfekt på enslinjen.
Det handlar inte om någon automatisering av båtåkandet utan om en funktion som är väldigt praktisk om den används med förstånd.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 22 jun 2009, 21:50

bosseh skrev:Enda anledningen till att deviera autopilotskompassen är för att displayen ska visa rätt kurs. I vissa fall används NMEA-kompass-data av plottern för att stabilisera en radaroverlay mm. För det är inte deviering nödvändig men det kan ge en viss förbättring.
Cirkeln behöver inte vara rund, det som är viktigt är att man har samma girhastighet typ 20° per minut.
Sen är det ju så att en god sjöman alltid har en väldevierad kompass.
--
Att koppla ihop ap/plotter kan vara en enorm fördel ibland. Prova tex att gå i en enslinje. Autopiloten kommer att hålla kursen perfekt men har man lite avdrift pga vind, ström eller sjö så kommer man inte att följa enslinjen. Man kan få en stor crosstrack dvs gå rejält på sidan om enslinjen med kanske en spännande passage av ett grundområde som följd. Låter man däremot ap styras av plottern kommer man att hela tiden att ligga perfekt på enslinjen.
Det handlar inte om någon automatisering av båtåkandet utan om en funktion som är väldigt praktisk om den används med förstånd.
Tack bosseh

Många vill ju koppla ihop plotter med autopiloten och jag har vid många tillfällen ställt frågan varför, både på våra båtforum och IRL men aldrig fått nått svar.

Finns det fler finesser i det samnahanget?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 22 jun 2009, 22:02

Jag använder min lilla GPS12 som kompass, då får jag exakt fart och kurs även när Ljusnans vårflod trycker på i sidled. Sen kompenserar jag för det med knapparna på autopiloten. Det gör att jag håller bra koll på allt också.
Vid överfarter sätter jag blyertskryss i papperskort, kollar sen med passarna vilken kurs jag bör fortsätta på. Positionen får jag från GPS12en. Det är ett trivsamt pyssel. Datorn med Fugawi brukar jag stänga av.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » tis 23 jun 2009, 06:35

:!: Man får inte glömma att en normal GPS visar den kurs båten har haft, inte vilken kurs båten har.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 23 jun 2009, 13:06

toaen skrev: Finns det fler finesser i det samnahanget?
Det gör det säkert, jag ska läsa manualerna i sommar igen!

JanneR
Silvermedlem

Inlägg av JanneR » tis 23 jun 2009, 18:04

Guitar Nilsson skrev: Vid överfarter sätter jag blyertskryss i papperskort, kollar sen med passarna vilken kurs jag bör fortsätta på.
Jag förmodar att du menar transportörer, annars får du gärna utveckla hur du lägger ut kurser med hjälp av passare.

Janne

Skriv svar