Vhf - lagkrav ? pris ?
-
Peter N
Vhf - lagkrav ? pris ?
Hej alla seglare!
Jag undrar om någon kan lotsa mig i \"VHF jungeln\".
Hur går det till att skaffa sig VHF:
* Man behöver en licens, vem utfärdar den, vad kostar det, hur lång tid tar kursen? Vart vänder man sig? Finns det distanskurser?
* Om man nöjer sig med en bärbar (och vattentät) apparat, riskerar man då att den inte är tillräckilgt krafitg? Vad bör den minimala accepterbara kraften vara? 5 W har man läst ibland?
* Jag har hört talas om Stockholms Radio abonnemang, finns det konkurrenter eller är man tvungen att använda dem? Vad får man med ett sånt abonnemang?
* Finns det nån bra länk där allat detta tas upp?
Stort tack på förhand, mvh
PN
Jag undrar om någon kan lotsa mig i \"VHF jungeln\".
Hur går det till att skaffa sig VHF:
* Man behöver en licens, vem utfärdar den, vad kostar det, hur lång tid tar kursen? Vart vänder man sig? Finns det distanskurser?
* Om man nöjer sig med en bärbar (och vattentät) apparat, riskerar man då att den inte är tillräckilgt krafitg? Vad bör den minimala accepterbara kraften vara? 5 W har man läst ibland?
* Jag har hört talas om Stockholms Radio abonnemang, finns det konkurrenter eller är man tvungen att använda dem? Vad får man med ett sånt abonnemang?
* Finns det nån bra länk där allat detta tas upp?
Stort tack på förhand, mvh
PN
-
Peter N
ok för Stockholms Radio, men...
... det var där min fråga började.
Jag undrar om det finns någon bland alla er som har andra erfarenheter av andra operatörer, om det finns? eller är det monopol här också...
Som sagt, jag undrade om det finns någonstans en info sida som berättar på ett enkelt sätt hur det hela fungerar, vilka regler man måste följa, mm.
tack ändå, mvh
PN
Jag undrar om det finns någon bland alla er som har andra erfarenheter av andra operatörer, om det finns? eller är det monopol här också...
Som sagt, jag undrade om det finns någonstans en info sida som berättar på ett enkelt sätt hur det hela fungerar, vilka regler man måste följa, mm.
tack ändå, mvh
PN
-
Gäst
Jag är inte helt säker men jag tror man måste ha VHF-cert innan man köper sin enhet. VHF-cert är enkelt att läsa in själva, så enda anledningen till att gå en kurs är väl att dom hjälper till med skrivtillfälle.
Det finns andra skäl förutom effekten mot bärbara apparater, den största av dessa är att dom inte kommer upp särskilt högt(i en fast kan man ha sin antenne i masttoppen). Dessutom har de bärbara eget batteri vilket kan vara lite farligt(glömma att ladda....)
Hur det är med abonemang vet jag inte
//Erik
Det finns andra skäl förutom effekten mot bärbara apparater, den största av dessa är att dom inte kommer upp särskilt högt(i en fast kan man ha sin antenne i masttoppen). Dessutom har de bärbara eget batteri vilket kan vara lite farligt(glömma att ladda....)
Hur det är med abonemang vet jag inte
//Erik
VHF
Hej!
Nu är ju inte jag expert på detta, eftersom jag idag saknar både VHF och cert.
Jag planerar dock att ta certifikat under våren för att senare införskaffa VHF.
Som jag förstått det behöver man inget abonnemang, det är något som behövs för sjöassistansen och för att kunna reläa vidare samtal ut på det vanliga telenätet. För kommunikation mellan båtar samt nödsamtal behövs inte detta. Vad som däremot krävs förutom cerifiklatet som gäller under hela ens livstid är att man betalar en årlig licensavgift på c:a 150:-, till post och telestyrelsen. Om jag fått detta om bakfoten så rätta mig gärna.
Nu är ju inte jag expert på detta, eftersom jag idag saknar både VHF och cert.
Jag planerar dock att ta certifikat under våren för att senare införskaffa VHF.
Som jag förstått det behöver man inget abonnemang, det är något som behövs för sjöassistansen och för att kunna reläa vidare samtal ut på det vanliga telenätet. För kommunikation mellan båtar samt nödsamtal behövs inte detta. Vad som däremot krävs förutom cerifiklatet som gäller under hela ens livstid är att man betalar en årlig licensavgift på c:a 150:-, till post och telestyrelsen. Om jag fått detta om bakfoten så rätta mig gärna.
//Daniel
-
Peter N
tack...
... för alla tips.
som resultat för en internetsökning på \"distanskurs VHF\", hittade jag en firma som \"ger\" såna utbildningar. på deras hemsia står det lite om vad VHF användningen innebär.
www.almanavigation.se
interessant läsning, men är det någon som känner och kan rekommendera dem?
tack på förhand, hälsning
PN
som resultat för en internetsökning på \"distanskurs VHF\", hittade jag en firma som \"ger\" såna utbildningar. på deras hemsia står det lite om vad VHF användningen innebär.
www.almanavigation.se
interessant läsning, men är det någon som känner och kan rekommendera dem?
tack på förhand, hälsning
PN
-
Comfort 32
Vhf
Du måste ha ett tillstånd från Post och Telestyrelsen för att andvända en VHF. Jag tror inte man behöver ett certifikat längre men det kan man snabbt läsa in själv och tenta av, kolla med båtagarskolan (medborgarskolan). Du behöver iget abonemang hos Stockholmradio för din VHF. Lägg dom pengarna istället på ett medlemskap hos Sjöräddningssällskapet som arbetar ideellt och inte är vinstdrivande.
Hej!
Fick tipset att beställa en bok för 60:- från Stockhölm Radio (kom med inbetalningskort på posten), med de kunskaperna skulle det sedan inte vara så svårt att göra provet. Boken innehåller förstås en del information om Stockholm Radio och fördelarna att vara medlem där.
Man måste ha VHF-cert. för att få sända. Möjligen kanske man får lyssna...
//Roger N
Fick tipset att beställa en bok för 60:- från Stockhölm Radio (kom med inbetalningskort på posten), med de kunskaperna skulle det sedan inte vara så svårt att göra provet. Boken innehåller förstås en del information om Stockholm Radio och fördelarna att vara medlem där.
Man måste ha VHF-cert. för att få sända. Möjligen kanske man får lyssna...
//Roger N
LG-91 ½ton
Tillverkas enkelt av en coaxkabel.
Köpte en \"reserv\" bärbar VHF från Jula för 1000 kr.
2 watts uteffekt. Fungerade perfekt med kontakt Stockholms Radio från Askimsfjorden.
http://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/vhfant.htm
http://www.batborsen.com/bb/se/search/s ... ndex2.html
Man måste söka tillstånd hos Post & Telestryrelsen. Det är inget krav att ha Certifikat för att söka tillstånd. Dock är det krav på certifikat för att använda VHFen.
Det finns inget krav att skaffa abonnemang hos en kustradiostation.
Räckvidd är ungefär till horisonten. Dvs ju högre upp en antenn sitter desto längre räckvidd (eftersom man ser länfre sträcka). Har båda antennerna 4 m över vattnet når man ca 8 Nm, medan om båda sitter 15 m över vattnet når man 16 Nm.
Det finns inget krav att skaffa abonnemang hos en kustradiostation.
Räckvidd är ungefär till horisonten. Dvs ju högre upp en antenn sitter desto längre räckvidd (eftersom man ser länfre sträcka). Har båda antennerna 4 m över vattnet når man ca 8 Nm, medan om båda sitter 15 m över vattnet når man 16 Nm.
-
Zeke
Se upp med apparattypen
Jag höll på bli \"pålurad\" en class C apparat (i en välkänd butik) av märket Shipmate och den är inte tillåten åtminstone inte i våra farvatten, enligt VHF-handboken. Det ska var en class D apparat, så se upp för det kan säkert finnas \"hyllvärmare\" kvar hos mindra noggräknade handlare.
-
Gäst
Inget tillstånd behövs
Inget tillstånd behövs numer för att inneha VHF-sändare. Ingen annan sändare kräver idag tillstånd från PTS för att få innehas i Sverige (samma regler gäller i de flesta andra EU-länder eftersom reglerna är harmoniserade).
Däremot krävs tillstånd om man vill ANVÄNDA radiosändaren. Med andra ord, du kan köpa en VHF-radio, utnyttja den för att lyssna på information som sänds från andra båtar och kustradion. Kommer du i en nödsituation får du naturligtvis använda den för att kalla på hjälp, oavsett om du innehar tillstånd eller inte.
Men sedan är det ju mycket roligare om du kan använda sändaren i icke nödsituationer, exempelvis för att få kontakt med andra båtar och kustradiostationer.
Läs in boken från Stockholm Radio och avälgg sedan provet. Därefter kan du ansöka om tillstånd. Men radion kan du köpa när som helst och börja lyssna.
/Tomas
Däremot krävs tillstånd om man vill ANVÄNDA radiosändaren. Med andra ord, du kan köpa en VHF-radio, utnyttja den för att lyssna på information som sänds från andra båtar och kustradion. Kommer du i en nödsituation får du naturligtvis använda den för att kalla på hjälp, oavsett om du innehar tillstånd eller inte.
Men sedan är det ju mycket roligare om du kan använda sändaren i icke nödsituationer, exempelvis för att få kontakt med andra båtar och kustradiostationer.
Läs in boken från Stockholm Radio och avälgg sedan provet. Därefter kan du ansöka om tillstånd. Men radion kan du köpa när som helst och börja lyssna.
/Tomas
-
Peter N
Bärbar Cobra ?
Hej och tack för de senaste inläggen !
Det bästa kunde då vara följande :
1/ Köpa en bärbar Cobra hos Jula för 995:-
2/ Använda den för att lyssna på radiotrafiken och väderinfo samt i en eventuell nödsituation.
3 / Ta certifikatet senare och använda den \"aktivt\"
Cobra citeras i senaste Båtnytt, kan någon ge någon rekommendation ?
Tack på förhand, bästa seglingshälsingar,
PN
Det bästa kunde då vara följande :
1/ Köpa en bärbar Cobra hos Jula för 995:-
2/ Använda den för att lyssna på radiotrafiken och väderinfo samt i en eventuell nödsituation.
3 / Ta certifikatet senare och använda den \"aktivt\"
Cobra citeras i senaste Båtnytt, kan någon ge någon rekommendation ?
Tack på förhand, bästa seglingshälsingar,
PN
-
asdfasdfas
kul att du är glad
kilo uniform lima
alfa tango tango
delta uniform
ärlig romeo
golf lima alfa delta
alfa tango tango
delta uniform