En fråga om flaggspel
En fråga om flaggspel
Till midsommar tänkte jag skicka upp vårt flaggspel som jag fått i present. Har ni några tips och råd hur man får upp flaggspelet på bästa sätt?
Jag tänkte hissa med storfall/spinnfall. Möjligen skarva med tampar nedtill för att få upp flaggorna så högt som möjligt. Bör man ha säkerhetstamp om någon flagga skulle släppa? Så att man får ned fallet vill säga.
Tacksam för råd.
Jag tänkte hissa med storfall/spinnfall. Möjligen skarva med tampar nedtill för att få upp flaggorna så högt som möjligt. Bör man ha säkerhetstamp om någon flagga skulle släppa? Så att man får ned fallet vill säga.
Tacksam för råd.
Re: En fråga om flaggspel
Du drar upp en del med spinnfallet och en del med storfall, och absolut ett par säkerhetslinor. Det skulle vara tråkigt att behöva avsluta helgen med mastklättring. Ordningen på flaggorna fanns säkert med i paketet.
Det heter fö "stor flaggning" eller "flaggning över topp". Ett sejnfall är ett flaggspel. Så det så!
Har man signalflaggor måste man nästan ha ISB, Internationell SignalBok också. Så man kan använda flaggorna rätt.
När det kom ett gäng NATO helikoptrar ute till havs satte vi snabbt BA (Ni kan inte landa på mitt däck)
I naturhamn kan man ju använda AJ (Jag har drabbats av allvarlig atomolycka, varför ni bör nalkas med försiktighet)
Det heter fö "stor flaggning" eller "flaggning över topp". Ett sejnfall är ett flaggspel. Så det så!
Har man signalflaggor måste man nästan ha ISB, Internationell SignalBok också. Så man kan använda flaggorna rätt.
När det kom ett gäng NATO helikoptrar ute till havs satte vi snabbt BA (Ni kan inte landa på mitt däck)
I naturhamn kan man ju använda AJ (Jag har drabbats av allvarlig atomolycka, varför ni bör nalkas med försiktighet)
Tackar för tips. Ja då lär jag få skaffa en tunn lång tamp att skarva med. Är väl läge att göra fast den i schacklet och låta tamp/flaggor löpa parallellt till sista flaggan, där ny skarvknop görs. Sen ned i däck med änden.
BTW sejnfall är väl den tamp som går upp till vantspridaren? Som man har klubbvimpeln i. So that so!
BTW sejnfall är väl den tamp som går upp till vantspridaren? Som man har klubbvimpeln i. So that so!
Flaggspel, anordning avsedd för hissande av flagga på fartyg. Ordet spel är i detta sammanhang närmast kopplat till betydelsen vinsch. Flaggspel förekommer ofta i form av en stång i akterstäven på ett fartyg, avsedd för fartygets nationsflagga. På större fartyg kan det även förekomma flaggspel i form av en gösstake.
Stor flaggning kallas ofta felaktigt för flaggspel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flaggspel
Jag har aldrig flaggat över topp på min båt men jag skulle nog bara sätta ett skot i falländen så att skotet hängde ner längs masten.
Tyvärr, alla som tidigare har glänst med kunskapen om att flaggspel inte är detsamma som flaggning över topp.
Enligt SAOL, senaste upplagan, är flaggspel:
1) stång för flagga akterut på fartyg.
2) stor flaggning med signalflaggor på fartyg.
Tycker själv det är litet trist men Svenska Akademiens ord må gälla.
Enligt SAOL, senaste upplagan, är flaggspel:
1) stång för flagga akterut på fartyg.
2) stor flaggning med signalflaggor på fartyg.
Tycker själv det är litet trist men Svenska Akademiens ord må gälla.
-
Brygg seglaren
- Silvermedlem
Hej!
Att flaggspelet är "flaggstången" i aktern har ju redan flera andra sagt liksom att det heter stor flaggning eller flaggning över topp det du vill göra, sedan får SAOL säga vad den vill!
Kvar är väl att säga att flaggorna absolut bör sitta i rätt ordning!! Börja för ifrån med ABC1DEF2GHI3 o.s.v Tre bokstäver och sedan en siffra. Förhoppningsvis har du tillräckligt stora flaggor, så du klarar hela vägen från för till akter. Om du inte gör det kan 1-3 likhetstecken kodvimpel m.m. komma på sluttampen.
MVH
Kaj
Att flaggspelet är "flaggstången" i aktern har ju redan flera andra sagt liksom att det heter stor flaggning eller flaggning över topp det du vill göra, sedan får SAOL säga vad den vill!
Kvar är väl att säga att flaggorna absolut bör sitta i rätt ordning!! Börja för ifrån med ABC1DEF2GHI3 o.s.v Tre bokstäver och sedan en siffra. Förhoppningsvis har du tillräckligt stora flaggor, så du klarar hela vägen från för till akter. Om du inte gör det kan 1-3 likhetstecken kodvimpel m.m. komma på sluttampen.
MVH
Kaj
Jag tror ingen meddelat tex flottan detta. Använder man fel språk där och bryter månghundraåriga traditioner blir man snabbt impopulär. Något som jag inte önskar mina medmänniskor.Brendan skrev: Tycker själv det är litet trist men Svenska Akademiens ord må gälla.
Språkbruket på fartyg är något man tar på största allvar.
Du kan väl ta reda på det. Det skulle vara intressant att veta. Lika snopen som jag blev över detta, blev jag när jag sågbosseh skrev:Jag tror ingen meddelat tex flottan detta. Använder man fel språk där och bryter månghundraåriga traditioner blir man snabbt impopulär. Något som jag inte önskar mina medmänniskor.Brendan skrev: Tycker själv det är litet trist men Svenska Akademiens ord må gälla.
Språkbruket på fartyg är något man tar på största allvar.
att SAOL också lagt sig när det gäller ordet angöra. Det betyder numera "lägga till vid brygga eller gå in i hamn och fästa lina"
utöver den gamla hederliga betydelsen "ta känning med land".
Skepp ohoj!
Jag har inte en aning om vad det kallas, men jag tänkte skicka upp hälften av flaggorna i fören och hälften i aktern.
Men vad gäller flaggning på örlogsfartyg så är den viktigaste flaggan inte "flaggstången" i aktern eller gösen i fören utan flaggspelet på den aktersta masten med sejnfall. Ska det hälsas under gång är det den flaggan som halas med spända linor till 2/3 höjd, därefter i topp igen.
Vid hissning eller nedtagning skall samtliga sjömän i närheten visa flaggan vördnad genom att göra givakt och honnör. Flaggan ska vara hel och ren, smutsiga och trasiga flaggor ska inte användas utan bör brännas.
Sorry, har kvar instruktionsboken från tjänstgöringen i flottan.
Jag har inte en aning om vad det kallas, men jag tänkte skicka upp hälften av flaggorna i fören och hälften i aktern.
Men vad gäller flaggning på örlogsfartyg så är den viktigaste flaggan inte "flaggstången" i aktern eller gösen i fören utan flaggspelet på den aktersta masten med sejnfall. Ska det hälsas under gång är det den flaggan som halas med spända linor till 2/3 höjd, därefter i topp igen.
Vid hissning eller nedtagning skall samtliga sjömän i närheten visa flaggan vördnad genom att göra givakt och honnör. Flaggan ska vara hel och ren, smutsiga och trasiga flaggor ska inte användas utan bör brännas.
Sorry, har kvar instruktionsboken från tjänstgöringen i flottan.
Hm. Då blir alltså "angöringsfyr" = gå-in-i hamn-och-fästa-lina-fyr?Brendan skrev: Lika snopen som jag blev över detta, blev jag när jag såg
att SAOL också lagt sig när det gäller ordet angöra. Det betyder numera "lägga till vid brygga eller gå in i hamn och fästa lina"
Intressant tanke
Ja, herre min je vad språkutveckling kan ställa till det. För övrigt är det Hasse & Tage som är skyldiga till betydelseförändringen av ordet angöra. Hasse har själv i en intervju medgett detta.
/j
/j
Nej, det är "Gå på grund"Brendan skrev:"ta känning med land".
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Visst är det hemskt. Jag är lika indignerad som du.bosseh skrev:Hm. Då blir alltså "angöringsfyr" = gå-in-i hamn-och-fästa-lina-fyr?Brendan skrev: Lika snopen som jag blev över detta, blev jag när jag såg
Intressant tanke