Glöm det, det blir för tungt för din delSWE54 skrev: Den har jag väntat på ett tag nu..
Jag köper när jag får en lönsam frakt.SWE54 skrev: Men inte har du väl ett sådant system ombord väl..?
Tsv känns min plotter trygg.
Glöm det, det blir för tungt för din delSWE54 skrev: Den har jag väntat på ett tag nu..
Jag köper när jag får en lönsam frakt.SWE54 skrev: Men inte har du väl ett sådant system ombord väl..?
Isåfall går det åt pipsvängen för mänskligheten. Trots intensiv träning så klarar man alltså inte att göra något så enkelt som att lägga ner en punkt i ett koordinatsystem? Förvånandsvärt många har lyckats ta studenten utan att klara detta alltså? Jag skulle gärna se den normalbegåvade man/kvinna för vilken det tar mer än fem minuter att lära sig att lägga ut en GPS-position. Gör man det sedan bara vart tredje år, ja då förstår jag att det är svårt att komma ihåg. Men svårt att lära sig? Det ställer jag mig mycket tvivlande till.bosseh skrev:Jag pratade nyss med en navigationslärare. Trots intensiv träning har många elever svårt att lägga ut en korrekt position. I en kall och blöt båt med en lite uppjagad stämning lär det inte bli lättare.
bosseh skrev:Sjöfartsverket säger att noggrannheten i sjökorten är 100 m dvs +/-50 m. Lotsbefälhavaren för Vänern säger att man ska räkna med 200 m noggrannhet på Vänern. Prickarna i vår inseglingsränna mättes in i höstas, de flesta låg 40-50 m fel jämfört med sjökortet.
Detta är fakta som någon sällan berättar.
Det finns en utmärkt skrift som heter "E-navigatörens 10 budord". Rekommenderas!
En vanlig GPS kan ge en position med en noggrannhet om 1-2 m med lite trixande.
Nu tycker jag du var väl kategorisk. Om du nöjt dig med att säga att man kan välja det man tycker är bäst. Det enda som spelar roll är ju att man förstår vad man ser på kortet/gps'en.bosseh skrev: Japp, stävriktningen upp. Det finns modern forskning (Thomas Porathe) som visar att hjärnans förmåga att korrekt översätta kartbild till verklighet är betydligt bättre om kartan orienteras i färdriktningen (som ju tex orienterarna gör). Porathe har hållit föredrag som heter "Riktiga sjömän vänder aldrig sjökortet upp och ner".
När hjärnan ska vrida kartbilden kan det bli fel, mest kända olyckan är Exxon Valdez.
Om man nu är van vid nord-upp känns head-up helt konstigt. Samma fast tvärtom är det för orienteraren.
Men ställer man om plottern till head-up och ger sig ut i ett område man inte känner igen så brukar det ta högst en timme innan man tycker att head-up är bättre. Sen när man kommer tillbaka till kända vatten där man är van att se sjökortet med nord-upp så känns head-up lite konstigt men det går över. Efter ett tag är det bara head-up som gäller.
Kombinerar man detta med den elektroniska kurslinjalen som visar var jag kommer att vara om 20 minuter så garanterar jag att klassiska metoder med papperskort tappar sin tjusning.
Ja för båten är det definitivt för tungt, till att börja med....bosseh skrev:Glöm det, det blir för tungt för din delSWE54 skrev: Den har jag väntat på ett tag nu..
Det var ju knappast orsaken till grundstötningen iof...bosseh skrev: ...
När hjärnan ska vrida kartbilden kan det bli fel, mest kända olyckan är Exxon Valdez.
...
Fluktansvät plinsamt.Tommy skrev:GPS-precisionen är väl allt som oftast kring 5-10 meter, men den kan ibland driva upp mot 50-100 d.o. Och man vet ju inte när den driver iväg, så man gör nog säkrast i att räkna med dessa 50 eller 100 meter som nämns. Problemet är att man kan zooma in plottrarna så mycket mer, så att man kan lockas att "kryssa" mellan stenarna ute på fjärden. Men håll för säkerhets skull alltid ett antal hundra meters säkerhetsmarginal ändå.
Detta med att man skulle tappa sin papperskortskompetens om det inte används regelbundet; jag tror att det ganska enkla att pricka ut GPS-koordinater (från en reserv-GPS), känna igen öar, ta ut en kompasskurs osv, det klarar man nog även efter ett antal års uppehåll.
Brendan, "förvånrar" är felstavat. Det ska vara förvånar. Är det inte en ganska pinsam felstavning?Brendan skrev:Gunnar S, är du stolt över detta ditt sakliga svar? Makalösa är vi väl alla, särskilt jag, men att jag lyckas förvåna dig förvånrar mig. Vad gör dig så förvånad?
Detta sagt bara för att just Brendan alltid är så makalöst snabb att kritisera felstavningar och ordval hos övriga skribenter
Så sant. Jag var på väg att köpa plotter i år. Själva plottern, en Garmin 525, var inte så dyr men sjökortssatserna skulle bli ruinerande, så det får anstå. PC:n och piratkopierade papperssskort får duga ett tag till.nilsnobbing skrev:Det är lustigt, i denna diskussion utgår man från att alla har plotter verkar det som.
GPS-spåret på min båtgrannes plotter visade för övrigt att han genat över land på väg till bryggan. Min egen GPS kan visa att jag gör upp till 0.2 knop när jag ligger väl förtöjd. Säkert kan ni fylla på med liknande historier. Dessa historier säger allt för mig om GPS-navigeringens noggrannhet.
Någon mumlade om att det är mer ekonomiskt att använda plotter istället för papperskort. Detta gäller möjligen vid långsegling, men man kan fråga sig vilka kostnader man bör ta med när man beräknar priset för plotternavigationen. Vad kostar plottern/pc:n? Behövs mer strömförsörjning? Ska den nya solpanelen räknas in i kostnaden? Är det verkligen billigare än de sjökort normalseglaren behöver?
Nils Nobbing - skeptiker