Att segla själv
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Att segla själv
Hej på Er
Jag har gjort något som jag tänkt på i åratal. Jag har åkt ut på en tur helt själv för att njuta av havet opch skärgården. Helgen som gick bjöd på underbart väder och mycket fin vind. Av någon anledning så har jag dragit mig för att ge mig ut utan medhjälpare men med en i övrigt ointresserad familj så blev tillfällena bara färre när någon ville följa med. Jag vill starkt rekomendera de som inte prövat detta och i likhet med mig själv velat segla mer en omgivningen. Några tips:
- Att hissa segel själv är enkelt. Låte rodret vara löst inga roderlås. Låt alla skot löpa fritt. Ha gott om fritt vatten. Ett annat sätt är att knyta fast båten i fören till en pollare som ligger i lovart och låta båten hänga på tampen tills seglen är hissade. Ev kan man lägga i backen på lågt motorvarv för att föhindra att båten driver på pollaren.
- När man seglar är ett roderlås en värdefull sak att ha. Man kan släppa rodret och vinscha hem genuan eller gå under däck och hämta något.
- När man halar seglen går detta lätt att göra. Lägg båten i vindögat, fritt roder och lösa skot. Hur lätt som hälst.
- Om man vill kan man efter att man halat seglen ankra upp och packa och vika dem i lungn och ro. Jag ankrade upp i en lugn vik där jag kunde vika genua och storsegel, sätta på bomkapell mm. På detta sätt fick jag ett minimum med vindfång när jag slutligen skulle lägga till. Sista biten hemmåt gick jag för motor.
Tilläggas kan att jag inte har rullfock, inga fall nerdragna till sittbrunnen och inte lazy jacks. Båten är på 24 fot.
Hälsningar
Jag har gjort något som jag tänkt på i åratal. Jag har åkt ut på en tur helt själv för att njuta av havet opch skärgården. Helgen som gick bjöd på underbart väder och mycket fin vind. Av någon anledning så har jag dragit mig för att ge mig ut utan medhjälpare men med en i övrigt ointresserad familj så blev tillfällena bara färre när någon ville följa med. Jag vill starkt rekomendera de som inte prövat detta och i likhet med mig själv velat segla mer en omgivningen. Några tips:
- Att hissa segel själv är enkelt. Låte rodret vara löst inga roderlås. Låt alla skot löpa fritt. Ha gott om fritt vatten. Ett annat sätt är att knyta fast båten i fören till en pollare som ligger i lovart och låta båten hänga på tampen tills seglen är hissade. Ev kan man lägga i backen på lågt motorvarv för att föhindra att båten driver på pollaren.
- När man seglar är ett roderlås en värdefull sak att ha. Man kan släppa rodret och vinscha hem genuan eller gå under däck och hämta något.
- När man halar seglen går detta lätt att göra. Lägg båten i vindögat, fritt roder och lösa skot. Hur lätt som hälst.
- Om man vill kan man efter att man halat seglen ankra upp och packa och vika dem i lungn och ro. Jag ankrade upp i en lugn vik där jag kunde vika genua och storsegel, sätta på bomkapell mm. På detta sätt fick jag ett minimum med vindfång när jag slutligen skulle lägga till. Sista biten hemmåt gick jag för motor.
Tilläggas kan att jag inte har rullfock, inga fall nerdragna till sittbrunnen och inte lazy jacks. Båten är på 24 fot.
Hälsningar
Glad Seglare
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Re: Att segla själv
Låter mysigt.
Jag bär på samma tanke själv, att det skulle vara en upplevelse att ge sig ut på egen hand. Som du beskriver är det mesta hanterbart om man bara planerar lite. Min båt är visserligen lite större (34 fot) men å andra sidan har jag hjälpmedel som rullfock, lazyjacks, autopilot mm.
Det jag bävar mest för är om man ska lägga till och vinden ligger på "fel" eller att det behövs annat trixande där man skulle önska vara både i vid rodret och på däck samtidigt.
Jag bär på samma tanke själv, att det skulle vara en upplevelse att ge sig ut på egen hand. Som du beskriver är det mesta hanterbart om man bara planerar lite. Min båt är visserligen lite större (34 fot) men å andra sidan har jag hjälpmedel som rullfock, lazyjacks, autopilot mm.
Det jag bävar mest för är om man ska lägga till och vinden ligger på "fel" eller att det behövs annat trixande där man skulle önska vara både i vid rodret och på däck samtidigt.
Efter att barnen kommit upp i tonåren och inte ville följa med var vi nästan aldrig ute med båten, och efter att under många år tidigare, levt med att det inte fick luta, inte fick gunga, hade jag nästan blivit rädd för att segla själv. Omkring 1990 sålde jag min dåvarande båt - lite i protest.
Min fru som förstod anledningen (jag hade troligtvis talat om det
) "tvingade" mig att köpa en havsfidra. Skulle jag ha båt skulle jag segla minst tre veckor varje somma antingen min fru ville följa med eller inte. Så har det i stort sett bilvit. vissa år har hon varit med hela tiden eller några dar, men oftast har jag seglat själv.
Seglade 10 år med havsfidran. När den började känna för liten, funderade jag på att byta till en storfidra, men hann aldrig att titta på någon förrän de som var till salu, var sålda. Hittade en L32; la ett bud på den och fick den. Efter ett par år började min fru tycka att den var för stor - när jag seglade själv, och hon började leta efter en storfidra. 2003 var det förhållandevis många till salu. En som låg norr om Skellefteå blev inte såld och vi åkte och tittade på henne. Det var faktiskt den finaste av de fidror jag tittat på - avståndet hade nog avskräckt hugade spekulanter. Vi köpte den. De två senaste åren har min kropp på ett mer påtagligt sätt börjat protestera mot det blöta och kalla vädret som jag haft på mina semesterseglingar, så jag har köpt en motorseglare, med invändig styrplats. Provseglade den för första gången i Lördags.
Det finns ju en del saker som jag idag inte kan tänka mig va utan och som jag skaffat relativt snart om det inte redan finns på båten vid köpet.
Atopilot - kan jag inte tänka mig segla utan. Visst kan man ha hjälp av roderlås eller hakkebräda eller dyligt vid enstaka seglingar, men om man skall segla långt och mycket själv är en autopilot, för mig, en nödvändighet. Vindroder fungerar också bra vid många tillfällen. En kombination är naturligtvis det bästa.
Att kunna minska segelytan på ett enkelt sätt, är ju också ett måste. Det betyder ju neddragna fall och revlinor till sittbrunnen. När det gäller förseglen har jag på de båtar jag haft (förutom L32;an) monterat peke och ett kutterstag och fört både genua och kryssfock på två rullar. Man kan vid vissa tillfällen inte få för mycket segelyta, men det är ännu viktigare att man kan minska segelytan på ett bra och säkert sätt. (Sen finns det en del individer som argumenterar mot rullfock in absurdum - för egen del har jag inte haft något större problem, än jag kunnat lösa, med de rullfockar jag haft i närmare 20 år)
Det är ibland lättare att segla själv än när man har okunning besättning med sig. Det gäller att ha en grundplan för det man skall göra och gärna en reservplan i fall plan A inte fungerar. Man utvecklar ju med åren rutiner.
Ligger mycket i SXK`s bojar eller ankrar på svaj.
Hade jag inte börjat segla själv, hade jag nog inte varken haft båt eller seglat överhuvudtaget idag. Så jag kan bara hålla med trådskaparen.
tommy
Min fru som förstod anledningen (jag hade troligtvis talat om det
Seglade 10 år med havsfidran. När den började känna för liten, funderade jag på att byta till en storfidra, men hann aldrig att titta på någon förrän de som var till salu, var sålda. Hittade en L32; la ett bud på den och fick den. Efter ett par år började min fru tycka att den var för stor - när jag seglade själv, och hon började leta efter en storfidra. 2003 var det förhållandevis många till salu. En som låg norr om Skellefteå blev inte såld och vi åkte och tittade på henne. Det var faktiskt den finaste av de fidror jag tittat på - avståndet hade nog avskräckt hugade spekulanter. Vi köpte den. De två senaste åren har min kropp på ett mer påtagligt sätt börjat protestera mot det blöta och kalla vädret som jag haft på mina semesterseglingar, så jag har köpt en motorseglare, med invändig styrplats. Provseglade den för första gången i Lördags.
Det finns ju en del saker som jag idag inte kan tänka mig va utan och som jag skaffat relativt snart om det inte redan finns på båten vid köpet.
Atopilot - kan jag inte tänka mig segla utan. Visst kan man ha hjälp av roderlås eller hakkebräda eller dyligt vid enstaka seglingar, men om man skall segla långt och mycket själv är en autopilot, för mig, en nödvändighet. Vindroder fungerar också bra vid många tillfällen. En kombination är naturligtvis det bästa.
Att kunna minska segelytan på ett enkelt sätt, är ju också ett måste. Det betyder ju neddragna fall och revlinor till sittbrunnen. När det gäller förseglen har jag på de båtar jag haft (förutom L32;an) monterat peke och ett kutterstag och fört både genua och kryssfock på två rullar. Man kan vid vissa tillfällen inte få för mycket segelyta, men det är ännu viktigare att man kan minska segelytan på ett bra och säkert sätt. (Sen finns det en del individer som argumenterar mot rullfock in absurdum - för egen del har jag inte haft något större problem, än jag kunnat lösa, med de rullfockar jag haft i närmare 20 år)
Det är ibland lättare att segla själv än när man har okunning besättning med sig. Det gäller att ha en grundplan för det man skall göra och gärna en reservplan i fall plan A inte fungerar. Man utvecklar ju med åren rutiner.
Ligger mycket i SXK`s bojar eller ankrar på svaj.
Hade jag inte börjat segla själv, hade jag nog inte varken haft båt eller seglat överhuvudtaget idag. Så jag kan bara hålla med trådskaparen.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Solosegling är väl en förutsättning för att man ska kunna spontansegla...
Ju mer man kör själv desto enklare blir det ju såklart. Man ändrar och fixar till så att saker funkar så man inte behöver springa på däck i onödan. Nu har motorn lämnat in för gott men det går bra ändå, det tar bara lite längre tid att komma ut ur platsen..
toaen,
Hur gick det i helgen för er...?
Hade ni lika snurrigt med vindarna som vi hade en bit ner..?
Fick bara ihop 44,5 nm till slut och det ska väl korrigeras mot LYS-tal sedan. Seglade 53 på egen logg och lyckades komma till Björlanda 18:57, inte mycket till marginal..
Ju mer man kör själv desto enklare blir det ju såklart. Man ändrar och fixar till så att saker funkar så man inte behöver springa på däck i onödan. Nu har motorn lämnat in för gott men det går bra ändå, det tar bara lite längre tid att komma ut ur platsen..
toaen,
Hur gick det i helgen för er...?
Hade ni lika snurrigt med vindarna som vi hade en bit ner..?
Fick bara ihop 44,5 nm till slut och det ska väl korrigeras mot LYS-tal sedan. Seglade 53 på egen logg och lyckades komma till Björlanda 18:57, inte mycket till marginal..
En bra autopilot är ett smidigt hjälpmedel vid solosegling. Dels vid hissning/nedtagning, men även för segling givet att båten är rätt trimmad.
mvh Q
mvh Q
Jag seglar ofta(st) ensam. Ibland längre sträckor också som t.ex Gbg - Sthlm för några år sen.
Autopiloten är oumbärlig, om jag bara skulle få behålla en enda elektronikpryl ombord så blev det den. Jag har en hackbräda också som faktiskt i vissa lägen styr bättre än 'Helmer'.
När man kommer i hamn brukar folk oftast vara rätt hjälpsamma, särskilt om det är struligt. Dom är väl rädda om sina båtar förstås. Av nån anledning vill jag alltid förtöja mot land, även om det oftast blir så att den enda gång jag går i land är när jag ska förtöja eller lägga loss...
/T
Autopiloten är oumbärlig, om jag bara skulle få behålla en enda elektronikpryl ombord så blev det den. Jag har en hackbräda också som faktiskt i vissa lägen styr bättre än 'Helmer'.
När man kommer i hamn brukar folk oftast vara rätt hjälpsamma, särskilt om det är struligt. Dom är väl rädda om sina båtar förstås. Av nån anledning vill jag alltid förtöja mot land, även om det oftast blir så att den enda gång jag går i land är när jag ska förtöja eller lägga loss...
/T
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej på Er
Kul med så många svar och kommentarer. Jag tänkte på det som Mr Sailman skrev om tilläggning. Detta är/ var en av mina farhågor också. Jag skulle nog tveka om vinden var stark och låg helt fel innan jag lämnade båtplatsen som består av brygga och pollare. Jag fick ett tips av en bekant som menade att om man har fångstlinor mellan pollare och bryggan och för samman dem vid bryggan så att de formar ett V så fångar de upp båtan bra. Viktigt är att de kan sättas så pass lågt att de tar i skrovsidorna. När båten är på plats och förtöjd så för man isär fångstlinorna så att de blir parallella så att de inte skaver. Detta gäller just denna situation och oftast bara den egna båtplatsen där man kan hålla på att trixa med egna lösningar. Nästa steg för min egen del ar att testa just en sådan lösning.
Ha det bra
Kul med så många svar och kommentarer. Jag tänkte på det som Mr Sailman skrev om tilläggning. Detta är/ var en av mina farhågor också. Jag skulle nog tveka om vinden var stark och låg helt fel innan jag lämnade båtplatsen som består av brygga och pollare. Jag fick ett tips av en bekant som menade att om man har fångstlinor mellan pollare och bryggan och för samman dem vid bryggan så att de formar ett V så fångar de upp båtan bra. Viktigt är att de kan sättas så pass lågt att de tar i skrovsidorna. När båten är på plats och förtöjd så för man isär fångstlinorna så att de blir parallella så att de inte skaver. Detta gäller just denna situation och oftast bara den egna båtplatsen där man kan hålla på att trixa med egna lösningar. Nästa steg för min egen del ar att testa just en sådan lösning.
Ha det bra
Glad Seglare
Ja en lina mellan brygga och akterpollaren är bra. Jag har "bara" en som jag sätter en liten tamp i, en hake i ena änden och en ögla i andra som träs över knapen i fören. Det håller båten någorlunda på plats och man åker inte ner i grannen. Nu har jag platsen längst ut på en brygga vilket är en fördel. Ligger vinden på, ligger på västsidan av bryggan, så drar jag bara ut mig och lägger mig längs "mina" akter pollare, kollar att focken är klar sen så drar jag mig förbi pollarna, sätter fock, tar lite fart, går upp i vind, sätter stor och så kan man försiktigt kryssa ut..
Blåser det från andra hållet så hänger jag i en akter pollare och sätter.
Blåser det från andra hållet så hänger jag i en akter pollare och sätter.
Nog är det så att "hakkebrädan" "styr" bättre än autopiloten. När det gäller autopilot skall den va stark och snabb och då får man ju välja bort parametern "inte riktigt så dyr". Om den senare parametern är den viktigaste får man oftast välja bort det två, ur seglinsynpunkt nödvändiga. Eller som det ibland uttrycks; "snålheten bedrar ofta visheten".T skrev:Jag seglar ofta(st) ensam. Ibland längre sträckor också som t.ex Gbg - Sthlm för några år sen.
![]()
/T
När jag seglade min storfidra från Ystad till falsterbokanalen upplevde jag ett fenomen. Det var kryss och på ena bogen klarade autopiloten inte av att styra, men med hackebrädan höll den perfekt kurs. När jag la mig på andra bogen, gick det inte alls med hackebrädan, men autopiloten styrde perfekt. Har varken förr eller senare varit med om det fenomenet.
En sak som är bra med autopiloterna, när man seglar själv, är slagfunktionen. Man trycker på knapparna och autopiloten slår och styr upp på en ny kurs medan man skotar hem. Sen kan man finjustera kursen.
Seglar man själv är det en fördel om man inte anser att en repa på båten är likvärdigt med jordens undergång, utan kan ta det med jämnmod.
När jag lägger till tar jag alltid dubbla ändar, dvs fast i båten genom ringar, bergöglor, runt pollare och under min "Stockholmsperiod" runt träd och tillbaka till båten, så att jag kan kasta loss och dra tillbaka tampen utan att gå iland. Den enda gången som jag ha enkel tamp är när jag använder bergkilar, men det blir mest med min lilla Hållöjulle.
tommy
Med två småbarn och det tredje i veckor från att titta ut så känns det lite som jag ensamseglar jag med. Med den stora fördelen att jag får spendera tid med familjen också.
Jag kör hårt med autopiloten, men undrar vad skillnaden mellan hackbädan och låst autopilot är?
Jag kör hårt med autopiloten, men undrar vad skillnaden mellan hackbädan och låst autopilot är?
Tid förmodligen och så är väl hackbrädan failsafe...)GaryGary skrev: ...
Men funktionen är väl samma
Jag använder en friktionsbroms. Man låser rorkulten genom att höja den, linan spänns runt en friktionstrumma.
En låst autopilot är ju som en hackebräda fast med många fler möjliga hack. Den borde ju gå att finjustera bättre än en hackebräda och dessutom drar den ingen ström att räkna med. En smart tanke. Kan man få båten att balansera med låst autopilot så spar man ju ström. Det enda frågetecknet kan väl va krafterna piloten får ta upp. På de flesta piloter jag haft, alla av samma fabrikat, har bakre fästet gått sönder, och jag har gjort många provisoriska reparationer under åren. Jag behöver ju inte nämna fabrikatet.GaryGary skrev:Med två småbarn och det tredje i veckor från att titta ut så känns det lite som jag ensamseglar jag med. Med den stora fördelen att jag får spendera tid med familjen också.
Däremot kan jag berätta en sann historia ur livet. Jag seglar oftast själv. När jag kom hem efter att ha seglat till Stavanger så berättade jag naturligtvis om min seglats på jobbet. Ingen av de arbetskompisarna jag hade då hade varit länge bort från hemmahamnen med sina båtar än vad man kan se från tjuvsundsberget. När nån frågade om jag verkligen var ensam svarade jag att jag har ju Auto Helm. Senare fick jag höra två av arbetskompisarna diskutera min seglats. Den ene sa; "galna kark, ge sig ut och segla så långt alldeles själv",varpå den andre svarade; " Han var inte själv, han hade ju med sig Lars Helm".
Lars Helm var en jämnårig kompis till mig. En sån där otursförföljd person som i stort sett alltid hade något gipsat.
Har faktiskt aldrig tänkt på möjligheten att låsa autopiloten, fast jag har haft autopilot i snart 20 år - fast det har alltid funnits hackebräda på mina båtar när jag köpt dem.
tommy
Har man lite tryck på rodret så trycks autopilotarmen ihop, eller dras isär, om man skulle köra den i stand-by-läge. Det kan iofs vara lite olika på olika fabrikat men Autohelm (Raymarine) är såna. Har jag glömt att dra ihop den när den ska packas undan, trycker jag ihop den manuellt.toaen skrev:... Har faktiskt aldrig tänkt på möjligheten att låsa autopiloten, fast jag har haft autopilot i snart 20 år - fast det har alltid funnits hackebräda på mina båtar när jag köpt dem... tommy
Så en passiv autopilot är ger inte samma funktion som ett hackbräde.
/T
Det påminner mig om att jag ska testa sheet-to-tiller pilot....
Det där får du gärna förklara närmare för en mindre vetandeSWE54 skrev:Det påminner mig om att jag ska testa sheet-to-tiller pilot....
Tack,
J