Ampere-räknare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 20 maj 2009, 01:31

Sneseglarn skrev:Kanske dumma frågor men...
1) Du läste av testinstrumentet medan du tryckte in knappen (och inte efter att du släppte)
2) och mätte på ett (frikopplat) batteri i taget?
1: Ja. Efter jag släppt knappen gick den upp på nära 13 volt igen.
2: Ja även där. Passade på att pysa lite 5-56 på polerna innan jag satt ihop dem.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 20 maj 2009, 01:36

bosseh skrev:Batteritestaren säger tyvärr inget om batteriernas kapacitet. Med batteritestaren kan man bara se om batterierna kan ge tillräckligt med ström för att tex dra igång motorn. Ibland är det just förmågan att ge stor ström som havererat. Så brukar det vara i bilar.
I båtbatterier brukar det vara kapaciteten dvs hur många Ah de jan ge, som minskar. Detta märks enklast vid mätning med lampor som du gjorde. När man har nya batterier ska man göra en sådan kapacitetsmätning. Sen gör man om samma sak varje år så ser man hur batterierna åldras.
Men den informationen får man också med en batterimätare typ NASA.
Enligt Skotten i Maringarderoben SKA batterierna vara slut efter att man kört 100 watt i två timmar. Kan han ha rätt?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Sneseglarn » ons 20 maj 2009, 08:22

Nej han har inte rätt.

100 Watt vid ca 12 V ger att strömmen är ca (100/12) = 8A
8A i 2 timmar är (2*8) = 16 Ah

Så batterierna skall inte vara slut efter två timmar om dom är friska.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 20 maj 2009, 08:56

Sneseglarn skrev:Nej han har inte rätt.

100 Watt vid ca 12 V ger att strömmen är ca (100/12) = 8A
8A i 2 timmar är (2*8) = 16 Ah

Så batterierna skall inte vara slut efter två timmar om dom är friska.
De måste helt enkelt vara slut. Men varför visar både konditionsprovaren och syraprovaren att de är friska? Får man grönt reslutat med KOnditionsprovaren ska man sen säkerställa resultatet även med syraprovare, och ligger syravikten över si och så (glömt siffran) så är man typ säker på att de är bra.
Och när jag tänker bakåt på alla bilbatterier som börjat sega ur och när jag mätte dem med både syraprovare och från mackar lånade såna här instrument, ja då har de alltid visat på rött. Mysko som jag skrev på dårplanket.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Ampere-räknare

Inlägg av bosseh » ons 20 maj 2009, 12:59

Batteritestaren är avsedd att kontrollera startbatterier framförallt i bilar.
Den visar inte hela sanningen om ett förbrukarbatteri i en båt.
Jag skulle:
  • 1. Kolla med en tångamperemeter att det går lika mycket ström till alla batterierna både vid laddning och urladdning.
    2. Ge varje batteri en utjämningsladdning, dvs för ett 75Ah batteri ladda med 3 A tills spänningen slutar att stiga (ca 15,5 - 16,2 V)
    3. Åka till Biltema

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Sneseglarn » ons 20 maj 2009, 13:40

Jag sätter en liten peng på att batterierna inte är trasiga allihop. Hitta det svarta fåret och koppla bort det helt så kanske du hamnar på uppåt 150 Ah åtminstone. Koppla bort ett batteri i taget från banken och se vad som sker.

Vi vet ju alla att du har tålamod att felsöka! Trösta dig med att du inte behöver slabba så mycket med batterierna i allafall.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 21 maj 2009, 22:24

Jag köpte fyra nya fritidsbatterier på Mekonomen, det tog 750 kr styck, billigare än både OK och Biltema. Dyrt ändå Ett elverk är väl mkt billigare.
Räcker inte strömmen bättre nu hoppar jag i älven och skriker.

Nästa steg är nog en Nasaräknare eller vad den nu hette...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Ampere-räknare

Inlägg av bosseh » tor 21 maj 2009, 22:38

Guitar Nilsson skrev: Nästa steg är nog en Nasaräknare eller vad den nu hette...
Passa på innan nästa problem slukar pengarna! :D

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Sneseglarn » fre 22 maj 2009, 06:55

Guitar Nilsson skrev:Räcker inte strömmen bättre nu hoppar jag i älven och skriker.
Strömmen kanske är starkare där?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 22 maj 2009, 09:14

Sneseglarn skrev:
Guitar Nilsson skrev:Räcker inte strömmen bättre nu hoppar jag i älven och skriker.
Strömmen kanske är starkare där?
Haha! :D
Ett gammalt typiskt Ljusne-uttryck är; "kasta skiten i strömmen". (om tex en dålig moped)
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 22 maj 2009, 13:04

Var och mätte lite så det inte far iväg dolda rus-strömmar åt nåt håll i båten. Isothermkylen drar 2,8 ampere när den går, är det rimligt? Den går korta stunder sen är den tyst ganska länge. Och i viloläge drar kylen, elskithuset och dieselvärmaren tillsammans bara mellan 0,00 och 0,01 ampere, mulitimetern flaxar där emellan. Det tyckte jag var bra.
VDO-tankmätaren, Voltmetern och autopiloten suger i sig lite mer, men dem kan jag slå av helt med batteriväljaren. Så det hela ser rätt så bra ut...

Amperejägare Brylkräm i Myrbacka.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Tommy » fre 22 maj 2009, 14:21

Att kylen drar 2.8 A när den går är väldigt rimligt. Det blir ju ca 34 W (12V*2.8A).

Har för mig att min ligger däromkring också, och har sedan en gångtid på ca 1/3 av tiden när väl kylen blivit kall. Det är så jag fick fram att snittförbrukningen för kylen var på under 1 A.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 22 maj 2009, 14:52

Det är väl nåt sånt Isotherm uppger i förbrukning oxå... Då hinner 45-watts solcellen ladda mer än kylen drar. Och är man inte i båten och öppnar kylen alls drar det väl ännu mindre.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Ampere-räknare

Inlägg av Tommy » fre 22 maj 2009, 18:04

Det där med kylboxen på, med solpanel, när man lämnar båten har vi ju berört förut. Känns lite konstigt att det kan gå... ungefär som med humlan som inte kan flyga :wink:

En fin och solig dag kan man räkna med att solpanelen hinner ladda in ungefär 48 Ah i bästa fall. Då räknar jag på 12 timmar a 4 A, men det är nog lite optimistiskt. Om inte panelen följer solen så blir det nog på sin höjd 30 Ah på dygnet.

Och kylen drar ju el hela tiden. Säg 20 Ah på ett dygn. Då krävs alltså att 2 av 3 dagar ska vara riktigt fina och soliga för att det ska gå om jag räknat rätt?

Om det blir mulet en vecka i sträck så kan nog batterierna riskera att förstöras.

Hälsningar
Tommy

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Ampere-räknare

Inlägg av KaptenKlant » fre 22 maj 2009, 18:14

amperejägare Nilsson!

'Elskithus!' Nu blir jag besviken ;-) vad i himlens namn ska nu DET var bra för? :wink:
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Skriv svar