Sun Chaser startar hemseglingen över Atlanten
Re: Sun Chaser startar hemseglingen över Atlanten
Jaha...?
Är det verkligen någon utanför kretsen av de närmast sörjande, som fortfarande orkar läsa deras logg?
Är det verkligen någon utanför kretsen av de närmast sörjande, som fortfarande orkar läsa deras logg?
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Någon uppenbarligen.Segelbo skrev:Jaha...?
Jag tappade lusten efter att båten hittats och bogserats in och det blev klart att allting, alltid är andras fel.
-
Klas Göran Asplund
- Trogen medlem
Jag är beredd att instämma i kritiken mot deras skriverier. Haveriet/övergivandet av båten är en sorglig historia. Konstigt att försäkringsbolaget backade upp dom.
Det är dessutom inte längre intressant att läsa om vilka paraplydrinkar som serveras och vilken fantastiskt dansant dam hon är och hur länge hon kan festa på rumdrinkar. Nåt lite mer än att det växer mango i Västindien skulle man väl kunna få veta.
Min kritik mot de flesta av reseberättelserna kvarstår; läs Göran Schildts böcker innan ni börjar skriva. Han grottade aldrig ner sig i personliga småttigheter utan höll distansen till läsaren. Hans kunskaper om Medelhavsländerna i allmänhet och Grekland i synnerhet var imponerande.
Lars Hässler & Marie Blomqvist får också godkänt. De har ungefär samma distans till läsaren och deras böcker är läsvärda.
KGA
Det är dessutom inte längre intressant att läsa om vilka paraplydrinkar som serveras och vilken fantastiskt dansant dam hon är och hur länge hon kan festa på rumdrinkar. Nåt lite mer än att det växer mango i Västindien skulle man väl kunna få veta.
Min kritik mot de flesta av reseberättelserna kvarstår; läs Göran Schildts böcker innan ni börjar skriva. Han grottade aldrig ner sig i personliga småttigheter utan höll distansen till läsaren. Hans kunskaper om Medelhavsländerna i allmänhet och Grekland i synnerhet var imponerande.
Lars Hässler & Marie Blomqvist får också godkänt. De har ungefär samma distans till läsaren och deras böcker är läsvärda.
KGA
Trots allt är de atlantseglare och har tagit sig till Karibien på egen köl – om än med förhinder. Finns det någon skribent på Sailguide som har gjort det?Klas Göran Asplund skrev:Jag är beredd att instämma i kritiken mot deras skriverier. Haveriet/övergivandet av båten är en sorglig historia. Konstigt att försäkringsbolaget backade upp dom.
KGA
Att Annes loggbok inte har blivit bättre trots vår massiva kritik tycker jag är anmärkningsvärt och beklagligt. Men hon vägrar uppenbarligen ta till sig kritiken.
Vi spekulerade ju i om de skulle segla hem båten själva, och jag har spänt bevakat loggboken för att få svar på den frågan. Nu kom det väntade svaret. De seglar alltså inte själva.
Vad gäller seglingsskildringar tycker jag inte att det ena utesluter det andra. Gärna Göran Schildt och hans distanserade attityd men i lagom dos. Marie Blomqvist skriver ju inte om egna upplevelser. Hon hjälper andra att sätta deras seglingserfarenheter på pränt. Och då blir det väl i allra högsta grad ”grottande i personliga småttigheter” ibland? Eller vad ska man annars säga om boken ”Relationer ombord”?
Själv läser jag med förtjusning Åke Mattssons självutlämnande, mustiga skildringar av det mest personliga slag, för att bara nämna en av alla dem som ”grottar ner sig”.
Nu skriver ju kanske Anne inte främst för Sailguides läsare, utan antagligen för sin familj och sina vänner. Hon verkar ju måna mycket om dem. Om man ägnar sig åt att läsa deras blogg så får man hålla detta i minnet.
Samtidigt måste jag erkänna att jag själv kikat in där då och då bara för att se hur de tar sig vidare efter Portugalincidenten. Därmed inte sagt att jag skulle vilja att ett eget resebrev skulle ge läsaren samma intryck.
Samtidigt måste jag erkänna att jag själv kikat in där då och då bara för att se hur de tar sig vidare efter Portugalincidenten. Därmed inte sagt att jag skulle vilja att ett eget resebrev skulle ge läsaren samma intryck.
Nej, inte för Sailguides läsare specifikt, men inte gör man en ambitiös hemsida bara för familjen och vännerna? Nog tror jag att hon vill att hemsidan ska läsas av fler än de närmaste. Hon har väl till och med antytt att det ska bli en bok av det hela? Jag har mejlat till dem och bett dem försvara sig på Sailguide, men jag fick inget svar. Däremot kommenterade hon ju i sin förra loggbok en del av det som har skrivits här på Sailguide.Tylö sun skrev:Nu skriver ju kanske Anne inte främst för Sailguides läsare, utan antagligen för sin familj och sina vänner. Hon verkar ju måna mycket om dem. Om man ägnar sig åt att läsa deras blogg så får man hålla detta i minnet.
Sun Chaser (besättningen) har väl inget att försvara? Egentligen? Men i samma stund som de bestämmer sig för att inte segla hem själva blir de förstås alldeles ointressanta i mina ögon. Däremot är ju händelserna utanför Portugal och fram till Karibien intressanta - om man har förmågan att lära sig något av dem. Ingen bör väl vara upprörd över att det till slut löste sig väl för dem och inte heller att de nu väljer att ta sin Mats ur skolan.Brendan skrev:Jag har mejlat till dem och bett dem försvara sig på Sailguide, men jag fick inget svar
Brendan skrev:Trots allt är de atlantseglare och har tagit sig till Karibien på egen köl – om än med förhinder.
Tja, det finns nog mer än en (eller två) som inte ser så mycket förmildrande i detta.
Anders S
Om man har övergivit en båt som senare kommer tillrätta relativt oskadad, så finns det all anledning att ifrågasätta deras sjömanskap.Anders S skrev:Sun Chaser (besättningen) har väl inget att försvara? Egentligen? Men i samma stund som de bestämmer sig för att inte segla hem själva blir de förstås alldeles ointressanta i mina ögon. Däremot är ju händelserna utanför Portugal och fram till Karibien intressanta - om man har förmågan att lära sig något av dem. Ingen bör väl vara upprörd över att det till slut löste sig väl för dem och inte heller att de nu väljer att ta sin Mats ur skolan.Brendan skrev:Jag har mejlat till dem och bett dem försvara sig på Sailguide, men jag fick inget svar
Brendan skrev:Trots allt är de atlantseglare och har tagit sig till Karibien på egen köl – om än med förhinder.
Tja, det finns nog mer än en (eller två) som inte ser så mycket förmildrande i detta.
Det är naturligtvis ingen som är upprörd över att det löste sig för dem. Tvärtom! Men jag måste erkänna att jag var oerhört nyfiken på att få veta om de skulle segla hem eller ej. Nu har jag fått besked och tycker som du att de inte är särskilt intressanta längre, men att de antagligen gjorde det enda rätta.
Men ingen kan ta ifrån dem att de har seglat över Atlanten. Det har inte jag gjort. Har du?
Och...?Brendan skrev:...Men ingen kan ta ifrån dem att de har seglat över Atlanten....
Som mina tonårdöttrar brukar säga.
Vad innebär det? Gör det dem till bättre, kompetentare seglare? Och i sådant fall än vem, vilka?
Mängder av människor har tagit sig över Atlanten på det ena märkligare sättet än det andra - och överlevt . Ibland rena i dårskapen som borde idiotförklaras, ibland på udda men väldigt raffinerade sätt.
Jag minns exempelvis en bok om ett par som "körde" till Paris från New York i en utrangerad amfibiebil. Var hamnar dom på skalan? Erfarna sjöbusar eller idioter?
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
Ja visst är det jobbigt med folk som inte tar till sig kritik!Brendan skrev:Att Annes loggbok inte har blivit bättre trots vår massiva kritik tycker jag är anmärkningsvärt och beklagligt. Men hon vägrar uppenbarligen ta till sig kritiken.
En loggbok som ibland förefaller vara skriven av en patologisk lögnare, där allting är andras fel osv. Det blir en del poäng på Hares lista.
Intressant människotyp?
Det tragiska är människor läser loggen och tror på det som skrivits.
Dåligt sjömanskap kan man alltid kritisera. Det finns mycken kunskap här på SG som absolut ger rätt att diskutera och kritisera. Även om man inte själv seglat över Atlanten. Vilket i och för sig ibland kan vara "a walk in the park". Man blir inte en bättre människa för att man seglat över Atlanten. Tyvärr.
Intressant människotyp?
Det tragiska är människor läser loggen och tror på det som skrivits.
Dåligt sjömanskap kan man alltid kritisera. Det finns mycken kunskap här på SG som absolut ger rätt att diskutera och kritisera. Även om man inte själv seglat över Atlanten. Vilket i och för sig ibland kan vara "a walk in the park". Man blir inte en bättre människa för att man seglat över Atlanten. Tyvärr.
Sura rönnbär kanske, men har man seglat över Atlanten så har man. Anne är en erfarenhet rikare, en erfarenhet som vi "fegisar" inte har. Naturligtvis har de blivit mer kompetenta seglare än vad de var före atlantseglingen.Eilean skrev:Och...?
Som mina tonårdöttrar brukar säga.
Vad innebär det? Gör det dem till bättre, kompetentare seglare? Och i sådant fall än vem, vilka?
Mängder av människor har tagit sig över Atlanten på det ena märkligare sättet än det andra - och överlevt . Ibland rena i dårskapen som borde idiotförklaras, ibland på udda men väldigt raffinerade sätt.
Jag minns exempelvis en bok om ett par som "körde" till Paris från New York i en utrangerad amfibiebil. Var hamnar dom på skalan? Erfarna sjöbusar eller idioter?
Beträffande Ben Carlin som seglade över Atlanten den svåra vägen i en ombyggd jeep, kan man bara konstatera att det var en väl genomförd segling, som lyckades tack vare gott sjömanskap och insikt om riskerna.
Boken "Med jeep över Atlanten" kan liviligt rekommenderas.
Håller fullständigt med. Kanske behöver kritiken litet mer tid att sjunka in. Jag kommer definitivt att läsa boken, om det blir någon.Sneseglarn skrev:Ja visst är det jobbigt med folk som inte tar till sig kritik!Brendan skrev:Att Annes loggbok inte har blivit bättre trots vår massiva kritik tycker jag är anmärkningsvärt och beklagligt. Men hon vägrar uppenbarligen ta till sig kritiken.
Tyvärr räcker det inte med att vara en erfarenhet rikare. Man måste också kunna ta till sig lärdomen erfarenheten ger.
Och i detta fall tycker jag att loggboken (så långt jag läst den) är utan ett uns av självkritik och med sina beskyllningar på än det ena, än det andra tydligt visar att erfarenheten i vissa fall har litet värde.
Besättningen på Sun Chaser hör inte till dem jag skulle fråga om några råd om jag skulle följa i deras kölvatten.
Angående amfibiebilen skulle jag också vilja lägga till ordet tur, dessutom med viss emfas. Alla lyckliga genomföranden beror inte bara på gott sjömansskap och riskinsikt.
Och i detta fall tycker jag att loggboken (så långt jag läst den) är utan ett uns av självkritik och med sina beskyllningar på än det ena, än det andra tydligt visar att erfarenheten i vissa fall har litet värde.
Besättningen på Sun Chaser hör inte till dem jag skulle fråga om några råd om jag skulle följa i deras kölvatten.
Angående amfibiebilen skulle jag också vilja lägga till ordet tur, dessutom med viss emfas. Alla lyckliga genomföranden beror inte bara på gott sjömansskap och riskinsikt.