Få in fett i VP blackjack.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem

Få in fett i VP blackjack.

Inlägg av feeling286 » mån 27 apr 2009, 15:54

Stod nånstans att d va bra o få in lite fett i axeltätningen, jag har bara tryck på den vid sjösättning tidigare så luften gått ur o har aldrig fått in något vatten vid axeln.

Om man nu ska få in lite fett i blackjacken, måste man då lossa den ( sitter med två slangklammor) eller ska man försöka lirka in lite framfrån?

Johan

Maxi33
Diamantmedlem

Re: Få in fett i VP blackjack.

Inlägg av Maxi33 » mån 27 apr 2009, 16:53

På Balladen med Blackjack fixade jag det med ett tunnväggigt kopparrör i dimension ungefär som ett gammaldags sugrör, dvs inte såna där milkshakepipelines...

Ena änden limmade jag ihop med en nippel som passade på en tub med fett och den andra änden plattade jag till så det bara nätt och jämnt gick att pressa fram fettet.
Denna platta ände var sedan lätt att lirka in under Blackjacken.
Det behövs fett i tätningen, men jag minns att det stod en varning i databladen för att trycka i alltför mycket - men hur man skall veta när man skall sluta eller om det behövs en ny dos nästa år osv får någon annan svara på.

Passar också på att upprepa en av mina små irriterande funderingar.
Den så kallade bälgen runt S-drev skall bytas minst vart sjunde år enligt många, då gummi kan åldras osv.
Men ingen föreskriver något för Blackjack så den är väl gjord i ett gummimaterial som inte åldras.
Undrar varför inte Volvo Penta använder samma...?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 27 apr 2009, 17:42

Jodå, BlackJacken ska också bytas. Kommer bara inte ihåg med vilket intervall och orkar inte leta upp det i manualen just nu ;-) Tror det är vart sjunde år.

Beträffande infettning, så år det mycket enkelt på min båt att lossa den från röret - två skruvar - och föra den fram och åter längs den väl insmorda axeln.

/j

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » tis 28 apr 2009, 01:10

Som hjälpmedel för att smörja tätningsläpparna på Black Jack:en följer det med en liten röd plasthylsa som är slitsad så att den kan träs över axeln och föras in under tätningsläpparna och sedan ge en liten spalt i vilken man sedan kan sticka in pipen på en tub vattenfast Pentafett. Samma fett, blått till färgen, kan även användas till att smörja Furlexen om man har en sådan. Det borde inte vara något problem att pillra in fettpipen utan hylsan om man klämmer om Black Jack:en på samma sätt som när man luftar den efter sjösättningen. Hur som helst - en fettub med smal pip underlättar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 28 apr 2009, 06:42

En liten sak att tänka på: Black-jack-packboxen tätar direkt mot propelleraxeln. Om man av någon anledning skulle repa tätytan på axeln blir det inte bra. Därför skall man undvika metallföremål om man kan (koppar är mjukt, visserligen). Lättar man på packboxen för att röra den litet, så se till att det är rent på axeln. Korrekt procedur är att först flytta packboxen litet inåt/akteröver, torka alldeles rent, inspektera axeln och sedan flytta den framåt/inåt så man kan komma åt att lägga litet fett i depå runt axeln inne i packboxen, men naturligtvis bara helt litet. Skulle det ha slitits ett litet spår i axeln bör man byta packbox och se till att läppen ligger an på ett oslitet ställe. "Spår" i detta fall är något man kan känna med fingret. En liten skuggning som syns, men som fingret uppfattar som "slätt" är ingen fara.
Anders S

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » tis 28 apr 2009, 17:40

Aha, ok. då får d bli en sväng till VP o köpa lite fett då, o hoppas på att en bra pip följer med.

Mvh Johan

Kalle Kula
Diamantmedlem

Lyckades du?

Inlägg av Kalle Kula » lör 02 maj 2009, 18:48

Har forsokt med precis samma sak...har aldrig lackt forut men nu var det dags...har forsokt att fa in fett...det går bara inte...

Det ick bli en lanspump med nivåbrytare istællet før sækerhets skull..

Får byta Blackjack i host....

//OLA//

Skriv svar