Sjökort Tyska bukten och Holland
Sjökort Tyska bukten och Holland
Vi har tänkt oss ner till Holland i sommar (stående mastrutten ner mot Amsterdam).
Tar gärna tips om vilka sjökort som är bäst. Admirality, tyska eller holländska? De tyska båtsportkorten som NV ger ut över Östersjön är ju bra. Finns ngt liknande för Nordsjön, tro?
Admirality-korten är väl mest riktade till yrkessjöfarten?
Tar gärna tips om vilka sjökort som är bäst. Admirality, tyska eller holländska? De tyska båtsportkorten som NV ger ut över Östersjön är ju bra. Finns ngt liknande för Nordsjön, tro?
Admirality-korten är väl mest riktade till yrkessjöfarten?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Sjökort Tyska bukten och Holland
Är det verkligen ingen här som har tankar om detta?
/p
/p
Jodå.
För stående mastrutten bör du ha häftet "Staande Mastroute" utgiven av holländska ANVB. Där får du flod/kanalkartor, broöppningstider, marinainfo och annat nyttigt. Den har ISBN 90-18-02136-6. Kostar under € 20. Du behöver inget annat för inlandsvattnen, häftet täcker även översegling av IJselmeer och Markermeer. På nordsidan, gå inte in vid Delfzijl, första sträckan är aptrist. Gå in vid Lauwershoog istället.
För övriga sjökort rekommenderar jag tveklöst engelska Imray´s. De har bra format, vattentåliga, hyggligt pris och innehåller massor av info för just fritidsbåtar. Köp gärna från England, avsevärt billigare.
För stående mastrutten bör du ha häftet "Staande Mastroute" utgiven av holländska ANVB. Där får du flod/kanalkartor, broöppningstider, marinainfo och annat nyttigt. Den har ISBN 90-18-02136-6. Kostar under € 20. Du behöver inget annat för inlandsvattnen, häftet täcker även översegling av IJselmeer och Markermeer. På nordsidan, gå inte in vid Delfzijl, första sträckan är aptrist. Gå in vid Lauwershoog istället.
För övriga sjökort rekommenderar jag tveklöst engelska Imray´s. De har bra format, vattentåliga, hyggligt pris och innehåller massor av info för just fritidsbåtar. Köp gärna från England, avsevärt billigare.
Se där, tackar så mycket!
Det holländska kanalhäftet hade jag koll på men däremot inte övriga kort. Ska kolla upp Imray.
Lauwershoog innbär en längre sträcka utanför Frisiska öarna (sticker nog för djupt att gå innanför) Har du tips på bra hamnar på sträckan Cuxhafen-Lauwershoog?
Borkum ska väl vara ok efter vad jag hört.
Det holländska kanalhäftet hade jag koll på men däremot inte övriga kort. Ska kolla upp Imray.
Lauwershoog innbär en längre sträcka utanför Frisiska öarna (sticker nog för djupt att gå innanför) Har du tips på bra hamnar på sträckan Cuxhafen-Lauwershoog?
/p
/p
Borkum är djup och ok, men ganska trist. I hamnen fins bara en "hafenrestaurant" med hygglig, om en något typiskt tysk stabbig mat. Det är långt till staden som ligger på västsidan som är smetfull med äldre tyskar med viss rondör på "kursemester".hedgehog skrev:Se där, tackar så mycket!
Nordeney är nog den enda i övrigt som klarar djupgående båtar. Kan vara trång och är besvärlig att gå in och ut ur i hårt väder och är ofta full.
Innanför öarna är nog max realistiskt djupgående 1,50, helst betydligt mindre. Och har man otur kan man tvingas övernatta ute på någon sandbank.
Visserligen är det litet ängre havssegling till Lauwershoog. Men å andra sidan är det en dryg sträcka Borkumer Gatt till Delfzjl. Och som sagt, nästan hela stående mastrutten ända ner till Vlissingen är charmig, trevlig och mysig. Utom sträckan Lauwersmeer-Delfzilj.
Trodde jag hade koll på kanalhäftet... Finns en nerladdnngsbar broschyr (många sidor dock) hos ANWB. Är det den du menar? Verkar inte finnas någon marinainfo i den och inte så mycket kartor men mycket annat. Allt på holländska tyvärr. Men det är ju språket man talar där.Eilean skrev:Jodå.
/p
/p
Jag talar om ett häfte på 50 sidor varav 16 är text, på holländska. Som går att begripa med ansträngning.
Se bild
Jag har PM-at dig!
Se bild
Jag har PM-at dig!
Senast redigerad av 1 Eilean, redigerad totalt 0 gånger.
Tusen tack! Det där är inte samma häfte som det nedladdningsbara. Jag beställer ett direkt.Eilean skrev:Jag talar om ett häfte på 50 sidor varav 16 är text, på holländska. Som går att begripa med ansträngning.
Se bilder
Det luriga var att på ANWB:s sida fanns ingen info om det tryckta häftet (Eller det fanns det kanske. Språkförbistring?), trots att det ges ut av dem, utan bara om den nerladdningsbara infobroschyren.
Har hittat pappersvarianten på KOK Watersport, kostnad EUR 16:95
/p
/p
Som sagt i min ändring - PM!hedgehog skrev:Tusen tack! Det där är inte samma häfte som det nedladdningsbara. Jag beställer ett direkt.Eilean skrev:Jag talar om ett häfte på 50 sidor varav 16 är text, på holländska. Som går att begripa med ansträngning.
Se bilder
Det luriga var att på ANWB:s sida fanns ingen info om det tryckta häftet (Eller det fanns det kanske. Språkförbistring?), trots att det ges ut av dem, utan bara om den nerladdningsbara infobroschyren.
Har hittat pappersvarianten på KOK Watersport, kostnad EUR 16:95