Världens dyraste skruv?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
GaryGary
Diamantmedlem

Världens dyraste skruv?

Inlägg av GaryGary » fre 24 apr 2009, 19:06

Har idag införskaffat 2 st nya låsskruvar till min VP folding till paketpriset 360 sek. Övervägde att köpa en helt ny för 7000 sek. Då ingick det skruv. Det ingick preparering med Loctite i a f

HansH
Diamantmedlem

Re: Världens dyraste skruv?

Inlägg av HansH » fre 24 apr 2009, 20:15

Tänk på att det är många Volvo Penta-arbetare som du skall betala lönen för :)
Dessutom är flera av dem varslade....
Skämt åsido, snuskigt dyrt! Jag (som själv jobbar inom samma koncern som Penta) hoppas bara att inte pengarna går till nån chefs-bonus :evil:

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 24 apr 2009, 20:39

Det är ju i eftermarknaden som de riktigt snuskiga marginalerna kommer in. Att sälja en liten pluttig unik reservdel (som en skruv) som gör att kunden kan fortsätta att använda sin dyra pryl ett tag till. Kunden har ju inga alternativ.

Har hört att det är ungefär 5 ggr så hög vinstmarginal på reservdelar, som på ursprungsprodukten. Kan det stämma?

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » fre 24 apr 2009, 21:15

Hmmm.

Mastbulten till IF-båt med Proctorrigg går på 225 kr. Då ingår förstås en låsmutter också.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » fre 24 apr 2009, 21:40

Jag är fullt medveten om kostnaden att lagerföra något så unikt. Sex kanter började likna en cirkel efter 18 år. Hade ställt in mig på 100 sek, men detta var lite överraskande. Fick dessutom köra genom stan och långt ur på Lidingö T o R i eftermiddags vilket tog 1,5 timmar. Tyckte mig se att Drevia tog 70 sek via postorder, men den framförhållningen hade jag inte. Förstår att e (distanst)-handeln är stor i USA

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » lör 25 apr 2009, 07:52

Var rädd om kronmuttern till foldingproppen! själv lyckades jag slarva bort min och införskaffa en ny kostade 540:- ,
övervägde själv att köpa en helt ny propp.
Senast redigerad av 1 Lasse O, redigerad totalt 0 gånger.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 25 apr 2009, 07:53

Jag råkade ut för samma sak häromåret i Göteborg.
En VP-representant skulle om jag minns rätt ha långt över trehundra spänn för de tre låsskruvarna, två till bladen och en till själva navet, varvid jag först frågade om han drev med mig och sedan vänligt men bestämt bad honom lägga tillbaka skruvarna på deras sidenkuddar i det inre templet, varefter vi trots allt skildes som vänner.
Jag åkte därefter till min hemmahamn där det finns en annan VP-representant och bad om samma skruvar och de kom fram på disken och jag frågade vad de kostade.
Den unge mannen slog i sina listor och såg bekymrad ut och sade att jag nog inte skulle gilla det här...
...de små skruvarna skulle nämligen kosta nästan etthundra spänn...
Jag försäkrade honom att jag inte var det minsta upprörd och så fick jag mina skruvar.

Det jag noterade var att de dyra skruvarna hade en liten klick låspasta på gängorna, medan de billiga saknade detta.
Min misstanke är att de billiga inte var VP original utan vanliga standard låsskruvar som man kan köpa i olika maskintillbehörsaffärer, hos skruvochmuttergrossister osv, och styckpriset är i större förpackningar några kronor.
Helt klart måste VP ha mångdubbelt dessa enstaka kronor för att täcka kostnaderna för att lagerhålla dessa skruvar worldwide och i massor av år och likaså alla andra delar, och jag tror säkert att påslaget på reservdelar är femfaldigt eller mer.
Inget fel i det, min hemmahamnrepresentant la kanske på tiofaldigt och jag var ändå nöjd...

MVH
Håkan
En expert i mängden

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 25 apr 2009, 10:07

En gång i tiden hade vi samma fenomen för bil-reservdelar. Där kom det "pirater" som helt enkelt tvingade fram lägre reservdelspriser. Båtrelaterat har en bit kvar, kolla priset på en reservdel som finns både till bil och båt. Prisskillnaden brukar vara oanständig.
Det blir inte bättre av att båtägare ofta verkar finna en nästan pervers njutning i att betala för mycket.
I USA brukar reservdelar vara mycket billigare, det skulle det kanske vara här med om en stor del av befolkningen gick omring beväpnade!

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » lör 25 apr 2009, 10:25

När jag var på Volvo i höstas tyckte deras reklam att man ska ha strålkastarlampa i reserv under den mörka årstiden. Deras erbjudande var blandannat en H4 lampa av kännt märke för ca 170 kr. Jag frågade inte ens om det var rätt. Jag tror inte att det måste vara så här. Nu i påsk fick en bekant veta att hans 6 år gamla fina volvo kostar 70 000 att byta växellåda på. Meckarna han känner säger att dessa lådor är kass och pajar ofta. Undrar ofta vad delarna kostar när bilarna byggs på fabriken.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » lör 25 apr 2009, 13:53

Kostnader (till produktion, lager etc.) har inget att göra med PRISET!
I en marknadsekonomi er priset det som kunderna er beredda att betala - om vi inte tycker at priset er rätt, så måste vi hitta andre alternativ.
Jag har själva en sån VP-foldingprop och som jag kommer ihåg så kan låsskruvarna ganska enkelt tillverkas med utgångspunkt i en vanlig bult med Unbraco-huvud. Men det koster ju arbete och kompetens, och det er VP helt medveten om. Så därför er priset som det er. Anskaffer själv zinkanoder från Biltema, et helt annat pris, men här finns bara komponenter med en rimlig stor efterfrågan.
Om du vill ha dom där bultarna, så får du betala priset!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 25 apr 2009, 15:51

Det där med att låsskruvarna skulle kunna tillverkas från umbrakoskruvar stämmer i och för sig, men varför gå över ån efter vatten?
Volvo Penta står inte och tillverkar dessa låsskruvar i sin egen fabrik, de köper standardlåsskruvar från en eller annan stor skruvfabrik som gör dessa och mängder av varianter till tusentals olika kunder och applikationer.

I Göteborg finns minst två grossister som borde ha sådana, Nordiska Bult och Skruvcenter, och gissningsvis kan man hitta dem hos många järnhandlare eller mekaniska verkstäder också, vill minnas att gängan var M8 och längden cirka 15 - 20 mm. Rostfria naturligtvis.

MVH
Håkan
En expert i mängden

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » lör 25 apr 2009, 18:52

Världens dyraste packboxar köpte jag idag - inre och ytttre till propelleraxeln på mitt S120 drev - tillsammans med en oring till oljepluggen kostade detta den facila summan av 680:- ......

Men det är väl inte så mycket att gnälla över - låt oss istället göra något kreativt och lista tillverkare och art nummer på pryttlarna så man kan skippa pentas ocker - det mesta är ju standardgrejer från underleverantörer till Penta som kan anförskaffas på andra ställen.
Seglar Forgus 321 - 1992

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » lör 25 apr 2009, 19:11

Och alla dessa komponenter er helt standard maskinpackningar som går at få ifrån vanliga leverantörer av sådanna - uppskattningsvis til tjugo kronor styck!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Archibald
Guldmedlem

Inlägg av Archibald » lör 25 apr 2009, 21:11

Jag fick ge 152 SEK för en termostatpackning till en Bukh DV10. Jag gissar att Bukhfabriken ger ett par, tre spänn från sina underleverantörer.
Jag fick även ett pris på en ny 75 graders termostat, 779kr. Denna får de behålla tillsvidare.
Är det någon som har ett tips för att ersätta packningen och termostaten med? Det skulle vara ett stort nöje att byta tillbaka packningen.
Senast redigerad av 1 Archibald, redigerad totalt 0 gånger.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » lör 25 apr 2009, 21:14

Packning skär du väl till ur ett passande papper ?

Termostater : vad är det för grundmotor i bukh ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar