"Lim" för roderlager

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem

"Lim" för roderlager

Inlägg av HansH » sön 19 apr 2009, 19:14

Släppte ner rodret för att hitta orsaken till de "kärvningar" jag ibland upplevt i styrningen. Först o främst under belastning i högre vindstyrkor.
Det visade sig att delrin/nylon-lagret som skall sitta fast i skrovet hade lossat och åkte med runt... :cry:
Vad använder man lämpligast för "lim"?
Vet inte om lamineringsepoxy fäster i nylonet/delrinet.
Original verkar det ha suttit fast med nåt grönt, svårt att avgöra vad det kan vara.

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Re: "Lim" för roderlager

Inlägg av d88-jwn » mån 20 apr 2009, 10:57

En idé är att kolla med jefa, http://www.jefa.com

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 20 apr 2009, 13:41

Jag har redan kollat Jefas hemsida.
Hittar ingen instruktion, mest massa ritningar hur lagren ser ut eller skall installeras.
Vilket lim man skall använda har jag inte lyckats hitta.

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » mån 20 apr 2009, 14:49

Jag tänkte mer på att maila/ringa dem. Ett annat alternativ är Båtsystem som är återförsäljare för Jefa

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 20 apr 2009, 15:09

Jo, jag har funderat på Båtsystem. De finns ju här i stan dessutom.
Någon föreslog Loctite, men det skall tydligen inte vara "hälsosamt" för lagernylonet:
DO NOT use loctite or CA on plastic.
Loctite and CA will crystallize the plastic greatly weakening it.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 20 apr 2009, 15:45

Hej
när jag byte min förra båt , så fick jag rådet att använda (Tror detta var namnet) prestolit , det blev en kletig spackelmassa som jag fördelade runt lagret med hjälp av ett rör .
enligt varvet var detta en vanlig metod förr , o de gamla lagrena satt verkligen hårt fast, men resultatet blev bra

//Johan

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 20 apr 2009, 19:13

Hans skrev:Jo, jag har funderat på Båtsystem. De finns ju här i stan dessutom.
Någon föreslog Loctite, men det skall tydligen inte vara "hälsosamt" för lagernylonet:
DO NOT use loctite or CA on plastic.
Loctite and CA will crystallize the plastic greatly weakening it.
Det finns några hundra olika limmer från Loctite - det finns garanterat något som passar. Man kan dock inte åka till första bästa OK och köpa en tub som det står Loctite på. Det är förmodligen blå gängsäkring, helt oanvändbart för ditt ändamål.

Kolla med leverantören av ditt lager. Ska du limma tex lagerplast mot en rostfri roderhylsa så ska det kanske inte vara samma lim som om du ska limma samma lager mot en roderhylsa i aluminium.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 20 apr 2009, 21:19

Att kolla med leverantören blir inte så lätt - lagret monterades på Beneteauvarvet i Frankrikeför 9 år sedan...
Dessutom verkar Beneteau bytt lagertyp/leverantör på båttypen ifråga under just det året då våra båten tillverkade.
Kompisen råkade ut för samma sak för nåt år sedan - hans lager visade sig vara i brons, mitt i nylon. På samma båtmodell OCH årsmodell (2000).
Däremot har jag via en bekant frågat en expert som jobbat mycket med bla plaster/nylon (de är dessutom storkonsumenter av olika Loctite-produkter).
Loctite har ingen produkt som kan användas till att limma Nylon (delrin).
Det han rekommenderade i "hård" väg var epoxy eller för en "mjuk" fog sikaflex.
Jag har lite för lite spel mellan lagret och skrovet/lagerhylsan för att köra sikaflexvarianten så det blir nog epoxy.
Om jag dessutom gör några grunda spår i nylonet med ett bågfilsblad så kan epoxyn få lite mekanisk friktion att greppa i och inte bara ren "limning" mot en slät yta.

Skriv svar