Grotamar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Earl Grey
Erfaren medlem

Grotamar

Inlägg av Earl Grey » lör 18 apr 2009, 09:21

Är det någon som har erfarenhet av att använda Grotamar (eller liknande) i behandlande syfte, alltså som alternativ till att tömma tanken och få bort förekommande mikrober? På företagets hemsida står något om att i sådana fall ge en "chockdos". Vad nu det kan innebära?

naffatS
Platinamedlem

Re: Grotamar

Inlägg av naffatS » lör 18 apr 2009, 10:31

Jag använder ett annat (norskt) medel och där rekommenderar man att första gången chockbehandla med dubbel dos. Man bör dock helst börja med att suga ur ev. bottensats av vatten och dieselludd.

Staffan

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » sön 19 apr 2009, 10:06

Har använt Grotamar sista 2 åren. En skvätt vid varje tankning och en högre dos varje höst. Peppar, peppar, har aldrig haft några driftstörningar-
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 19 apr 2009, 11:29

Jag har också kört i Grotamar, mest för att man gått på det här med dieselbakteriens härjningar. För något år sedan inspekterade jag Sophinas snart 30-åriga dieseltank och det fanns inte en antydan till smuts eller slam. Men jag kör i Grotamar ändå för att vara säker, den är dyr i inköp men kostar ju nästan inget per liter bränsle eftersom flaskan räcker en hel evighet för oss seglare.. (flaskan för några hundralappar räcker till 2000 liter diesel vilket är mer än jag kört upp med hittills under mitt seglarliv).

Hälsningar
Tommy

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » sön 19 apr 2009, 20:16

Kör med Grotamar. Kostnaden är inte särskilt stor som Tommy påpekade. Visserligen kostar flaskan några hundralappar och med en förbrukning om 100 liter diesel/säsong kommer flaskan att räcka i 20 år (baserat på Tommys uppgifter).

Enda nackdelen är att jag tycker att motorn ryker mer sedan jag börjarde med inblandningen. Röken blev med ens lite blåaktig i färgen. Detta kan vara värt att notera.
Henric D

KaptenKlant
Diamantmedlem

Inlägg av KaptenKlant » sön 19 apr 2009, 20:29

Tommy

Vad har du för Grotmarflaske. Har inte min tillgänglig just nu, men vill erinr mig att den räcker till sådär 250 liter. Du har völ inte missat på en nolla hoppas jag?

Nu till det som intresserar mig mera. På dina trettio år med dieseltanken, hur ofta har du tömt - gjort rent- osv. Rent allmänt, vilka rutiner har du i detta avseende?

JAg hör förmodligen till det gäng av mesar som häller i detta klart miljövidriga preparat i dieseln, 'bara utifall' det vore ju så jobbigt att få algsleminvasion i tanken med det tillhörande skitjobbet att tömma, göra rent osv. Har nämligen aldirg märkt vare sig kondesnvatten eller gegga i min diesel. det enda jag brukar göra är att tanke fullt på höstkanten. Gar ni förresten lagt märke till att grotamar gör dieseln brunaktig?

för övrigt vill jag att det blir varmare i vattnet... och det kvickt! :lol:
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Skriv svar