Mystisk läcka PÅ LAND?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fresso
Platinamedlem

Mystisk läcka PÅ LAND?

Inlägg av Fresso » mån 06 apr 2009, 20:45

Jag täckte av båten idag. Det stod några cm vatten i kölsvinet som jag torkade upp. Inget konstigt eftersom regnet öste ner vid torrsättningen. Sedan frös det till så det gick inte att få ur allt innan båten täcktes. De får man ju ångra nu då men det mystiska är att det trängde upp / fram mer vatten. Jag torkade flera gånger men det var strax blött igen. Det ser ut som om vattnet kommer från kölen som för övrigt är hel plastad.

Frågan är om det är något som jag borde vara orolig över och vad man eventuellt gör åt det?

Jag plastade en fin spricka förra våren. Båten hade då stått inomhus i en uppvärmd lokan i flera år så det borde vara torrt. En annat lite märklig fenomen är att stöttorna på båtvagnen inte passade vid torrästtningen i höstas. De var som om hon blivit fetare under sommaren. Kölen nådde inte ner! Som sagt så var det skitväder, horezontent underkylt regn, så jag lade en brädbit under kölen och justerade stöttorna. Tänkte att underlägget fallit av. Senare vet jag ganska säkert att hon stod direkt på vagnen.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Mystisk läcka PÅ LAND?

Inlägg av Seawolf » mån 06 apr 2009, 21:15

Vad är det för båttyp?
Annars lönar det knappast att försöka analysera det förlopp du besrkiver resultatet av.

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » mån 06 apr 2009, 21:24

Sorry, Skulle ha sagt att det rör sig om en Rock 20.
Förövrigt är vattentanken tömd och det finns inga täcken på att vattnet kommit in uppifrån under vintern.
Rock 20
Statistik
2009 Sjösatt 30/4

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » mån 06 apr 2009, 21:33

Den har en inplastad och fastplastad järnköl. Den nya hårtunna sprickan är missfärgad av rost. Några tips?
Rock 20
Statistik
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 06 apr 2009, 21:40

Jag hade ett liknande mysterium för några år sedan, men i sjön. Det läckte, helt obegripligt. Efter MYCKET letande hittade jag en läckande slang i motorrummet. Från denna rann vattnet via en stringer (längsförstärkning) till ett slutet utrymme och från detta via en omväg ner i kölen. Det tog alltså två säsonger innan vi hittade detta problem. Varje gång vi seglat (eller gått för motor) rörde sig båten och tömde ur litet vatten ur hålrummet, och man såg aldrig att det rann, eftersom man inte satt och illstirrade i 20 minuter... När sedan båten lämnades fylldes hålrummet och rann över. Mycket förbryllande. Till slut sammanföll "fullt" och att jag tittade efter för 150:e gången. Sedan var det enkelt.

En sak bör man veta: Vatten rinner bara uppåt om det står under tryck. På land bör vattnet komma "uppifrån". Med en inplastad köl kan det ju tänkas att det står vatten mellan plasten och järnkölen och att det trycksätts genom att båten rör sig. Kratsa ur den nya sprickan, och se om fukten kommer därifrån! Det blir inte värre för det, och står det vatten mellan plast och järn, så kommer det att rosta i alla fall. Hur illa det är i så fall får man se.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 06 apr 2009, 21:50

Utan att ha sett på ditt kölsvin så är det kanske så att det finns en spricka i plastningen upptill över kölen, och att någon grundstötning fått plastningen att släppa mellan järnköl och den omgivande plastninen. Genom frostsprängning och upptining kan det bli så att ett tryck uppstår nu när frosten ger sig så att detta innestängda vatten trycks upp av den fjädrande plasten.

I princip kan man räkna med att allt inplastat stål i kraftutsatta delar på all båtar oavsett märke får släppningar mot plastningen vid en grundstötning. Detta märks först senare och på t.ex. sånt sätt du iakttager.

Som den luttrade professorn sade till sina elever i samband med vaccumteknik: När ni konstruerar nånting som skall vara hermetiskt slutet, se då till att ordna hur ni skall kunna dränera....

Prova i ditt fall att borra några små hål utifrån i nedre mittområdet på inplastningen av kölen in mot järnet och se vad som rinner ut. Plasta sen igen det med t.ex. epoxi och glasfiber när du fått det torrt.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tis 07 apr 2009, 10:43

ang formen på båten. det är klart att den blir tjock om den bara ligger still och inte får segla mycket och röra på sej :lol:

skoja bara!
rock 20 kan ändra form ganska mycket beroende om den står hårt på kölen och har taskig stöttning mot skrovet. jag har tittat på en som stog enbart på kölen och extremt dåligt stöttad förövrigt. lite överdrivet så kan man säja att kojerna lutade så mycket att man nästan kunde ligga kvar på lovartsidan under kryss utan att trilla ur kojen. den hade sjunkit ihop över kölen en hel del faktiskt. jag tror den är till salu nu faktiskt, så se upp!!! :roll:
jag har haft rock 20 själv för många år sen så jag reagerad på vinklarna på inredningen när jag kollade båten invändigt. kölarna har lite olika utformning upptill på dom vill jag minnas. jag tror att vattnet kommer nånstans uppifrån. när båten står på land så blir det lite andra vinklar eftersom den oftast inte hamnar helt i våg som i sjön. så det behövs inte så mycket för att det ska rinna in nånstans. står den för högt med fören så rinner väl inte vattnet framåt i rännorna vid akterluckan i sittbrunnen exempelvis? likadant så är ju ruffluckan lite märklig konstruktion. det skiljer nog en del på båtarna där åxå. så jag tror inte att vattnet kommer nerifrån. men jag kanske har fel som vanligt??? :lol:

ulfk
Trogen medlem

Inlägg av ulfk » tis 07 apr 2009, 12:00

En kompis hade en rock 20 på 80 talet. Vill minnas att den hade mellanlager av balsa i skrovet.OM det ruttnar och det kommer in vatten där kan det vara orsaken.
ulf k

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » tis 07 apr 2009, 21:04

Mysterium 1; I min värld borde båten bli "tjockare" när den står på land på kölen och bli "smalare" i sjön när kölen "hänger" i skrovet.
Det skilde ganska mycket när den kom på vagnen. Kanske 7 cm. Det är naturlig att det rör sig men jag tycker att det är åt fel håll! I övrigt är hon rak vad jag kan se.

Mysterie 2: Kölsvinet (rännan) är uppdelad i tre sektioner/förstärkningar vilket borde hindra små mängder vatten från att rinna till långskepsvis. Jag länspumpade ut omkring en liter och upptäckte en tunn stril vatten från slangklämman på utsidan på pumpen men jag tycker inte att de borde kunna leta sig fram till mellan facket. Jag tror att det kommer ur kölen. Kanske pga. trycket från plasten och kanske pga min belastning av konstruktionen, +100 kg. Jag vet att tidigare ägare lagat en skada på nedre delen av kölen.

Bör jag alltså borra ett par hål i botten av kölen och se om det kommer ut mer vatten? Jag föreställer mig att torkningsprosessen kan bli en rätt långdragen historia..

Jag vet inte riktigt hur kölen är konstuerade men den ser ut att vara infäst - plastad i skrovet. Sedan är hela kölen plastad med en tydlig överlappamde skarv mot skrovet.
Rock 20
Statistik
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 apr 2009, 21:30

Fresso skrev:Mysterium 1; I min värld borde båten bli "tjockare" när den står på land på kölen och bli "smalare" i sjön när kölen "hänger" i skrovet.
Det skilde ganska mycket när den kom på vagnen. Kanske 7 cm. Det är naturlig att det rör sig men jag tycker att det är åt fel håll! I övrigt är hon rak vad jag kan se.

Mysterie 2: Kölsvinet (rännan) är uppdelad i tre sektioner/förstärkningar vilket borde hindra små mängder vatten från att rinna till långskepsvis. Jag länspumpade ut omkring en liter och upptäckte en tunn stril vatten från slangklämman på utsidan på pumpen men jag tycker inte att de borde kunna leta sig fram till mellan facket. Jag tror att det kommer ur kölen. Kanske pga. trycket från plasten och kanske pga min belastning av konstruktionen, +100 kg. Jag vet att tidigare ägare lagat en skada på nedre delen av kölen.

Bör jag alltså borra ett par hål i botten av kölen och se om det kommer ut mer vatten? Jag föreställer mig att torkningsprosessen kan bli en rätt långdragen historia..

Jag vet inte riktigt hur kölen är konstuerade men den ser ut att vara infäst - plastad i skrovet. Sedan är hela kölen plastad med en tydlig överlappamde skarv mot skrovet.
Då tror jag det är så här:

1. Du har glömt att kölen stått på klossar, och då blir det helt enkelt fel höjd på ställningen. Inget konstigt med det, jag har aldrig stöttorna på exakt samma sätt varje år - dt räcker att påten hamnar någon dm olika, hit eller dit. Jag håller med om båten kanske "sätter sig" men att den "reser sig", nej..
2. Vatten kan leta sig om det finns minsta hål, men tror du att det kommer upp ur kölen, så kan det också tänkas.
3. Kölen är nog inplastad av två skäl: Det ena är rost, det andra är läckage. Har nu plastningen rört sig litet med tiden kan det läcka i alla fall. Då går vattnet in, söker sig längs mistor i lamineringen och kanske, till slut, letar sig in via den ursprungliga lilla läckan.

Jag hade inte varit så himla orolig. en minimal lite läcka av den typen lär inte öka i omfattning och innebär bara att du får svampa torrt emellanåt. Borra du ett par små hål, efter att ha knackat litet på kölens plastlaminat. Har det släppt kanske det hörs? Borra i så fall där du hör en liten skillnad (inte "klonk!) utan "tjoffs", ungefär...),och långt ner. Har du tur rinner det ut vatten - då vet du. Hålen sätter du igen med glasfiberspackel. Sedan (detta är viktigt!) borrar du hål redan till hösten på det stället, så får vattnet rinna ut innan frosten slår till.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tis 07 apr 2009, 21:43

Om det står alltid vatten mellan köl och plast, innebär inte detta att det
kommer att börja bryta ner plasten med osmosis ?

F.ö. håller jag med om att om det står vatten i mellanrummet då kommer
frosten att spränga upp utrymmet varje gång det fryser.
Vidare kommer järnkölen att växa efter hand som rost bildas, även
det spränger upp en större spalt.

Jag tycker det låter som att man borde ta bort lös plast och göra om på
något sätt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 apr 2009, 06:28

peterh skrev:Jag tycker det låter som att man borde ta bort lös plast och göra om på
något sätt
Jo, det borde man väl, men här kan man fundera på saluvärdet på båten, kommer åtgärden att innebära att man ökar det värdet, kommer åtgärden att "sabba" en seglingssommar (skall det bli bra, så blir det nog så) och till sist, finns det anledning att tro att det blir avsevärt mycket bättre eller tryggare? Jag tror nämnligen inte att det är särskilt farligt, i alla fall inte akut.

Så tänker jag när jag rekommenderar att lösa det hela praktiskt och enkelt. Man kan ha båt flera år framåt utan större åtgärder än att man bevakar och dränerar.
Anders S

Fresso
Platinamedlem

Re: Mystisk läcka PÅ LAND? MYSTERIET LÖST!

Inlägg av Fresso » mån 13 apr 2009, 19:01

Det känns lite fåning faktiskt men skönt att det inte var något värre.

När vårstädningen i helgen nådde fram till akterstuven så upptäckte jag att det stod omkring 15 liter vatten i botten! När det var ut öst och upptorkat så torkade båten ut också.

Nu återstår bara att räkna ut hur vattnet kom in i akterstuven fast jag gissar att de är regnvatten som kommit in via luckan.
Rock 20
Statistik
2009 Sjösatt 30/4

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tis 14 apr 2009, 17:09

-bavaria sa?
klart det rinner in där bak om båten står för högt med fören när den står på land, eller om den lutar.
otroligt att man hade rätt igen ! :lol:

Skriv svar