Så har det hänt igen.......

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Så har det hänt igen.......

Inlägg av Calle C » tis 10 feb 2009, 17:31

Björlanda Kile

Tjuvar, Tjuvar, Skitstövlar, Kräk, Avskum mm,mm......

Nu har dom varit där i båtarna och sabbat , förstört och stulit och skitat ner.
Runt min båt var det ytterliggare 7 st som var uppbrutna med alla luckor vidöppna.

Fy Faan, vad trött man blir.

Är det någon som vill köpa min båt billigt..... :(
Calle

Se gla ut

HansH
Diamantmedlem

Re: Så har det hänt igen.......

Inlägg av HansH » tis 10 feb 2009, 17:50

Vad var de ute efter - båtelektronik (dvs hyfsat proffsiga individer) eller är det skitungar som trodde att det finns sprit kvar i båtarna? För ingen är väl så blåögd att han/hon lämnar kvar några flaskor i båten över vintern. Ungdomsbrottslingar och missbrukare tenderar nog tyvärr att förstöra o grisa ner mer än proffsen som inte vill locka till sig för mycket uppmärksamhet.
Vi tömmer båten på allt utom porslinet - då finns inget intressant att stjäla. Och det är lika bra att lämna båten olåst så slipper man att de bryter sönder luckorna.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 10 feb 2009, 18:08

För att nämna något.

Sprit fanns, och den är kvar.
Elektronik borta eller sönder.
Elkablar borta.
Elektroniska sjökort borta.
Alla verktyg borta.
CD-skivor borta.
El-kablar avklippta.
vindgivare borta.
Vantskruvar borta.
Skot o talger borta.
+ mycket mer.

Sedan ligger allt annat i en djävla röra.

Fy Faan, igen
Calle

Se gla ut

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 10 feb 2009, 18:35

Fy fasiken vad upprörd man blir när man hör sånt där.

Det vandalerna inte förstår är vilket arbete de åsamkar. Förutom kränkningen av att någon varit inne i båten och härjat runt, samt den ekonomiska skadan. Så är det ju ofta ett otroligt arbete att få ordning på allt.

Beklagar!

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 10 feb 2009, 19:00

Beklagar också Calle C, hoppas du får något ut av försäkringen och att du kommer över den jävliga känslan och allt elände.
Har själv haft folk inne i min båt tre gånger på två vinterperioder men lyckligtvis utan att få något stulet eller förstört - antingen proffs som inte hittade de beställda sakerna eller skitungar som bara tyckte det var spännande.

Och Mr Q, visst förstår vandalerna precis vad de gör och vad de ställer till med, tro inget annat. De skiter bara fullständigt i allt utom sig själva.

MVH (Men upprörd)
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 feb 2009, 19:54

Så trist, Calle ! Men sälj inte båten, då vinner ju de.

Jag har haft två inbrott i båten under min tid, och i båda fallen stals kuranta båtgrejor. Atlantica skötte skaderegleringen helt OK, båda gångerna.
Hoppas nu du får vettig ersättning för allt, inklusive städning och annat.

Jag skall också sticka ner och titta till båten en extra gång eller två. Det kan inte skada.

Jag säger också emot, Q - jag tror visst att de vet vad de gör och de skiter i Calle (eller dig, eller mig). De vill bara ha prylar till den egna båten, eller för avsalu på Blocket. Sicka fubbickar !
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 10 feb 2009, 20:08

Ok, ok, jag ger mig! :D Svinpälsar är de oavsett hur de resonerar.

Jag har klarat mig ifrån båtinbrott (peppar, peppar, tvi-tvi-tvi), däremot har jag fått min beskärda del vad gäller bilinbrott, ett antal bilstereo inbrott och en gång stal de hela bilen.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tis 10 feb 2009, 20:52

Ajaj...
Jag lider med dig Calle.
Vi hade påhälsning för ett par år sedan. Alandia skötte skaderegleringen på ett utmärkt sätt, hoppas du blir lika väl behandlad. Och för att i världen, sälj inte pärlan med den nya fina motorn. Snart är det dagsmeja och labra brisar. Håll ut!
//Niklas S.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 10 feb 2009, 21:07

Herr Q, Du behöver inte ge dig.
Alla anser samma sak men vi formulerar oss alla på olika sätt.

Min Backspegel:
När min båt togs upp, det var den enda gång som jag själv inte hade möjlighet att själv närvara.
Normalt ställs den alltid pga av sin storlek i närheten av kranen vid Björlanda och där fanns plats när båten togs upp.
Men båten ställdes längst bort på ett nytt område som är grusat men inte satt vid Västra pirens uttfart.
När jag sedan såg detta blev jag helt förtvivlad.
Där finns ingen el i närheten, fick köpa en ny 50m elrulle, den räckte inte, fick skaffa ytterligare en 25m.
Naturligtvis stulna.
Vatten finns inte i närheten, får köra bil med dunkar.
Toalettbesök tar säkert 40 minuter.
Köpa några skruvar tar minst samma tid.
Underlaget är så dåligt så att stöttorna får sättas om.
De flesta sa till mig att "Nu får du inte ha dina grejer kvar", pga stöldrisken.

Jag var då på god väg att skriva ett brev till GREFAB och fråga vad 17 de sysslar med, tyvärr gjorde jag inte det.

Där min båt ligger finns det en massa vrak som folk plockar grejer ifrån, och så nära som våra båtar står så är det inte så långt för "Svinen" att gå för att plocka bättre grejer helt obemärkt.

Löser inte försäkringsbolaget detta snabbt och elegant kommer jag att ta en civilrättslig process mot GREFAB.

Kan inte GREFAB skydda objekten som de tar bra betalt för att ha på sitt område så ska de säga nej, det finns inte fler platser.
Det duger inte med att sätta upp en ny plan som är helt oskyddad och ta 7.000:- för 5 månaders uppläggning.
Dessutom står det idag 7 båtar helt öppna för vind och väder där utan att dess ägare vet någonting.
Marinor idag måste ta ett större ansvar för egendom som de tar betalt för att förvara.

Varför ska man göra det så lätt för tjuvarna, så fungerar det inte i övriga Europa.

Jag är djävligt upprörd idag, hoppas det lägger sig.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 10 feb 2009, 21:33

Inte kanske det hjäper särskilt mycket men:
I min båtklubb, som är inhägnad men som ligger mellan en populär danskrog och centrum, och som därför drar till sig törstiga nattvandrare som en hästskit drar till sig spyflugor, finns bestämmelsen att ALLA stegar SKALL vara fastlåsta i liggande läge med kätting och hänglås. De stegar som påträffas olåsta utan närvarande ägare samlas sytematiskt in och kedjas fast, varpå ägaren bara får tillbaka dem mot ett bötesbelopp. Det gör det betydligt besvärligare för objudna gäster att ta sig ombord, för man får ju då ha förberett sig med både det ena och det andra för att ta det med sig över staketet och sen tillbaka igen.
Det har inte eliminerat problemet, men det har minskat det mycket signifikant.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 10 feb 2009, 21:39

Seawolf skrev:Inte kanske det hjäper särskilt mycket men:
I min båtklubb, som är inhägnad men som ligger mellan en populär danskrog och centrum, och som därför drar till sig törstiga nattvandrare som en hästskit drar till sig spyflugor, finns bestämmelsen att ALLA stegar SKALL vara fastlåsta i liggande läge med kätting och hänglås. De stegar som påträffas olåsta utan närvarande ägare samlas sytematiskt in och kedjas fast, varpå ägaren bara får tillbaka dem mot ett bötesbelopp. Det gör det betydligt besvärligare för objudna gäster att ta sig ombord, för man får ju då ha förberett sig med både det ena och det andra för att ta det med sig över staketet och sen tillbaka igen.
Det har inte eliminerat problemet, men det har minskat det mycket signifikant.
Alla stegar var låsta, självklart.
Däremot hade de satt upp GREFABs handkärror som trappsteg.

Kan inte sluta, "Djävla svin"
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 10 feb 2009, 21:46

Usch vad tråkigt! När det gäller båtrelaterade stölder blev jag av med en fin utombordare en gång och det gjorde mig på dåligt humör. Kan tänka mig vad ditt blodtryck är nu :?

Såg i senaste bladet från Atlantica en blänkare om följande tjänst: http://www.bryggsamverkan.se Inget som förhindrar stöld men gör det mycket enkelt att kontakta båtägaren. Om det satt en sån klisterlapp på badstegen på de drabbade båtarna vore det mycket snabbt och enkelt att varsko de drabbade. En rätt bra idé tycker jag.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 feb 2009, 22:09

Tänk på en sak:

Båtägaren med en dålig plats, GREFAB eller båtägare som glömmer kvar olåsta stegar har ingen skuld i detta!
Det är tjyvarna som har gjort fel! När det begås brott och (kan man gott säga) övergrepp är det brottslingen som skall ställas till svars, ingen annan. Det kvittar om båten står avsides eller om det så står kvarglömda stegar mot badplattformen - det skall inte springa folk och stjäla i alla fall.

Sedan är det en annan sak att riskerna ökar under vissa förutsättningar och att försäkringsbolagen gärna ser att man gör vad man kan. Det är inte fel eller dumt, men det är en annan sak.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 10 feb 2009, 22:46

Bedrövligt handlat av Grefab. Det hade jag inte väntat av dem. Platserna på det nya utfyllnadsområdet har ju inte tillnärmelsevis samma standard som de ordinarie platserna. Du betalar väl inte fullt pris för en sådan provisorisk plats? Det är fruktansvärt fult att behandla en stamkund på det sättet. Själv skulle jag aldrig våga utebli vid upptagningen, särskilt inte nu när man ser vad som kan hända. Du har min fulla sympati. Tala med vd:n själv, Peter Hartzell, en mycket sympatisk man. Han har ett extra gott öga till Björlanda Kile och oss som har sina båtar där.

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » tis 10 feb 2009, 23:27

Sorgligt...... :oops:

Är man rädd om sin båt är det bara att installera red knows eller en mobil som ringer upp vid larm tyst eller ej....
Då kan man i alla fall sova gott ....
Och man kan vara 100% säker genom att man kan lyssna av omgivningen via gsm uppringningen.

Jag har detta system i mitt garage. (Har bara en liten hydra med inget av värde i, därav inte systemet i båten)
Hade jag en dyrare båt skulle jag inte tveka att installera red eller garage modellen
En gammal nokia som är öppnad sen är lur Grön knapp kopplad till ett blinkersrelä och sen till en trigger. går någon in så ser jag på displayen "larm garage". Svarar jag så hör jag allt som händer i garaget och kan informera polis och åker själv.
Sätter du ditt ett enkelt headsett så kan du även ställa in telefonen så att den svarar på inkommande om du vill ringa din båt och försäkra dig om att allt står väl till.
Har du ett telia kontantkort så behöver du bara ringa en gång om året för att visa att nummret är i bruk.

Mvh Thommy
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Skriv svar