Enkel billig rullfocksystem. Värt någonting?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem

Enkel billig rullfocksystem. Värt någonting?

Inlägg av kajlahtinen » tor 05 feb 2009, 00:28

Hej,

Kan det här vara värt nåt?

http://www.blocket.se/vi/17646093.htm?ca=12_s

MVH
Kaj
Senast redigerad av 1 kajlahtinen, redigerad totalt 0 gånger.

bosseh
Diamantmedlem

Re: Enkel billig rullfocksystem. Vårt någonting?

Inlägg av bosseh » tor 05 feb 2009, 02:07

Det har diskuterats bla HÄR.
Verkar fungera bra men en riktig rulle och ett rätt sytt segel fungerar självklart bättre när man ska segla delvis inrullat.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 05 feb 2009, 07:12

Det finns en viktig sak att tänka på. Fockrullen uppges hålla för (max belastning) 2.100 kg. Det är en aning mindre än 5 mm riggwire. Till skillnad från alla moderna rullar med profil runt staget blir den här rullen en bärande del av riggen, och går den sönder blir det inte bra. Jag tycker att man bör ha ungefär samma säkerhetsmarginal på den här grejen som man har på vantskruven. (...***...) Då passar den på en båt som har 4 mm wire i förstaget eller mindre

Själva principen är OK. Jag hade en tysk rulle enligt samma princip på 70-talet (klyvarbom) och det gick alldeles utmärkt att rulla in seglet, men den var grövre i dimensionerna. Jag såg båten senast i somras, rullen är kvar.

Korrigerat enl. påpekande från Lasse L - Vantskruven kan man ha kvar, bara den flyttas upp, ovanpå rullen !
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 05 feb 2009, 08:40

Anders S skrev: "vantskruven (som man heller inte kan ha med den här lösningen). "
.
Visst kan/skall vantskruven vara kvar.

http://rullfock.se/
Bilagor
rullfock.JPG

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 05 feb 2009, 09:13

Lasse L skrev:
Anders S skrev: "vantskruven (som man heller inte kan ha med den här lösningen). "
.
Visst kan/skall vantskruven vara kvar.
Det kan den ju, bara man sätter den "ovanför". De framgår ju alldeles tydligt av bilden.

Jag tänkte naturligtvis på riskerna med att ha den kvar mellan rulle och infästning, så jag ändrar mig genast till att "vantskruven måste flyttas om man vill ha den kvar" :-)
Men hållfasthetsproblemet kvarstår - tänk på dimensionerna.

(PS: Nu väcktes minnet till liv: På min gamla båt tog jag bort vantskruven helt. Det var så turligt att att vantskruvens längd ganska precis motsvarade rullen och svirveln i längd, så jag behövde inte ändra förstaget om jag gjorde så. Det här kan man antagligen mäta upp tillräckligt noggrant på befintligt förstag om man vill.)
Anders S

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tor 05 feb 2009, 18:38

Det finns ju liknande rullar med svirvlande lagring både uppe och nere där förstaget går som vanligt genom bägge delarna av rullarrangemanget.

Är sugen på att arrangera något sådant på båten för att snabbare bli av med förseglet på undanvind men dras med två problem besvärande problem som gör att det nog inte blir något av: Lattor varav en i nuläget fullängd samt fockcunningham för justering av höjden på focken.
//Daniel

Markant
Erfaren medlem

Inlägg av Markant » fre 06 feb 2009, 15:37

Jag har monterat systemet på min båt (Markant). Använt det under en säsong och är imponerad över funktionen på den i förhållande till vad den kostar. Jag skall till nästa säsong pröva med en större genua. Jag köpte den för att en Furlex med nytt segel skulle kosta som en tredjedel av vad jag köpte båten för. Jag monterade rullen utan att korta staget och utan vantskruv, spände således förstaget med akterstaget.

Thomas B
Navigare vivere est

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 06 feb 2009, 15:56

Markant skrev: ...
Jag monterade rullen utan att korta staget och utan vantskruv, spände således förstaget med akterstaget.

Thomas B
Förstaget sträcks med akterstaget el.motsv.
Skruven är enbart till för att justera förstagslängden ( mastlutet ).
En del har toggles eller helt enkelt en bit kedja.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 06 feb 2009, 16:31

jag har seglat lite grann med en kompis som hade sån rulle på en campus. jag tyckte hela skiten kändes klart tvivelaktigt. man skulle stoppa en massa brickor mellan så att inte rullen glappade i nedre infästningen och likadant uppe på masten. jag tycker det verkade helt livsfarligt. hela skiten kommer ju att gå sönder när det får brytas tillräckligt i mycket i sidled. jag skulle ALDRIG segla med en sån rulle ens på en lite liten båt. det kärvade upptill så hela förstaget vred sej när man försökte rulla upp seglet. jag tycker att det kändes som att lagom rullsustem för exempelvis en flagga :lol:

på Chessen sitter det samma lilla harkenrulle som på cb66. den är inte mycket att ha den heller. kärvar och trasslar.....

idag va jag jävligt positiv :lol:

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » sön 08 feb 2009, 01:27

Jag får tacka speciellt Matsa för hans "positiva" bedömning av rullsystemet i fråga. Jag hade nog å andra sidan knappast satsat på den ändå. En riktig rulle och en omsydd genua kostar ungefär 2000 euro (och nuförtiden är det alltså snäppet under 20000 kronor). Två tusen är ju ändå mindre än en tiondel av min båts värde (tror jag alltså). Men vad skulle jag egentligen ha en rulle för? Att hoppa upp på däcket för att byta segel är ju ytterst hälsosamt för en viddatorsittande guppe som jag allt som oftast tvingas vara. Rulle är förstås bekvämt men att nödgas sätta mina 90 kilo i rörelse då och då är ju enbart positivt och enligt min läkare högst nödvändigt.

En annan sak. Trots den ekonomiska nedförsbacken som tycks bli allt brantare har jag inte märkt att segelbåtspriser skulle ännu ha påverkats. Nå, det kommer väl senare på våren. Dags för snabba klipp om man pengar i handen.

MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 08 feb 2009, 01:44

kajlahtinen skrev:Jag får tacka speciellt Matsa för hans "positiva" bedömning av rullsystemet i fråga. Jag hade nog å andra sidan knappast satsat på den ändå. En riktig rulle och en omsydd genua kostar ungefär 2000 euro (och nuförtiden är det alltså snäppet under 20000 kronor). Två tusen är ju ändå mindre än en tiondel av min båts värde (tror jag alltså). Men vad skulle jag egentligen ha en rulle för? Att hoppa upp på däcket för att byta segel är ju ytterst hälsosamt för en viddatorsittande guppe som jag allt som oftast tvingas vara. Rulle är förstås bekvämt men att nödgas sätta mina 90 kilo i rörelse då och då är ju enbart positivt och enligt min läkare högst nödvändigt.

En annan sak. Trots den ekonomiska nedförsbacken som tycks bli allt brantare har jag inte märkt att segelbåtspriser skulle ännu ha påverkats. Nå, det kommer väl senare på våren. Dags för snabba klipp om man pengar i handen.

MVH
Kaj
Håller liksom med...
Många ggr är det väl bättre att ha singelrev till storen så man kan reva den från brunnen. Systemet som är på en del Maxi, att man när man seglat klart för dan bara släpper ner förseglet i en lucka, fortfarande litsat på förstaget verkar ju skitsmart. Hör man på vädret att det ska blås rejält nästa dag byter man försegel antingen på kvällen eller morronen. Med kryssfock och revad stor som man kan spilla vinden ur pallar båten rejält med vind. En genua rullrevad till hälften är tämligen kass att kryssa med. Så många ggr borde det vara mer motiverat att fixa ett bra revsystem för storseglet. Tycker lilla jag.... :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

matsa
Diamantmedlem

Re: Enkel billig rullfocksystem. Värt någonting?

Inlägg av matsa » sön 08 feb 2009, 08:06

godmorgon!

nu håller liksom jag med :lol:

en till hälften inrullad genua gör väl inte nån glad? hellre en plan och fin fock och revad stor!

ang dom "positva" omdömena, så varför ska man vara positiv till nåt som bara ställer till med besvär och trassel???
det funkade skitdåligt på dom båtar jag testat!!!

på MYn sitter det en dold rulle under fördäck. den kommer inte att användas mer när dom gamla segel kasserats.
för några år sen seglade jag nåt stort as, typ 10 meter, med furlexrulle. jag tyckte att den var i stort sett lika kass! seglet står som skit när det är inrullat och det är ett helvete att rulla in när det börjar pipa i. den platta profilen gör väl inte direkt det hela enklare. blåser det utav bara helvete när man ska rulla in helt så är det nästan omöjligt att få till en snygg inrullning. seglet bara skrynklar ihop sej. men då menar jag i HÅRD vind alltså.

jag har testat några billiga "skitrullar" som funkar skitdåligt. jag har testat TYP plastimo, men det var inte plastimo, rofferulle och furlex och harkens minirullar. enda gångerna det är smidigt och funkar bra tycker jag är vid lättvind när man ska in eller ut från bryggan och seglar in/ut. då är det ju enkelt att knuffa ut och sen rulla ut förseglet. när man seglar in så är det åxå enkelt att segla in sista biten på förseglet och sen bara rulla in när man är framme, om linan inte trasslat sej :lol: för även om man testar innan man är framme att det funkar, så kan man ge sej faan på att den trasslar till sej i sista gippen när man ska in mellan bryggorna. men man kan väl åxå säja att dom sämsta funkar inte ens att rulla in och ut seglet med när man ligger vid bryggan en vindstilla dag och försöker rulla in eller ut. skrämmande dåligt!!

rulle är verkligen ingenting för mej!!

skönt att vara lite "positiv" så här på morgonen :lol:

nu jävlar lättar diset utanför jobbfönstret. det klarnar nog -HURRA!!!!

man blir nog tvungen att masa sej ner till den :evil: 606an och ta en tur på havet idag. skit åxå!!! :lol: :lol: :lol:

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 08 feb 2009, 08:16

Aspekten att man behöver lite motion är inte dum, jag håller med. Jag klarar fö fortfarande att kila upp till masten för att sätta segel. Skönt att slippa hela sittbrunnen full av tampar och med rätt arrangemang känns säkerheten bra också.
Ett fockkapell a la hr Nilsson verkar vettigt.
Sen kan man ju tänka sig ett förstag till på ett peke för att med billig rulle kunna rulla upp genua 1. Alternativet kanske är en genacker som kan rullas in. Det är sådant vi ska fundera på när vi seglar i sommar!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 08 feb 2009, 08:52

Guitar Nilsson skrev:
kajlahtinen skrev:Jag får tacka speciellt Matsa för hans "positiva" bedömning av rullsystemet i fråga. Jag hade nog å andra sidan knappast satsat på den ändå. En riktig rulle och en omsydd genua kostar ungefär 2000 euro (och nuförtiden är det alltså snäppet under 20000 kronor). Två tusen är ju ändå mindre än en tiondel av min båts värde (tror jag alltså). Men vad skulle jag egentligen ha en rulle för? Att hoppa upp på däcket för att byta segel är ju ytterst hälsosamt för en viddatorsittande guppe som jag allt som oftast tvingas vara. Rulle är förstås bekvämt men att nödgas sätta mina 90 kilo i rörelse då och då är ju enbart positivt och enligt min läkare högst nödvändigt.

MVH
Kaj
Håller liksom med...
Många ggr är det väl bättre att ha singelrev till storen så man kan reva den från brunnen. Systemet som är på en del Maxi, att man när man seglat klart för dan bara släpper ner förseglet i en lucka, fortfarande litsat på förstaget verkar ju skitsmart. Hör man på vädret att det ska blås rejält nästa dag byter man försegel antingen på kvällen eller morronen. Med kryssfock och revad stor som man kan spilla vinden ur pallar båten rejält med vind. En genua rullrevad till hälften är tämligen kass att kryssa med. Så många ggr borde det vara mer motiverat att fixa ett bra revsystem för storseglet. Tycker lilla jag.... :D
Det sitter en likartad rulle på den båten jag köpte i höstas. Det är ganska bökigt att byta segel om man skulle vilja. Det finns inget vantskruv för att sträcka upp förstaget, utan man sträcker förstaget med akterstaget. Men så är det väl med de flesta rullsystem(?). Vantskruven i mitt system sitter på fallet och är avsedd för att sträcka upp förliket på seglet. För att kunna byta seglet måste man lossa vantskruven, sätta fast en tillfällig lina, dra ner det befintliga segelt, sätta dit det seglet man vill byta till, hissa med den tillfälliga linan, sätta ihop vantskruven och sträcka upp seglet. Min segelmakare, som för ett par veckor sen, tycket att rullen inte var allt för dålig. Jag skall föra en högt skuren klyvare på förstaget och ha en Genua på ett permanent inre förstag. Jag har inte seglat med båten ännu så jag ingen erfarenhet ur den fungerar under segling, men jag har hissat seglet. Jag halvvägs i moteringen av en autopilot och en ny Vebastovärmare( det du Håkan :mrgreen: ), så jag skall preovsegla innom en mycket snar framtid.

Jag tog med bägge citaten för att jag tycker att ni bägge, Kaj och Håkan har en åsikt som starkt avviker mot min.

På mina båtar har jag under många år strävat efter en enkel segelhantering bara för att jag skall slippa gå fram på däcket. Jag har alltid två rev iskurna i storen. Alla fall och revlinor dragna till sittbrunnen. Jag har också förutom förstaget haft ett kutterstag och på den båten jag seglade fram till ifjol rulle även på kutterstaget. På förstaget hade jag Genuan på rulle och på kutterstaget kryssfocken på rulle. Detta enbart för att jag skall slippa gå upp på däcket.

När är det man måste gå fram på däcket för att reva storen (om man inte drar ner alla linorna till sittbrunnen) och för att byta till allt mindre försegel (om man inte har 2 rullar)?

Jag skall svara själv. Har jag fel får ni väl rätta mig.

Det farligaste tillfällena att gå fram på däcket för att reva och byta är när det börjar blåsa av bara sjutton och när det är kraftig sjögång och det är också då man bör minska segelytan.

Jag tror inte alls de promenaderna är direkt befrämjande för hälsan. De är alldeles för korta, man går alldeles för sakta för att de skall ha någon som helst påverkan på varesig kondition och vikt. Visserligen kan man bli våt, men det är nog snarare av havsvatten om man har ett dåligt sjöställ, eller av kallsvett när det är riktigt jobbigt.

Dessutom är det mycket riskfyllt, speciellt för en annan som i stort sett alltid seglar själv. Har själv, vid ett tillfälle före många år sen, ramlat på fördäck och slagit mig mycket illa, när jag gick fram i hårt väder. Jag ramlade inte över bord. hade jag gjort det hade jag med all sannolikhet inte kunnat skriva dessa rader. Sen dess har jag ytterst sällan gått fram på däck vid hårt väder. Dessvärre kan saker och ting haka sig vid de mest olämpliga tillfällen, enligt "lagen om all tings jävlighet".

Jag tycker det är bättre kunna reva i tid utan att behöver ta några onödiga risker, få en lugn och fin segling ( som det ju oftast blir om man revar) komma fram till den tilltänkta hamnen eller en alternativ, och ta sig en lång härlig promenad som både är befrämjande på konditionen och har en negativ (eller är det possitiv) inverkan på vikten och som dessutom ger en hel del andra världen.

Vad säger ni om en promenad på en ö, just nu kommer jag inte ihåg vad den heter. Först går man norrut till den gamla lotshamnen, därifrån går man till det gamla kapellet, som är öppet och där man kan gå in och sitta ner en stund och begrunda sina synder. Sen bär promenaden västerut på stigar som vindlar (bock inte på "berg och myr") till badplatsen som jag har för mig heter Toppartall. Där kan det ju va läge att ta fram den medhavda termosen och få sig en kopp kaffe. Har man några ljus timmar framför kan man ta sig en stärkande och hälosam promednad tillbaka till båten via öns sydspets. Annars får man väl göra som jag fick göra första gången jag var där, ta sig tillbaka till båten på närmsta stigen i mörkret. Men vad katten var det ön hette? Håkan hjälp mig.

tommy
Bilagor
hamnen.jpg
hamnen.jpg (19.75 KiB) Visad 8784 gånger
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 08 feb 2009, 09:57

Har köpt en rulle bara för att slippa gå upp på fördäck.
Får en mycket säkrare segling om jag bara håller mej i brunnen.
Gubbar vill ha det bekvämt innan seglatsen är slut.
Motionen får fixas på annat sätt.

Skriv svar