Utsliten cirkulationspump?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Utsliten cirkulationspump?
Har nän varit med om att en cirkpump blivit slut på nåt vis?
Cirkulationen har blivit sämre för mig. Hade en äldre pump på "monoreturen" från de bägge värmeslingorna, den matade upp till Eberspächern och sen runt i bb och sb slinga och tillbaka i en monoretur i golvet. Sen pajade Ebern (se upp för sån, aldrig mer) och jag köpte en Webasto i stället. Den har en pump fastskruvad, pumparna jobbade i serie, bara nån meter ifrån varandra. Man kan flytta Webastons pump om man vill, det gjorde jag idag. Flyttade bägge pumparna, passade på i finvädret och kröp i stuvfacket och nere i motorn. Nu satte jag dem på varsin slinga, bb och sb, då ska de teoretisk pumpa dubbelt så mycket, seriekopplade ger de inte mer än en pump vad jag förstått.
Och nu blev det fart, fast bara på ena slingan, där den nya pumpen satt. Den andra pumpen pumpade nästan ingenting, kollade och vände polariteten, då funkade det inte alls, då stannade värmaren direkt, vattnet gick runt runt i yttre slingan, inget genom värmaren. Bytte tillbaka polariteten och det blev ånyo varmt i sb slingan, och hela vägen tillbaka i golvreturen. Den gamla pumpen har börjat väsnas mer och mer, och motorklumpen blir het som f.n. I fjol körde jag den i en hink, då sprutade det på som f-n, men den kanske inte orkar när det blir lite motstånd.
Nästa sak jag ska testa är att helt enkelt ta bort gammelpumpen och flytta nypumpen till orginalplatsen på systemets lägsta punkt, strax före värmaren och ha bara en pump, så hade jag från början tills ebern lämnade in. Funkar inte det köper jag en ny exakt lika webastopump och kör en på varje slinga. Men det vore ju fint om det gick med bara en pump. Den här pumpen är nästan ljudlös märkte jag idag,
Surr, surr, surr... Det jag egentligen undrar är förstås om pumpen kan bli så dålig att den bromsar mer än den pumpar, alltså när den sitter i serie med en frisk pump?
Cirkulationen har blivit sämre för mig. Hade en äldre pump på "monoreturen" från de bägge värmeslingorna, den matade upp till Eberspächern och sen runt i bb och sb slinga och tillbaka i en monoretur i golvet. Sen pajade Ebern (se upp för sån, aldrig mer) och jag köpte en Webasto i stället. Den har en pump fastskruvad, pumparna jobbade i serie, bara nån meter ifrån varandra. Man kan flytta Webastons pump om man vill, det gjorde jag idag. Flyttade bägge pumparna, passade på i finvädret och kröp i stuvfacket och nere i motorn. Nu satte jag dem på varsin slinga, bb och sb, då ska de teoretisk pumpa dubbelt så mycket, seriekopplade ger de inte mer än en pump vad jag förstått.
Och nu blev det fart, fast bara på ena slingan, där den nya pumpen satt. Den andra pumpen pumpade nästan ingenting, kollade och vände polariteten, då funkade det inte alls, då stannade värmaren direkt, vattnet gick runt runt i yttre slingan, inget genom värmaren. Bytte tillbaka polariteten och det blev ånyo varmt i sb slingan, och hela vägen tillbaka i golvreturen. Den gamla pumpen har börjat väsnas mer och mer, och motorklumpen blir het som f.n. I fjol körde jag den i en hink, då sprutade det på som f-n, men den kanske inte orkar när det blir lite motstånd.
Nästa sak jag ska testa är att helt enkelt ta bort gammelpumpen och flytta nypumpen till orginalplatsen på systemets lägsta punkt, strax före värmaren och ha bara en pump, så hade jag från början tills ebern lämnade in. Funkar inte det köper jag en ny exakt lika webastopump och kör en på varje slinga. Men det vore ju fint om det gick med bara en pump. Den här pumpen är nästan ljudlös märkte jag idag,
Surr, surr, surr... Det jag egentligen undrar är förstås om pumpen kan bli så dålig att den bromsar mer än den pumpar, alltså när den sitter i serie med en frisk pump?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Utsliten cirkulationspump?
Det kan man nog tänka sig. Om något lager kärvar något ohemult kan motorn precis orka med att snurra impellern men utan motor blir det ju broms när impellern står stilla. Det skulle kunna förklara att motorn blir het. En annan möjlighet är att impellern har lossnat (axeln är av, t ex?) - då blir det inget och med noll cirkulation blir ju motorn varm till slut, även om den går lätt. Men om den stoppar då du kör baklänges tror jag inte på det. En lagom brunnen motorlindning kan ge samma symptom - ingen fors och mycket värme i elmotorn. KAnske du bara kan byta motorn i så fall ?Guitar Nilsson skrev: Det jag egentligen undrar är förstås om pumpen kan bli så dålig att den bromsar mer än den pumpar, alltså när den sitter i serie med en frisk pump?
Du får väl prova hur bra den går i en hink igen? Går den inge bra kan du kanske laga, annars kan du ge den en stilenlig sjöbegravvning i hinken. Ni har väl is så det räcker redan?
Anders S
-
WhitePearl
- Guldmedlem
- Kontakt:
Jag hade en diskussion med ALDE om deras pumpar för ett tag sedan, de berättade då att de skulle byta ut pumparna de använder i sina gasolvärmare till en ny typ som enligt homon är överlägsen i ljud (tyst), prestanda och att flödet är justerbart. Om man tittar på konstruktionen så är den mycket mer proffsig än vad de flesta ciculationspumpar som säljs idag ( Hella, Johnson, ALDE's nuvarande etc). Jag tror inte ALDE har fått ut den i sina kataloger ännu.
Pratade med tillverkaren LAING i USA, och de har en återfärsäljare i Tyskland där man kan beställa. kolla här http://www.aquatuning.de/product_info.p ... -2-IG.html
Datablad, http://www.lainginc.com/pdf/LTI%20D5%20 ... 6pages.pdf
Jämför gärna kapaciteten på denna pump jämfört med alternativen.
Jämför jag den med den jag har idag (Johnson), så skall drar LAING pumpen < 50% el vid samma flöde och tryckfall.
Kanske värt att överväga om du skall byta.
Om du skall kolla din nuvarande pump så har de flesta pumparna ingen mekanisk axel från motor till impeller, så normalt kan du lossa "toppen" på pumpen och inspektera impellern.
/Fredrik
Pratade med tillverkaren LAING i USA, och de har en återfärsäljare i Tyskland där man kan beställa. kolla här http://www.aquatuning.de/product_info.p ... -2-IG.html
Datablad, http://www.lainginc.com/pdf/LTI%20D5%20 ... 6pages.pdf
Jämför gärna kapaciteten på denna pump jämfört med alternativen.
Jämför jag den med den jag har idag (Johnson), så skall drar LAING pumpen < 50% el vid samma flöde och tryckfall.
Kanske värt att överväga om du skall byta.
Om du skall kolla din nuvarande pump så har de flesta pumparna ingen mekanisk axel från motor till impeller, så normalt kan du lossa "toppen" på pumpen och inspektera impellern.
/Fredrik
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag tror den är så gammal att den har axel. Kan skovelhjulet lossnat från axeln? Då blir ju pumpen en strypning fast den väsnas och går. Webastopumpen verkar ensam cirkulera bättre än när de satt i serie. Den gamla pumpen väsnas så ini h-e at den tänker kassera oavsett. Man kan ju köra in en mejsel och se om den funkar. Förbannat kladdande med glykol överallt. Om jag ändå köpt en Webasto luftvärmare från början ändå.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Du får aldrig bättre flöde än den sämsta cirk.pumpen det blir en gigantisk strypning, varför 2 ? Den "nya" klarar jobbet galant i en så liten båt med så litet vattensystem, det man gör med en gammal o en äldre pump är att man får övertryck på ena sidan o undertryck på andra med srypning som följd, före resp. bakom pumparna nej lita på tillverkarna o använd den pump du får till värmarn hade det varit nödvändigt med två ska det stå så i montageanv. har du avluftningsböj ? en eller flera ? Backventil ? Orginaldelar hela vägen ? Samma innerdia. på slang o stosar på alla ingående delar ? Handukstork ?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
När jag bytte värmare för två år sen rekomenderade bilelsnubben att jag skulle låta den gamla pumpen sitta kvar, två pumpar var bättre än en, det har flera sagt. Var där idag och satte nya pumpen på det ursprungliga stället, systemets lägsta punkt precis efter påfyllningen/luftningen upp till expansionskärlet. Gamla pumpen tog jag bort. Kopplade ihop de avkapade slangarna, fy fan vilken tid det tar. Hann inte fylla och provköra, andra uppdrag väntar nu på em. Gammelpumpen går tyst när den är lös, med vatten i är det ett jäkla liv på den, och det är inte luft det beror på.
I morrn hoppas jag kunna testa igen.
I morrn hoppas jag kunna testa igen.