Utsjöskepparintyg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
hedgehog
Diamantmedlem

Utsjöskepparintyg

Inlägg av hedgehog » sön 04 jan 2009, 19:40

Hej,
Någon som har tagit Utsjöskepparintyg + kanal hos Medborgarskolan (Malmö)?
Gick FB VII på Folkuniversitetet för några år sedan och det var mycket bra men FU verkar inte ha Utsjö nu i vår.
Finns bara separat kanalintyg och det kostar bara 700 spänn mindre än Utsjö + kanal hos Medborgarskolan.

/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

bosseh
Diamantmedlem

Re: Utsjöskepparintyg

Inlägg av bosseh » sön 04 jan 2009, 20:03

Kanalintyget är enkelt, man ska bara kunna slå upp i CEVNI. Jag tror Sjösportskolan har ett material på svenska.
Utsjö ger nyttiga kunskaper om tidvatten/ström/meteorologi osv. Brukar vara lämpligt att läsa i grupp, det finns en del kul att diskutera.
http://www.nfb.a.se finns kunskapskraven.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » sön 04 jan 2009, 20:19

bosseh skrev:Kanalintyget är enkelt, man ska bara kunna slå upp i CEVNI. Jag tror Sjösportskolan har ett material på svenska.
Utsjö ger nyttiga kunskaper om tidvatten/ström/meteorologi osv. Brukar vara lämpligt att läsa i grupp, det finns en del kul att diskutera.
http://www.nfb.a.se finns kunskapskraven.
Ja, kanalintyget är nog ganska enkelt. Likafullt tar FU 1300 spänn + examination och bok.
Ser nu att jag uttryckte mej lite gåtfullt. Undrar alltså framförallt om någon har goda/dåliga erfarenheter av Medborgarskolans sjökurser.
Har själv bara erfarenhet av Folkuniversitetet och de är som sagt goda.

/p
/p

xyz123
Guldmedlem

Inlägg av xyz123 » sön 04 jan 2009, 23:24

Vad är du ute efter? Det enklaste är att läsa in detta själv och sen hitta någon som kan examinera. Men om du är ute efter att prata med andra om det som ingår i kraven så skall du givetvis leta upp en kurs.
xyz123

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 jan 2009, 10:30

Jag skulle påstå att de här kursernas värde (och nöje) till stor del bestäms av vem som håller kursen. Ideal-läraren är sannolikt en aktiv sjökapten med segling som fritidsintresse. Därför är tipset att kolla upp vem som håller dem och ta de referenser som är möjliga. Vilken kursorganisation som håller i det hela spelar inte så stor roll.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 05 jan 2009, 11:46

Nog är det så att läraren är det viktigaste. Medborgarskolan är stora på navigation men det är ingen garanti för att det inte finnas stolpskott i undervisningen.
En bok som ofta används är Tovås "Långfärdsegling". Den är inte helt pedagogisk så det kan bli lite jobbigt att läsa helt på egen hand.
Ett alternativ kan vara att man samlar ihop några intresserade och läser ihop.
--
Konstigt att det inte finns någon på forumet som gått Utsjöskepparen i Malmö?

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 05 jan 2009, 13:45

Anders S skrev:Jag skulle påstå att de här kursernas värde (och nöje) till stor del bestäms av vem som håller kursen. Ideal-läraren är sannolikt en aktiv sjökapten med segling som fritidsintresse. Därför är tipset att kolla upp vem som håller dem och ta de referenser som är möjliga. Vilken kursorganisation som håller i det hela spelar inte så stor roll.
Ja, precis! Det var det jag var "ute efter".
Gick som sagt FB VII på Folkuniversitetet och det var kanonbra. Mycket duktig lärare.
Men jag lägger nog inte ner mer jobb på att kolla upp detta. Behöver/vill ha intyget och att gå en kurs är i regel betydligt trevligare än att plugga själv.

/p
/p

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 05 jan 2009, 14:22

Ursäkta en yngling... men vad är FB VII?

:o
/T

LadyAnnila
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av LadyAnnila » mån 05 jan 2009, 14:31

hedgehog skrev:Hej,
Någon som har tagit Utsjöskepparintyg + kanal hos Medborgarskolan (Malmö)?
Gick FB VII på Folkuniversitetet för några år sedan och det var mycket bra men FU verkar inte ha Utsjö nu i vår.
Finns bara separat kanalintyg och det kostar bara 700 spänn mindre än Utsjö + kanal hos Medborgarskolan.

/p
Jag gick Usjöskepparen hos Medborgarskolan i Malmö för något år sedan och var nöjd med kursen som sådan. Läraren var kunnig och pedagogisk vilket behövs för att förklara det här med tidvatten. :)

Så jag kan rekommendera dem.

Sedan att själva examen känns lite tunn är en annan sak. Var nog lite besviken på själva innehållet, men det är ju inte lärarens eller Medborgarskolans fel utan ligger mer hos NFB som ställer kraven för de olika intygen.

LadyAnnila
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av LadyAnnila » mån 05 jan 2009, 14:34

T skrev:Ursäkta en yngling... men vad är FB VII?

/T

Hej du yngling :)
FB VIII = Fartygsbefäl 8. En kurs som behövs om du ämnar vara kommersiell på vattnet, FB VIII är den första i en hel radda kommersiella utbildningar.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 05 jan 2009, 15:20

LadyAnnila skrev: Hej du yngling :)
FB VIII = Fartygsbefäl 8. En kurs som behövs om du ämnar vara kommersiell på vattnet, FB VIII är den första i en hel radda kommersiella utbildningar.
Hehe.. yngling och yngling.. nåja... :wink:

Vad FB VIII (8) är, är jag helt klar över, det var därför jag undrade över FB VII (7). Trodde väl att det var en felskrivning första gången men så kom det en gång till...

/T

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 05 jan 2009, 15:44

FB VII krävs om du yrkesmässigt ska segla utomskärs dvs mer än en mil från skyddad hamn.
Betydligt tuffare krav på provet!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 05 jan 2009, 15:53

bosseh skrev:FB VII krävs om du yrkesmässigt ska segla utomskärs dvs mer än en mil från skyddad hamn.
Betydligt tuffare krav på provet!
Egentligen visste jag det också men jag fick inte ihop det riktigt med Folkuniversitet och Medborgarskolan. Inte heller med behovet av Utsjöskepparintyg, om man ändå har FB VII.

/T

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 05 jan 2009, 16:54

FB VIII är egentligen en upphottad kustskeppare under lite mer ordnade förhållanden. Tidvatten/strömmar ingår inte.
FB VIII är en högskoleutbildning som brukar genomföras i samarbete med sjöbefälsskola. Tidvatten/strömmar ingår.
Utsjöskepparintyget har lite mer inriktning på långfärdssegling i mindre båt, främmande hamnar, nödiga papper osv. Kan nog ge en viss komplettering till en klass 7.
Kanalintyget ligger utanför FB. Ska man åka på kanaler i Europa (utom Sverige och Kielkanalen) är detta intyg helt nödvändigt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 jan 2009, 17:05

bosseh skrev:FB VIII är egentligen en upphottad kustskeppare under lite mer ordnade förhållanden. Tidvatten/strömmar ingår inte.
FB VIII är en högskoleutbildning som brukar genomföras i samarbete med sjöbefälsskola. Tidvatten/strömmar ingår.
Haha! Nu får du bestämma dig.
Anders S

Skriv svar