Great Lakes Winter Run 2009

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av SWE54 » sön 04 jan 2009, 02:15

Nytt race anslaget på Sailonline.
Start i Port Huron via Straits of Mackinac till Chicago.


"Great lakes winter run 2009

A nice little regatta with SeaCart 30s on the great lakes in the USA.
Race starts: Jan 06th 21:00"


http://www.sailonline.org/
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av toaen » sön 04 jan 2009, 12:03

Ni har, i en annan tråd, talat om WMG. Det dyker ju upp till vänster om polardiagrammet.

Vad är det och hur fungerar det?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av Mr Q » sön 04 jan 2009, 12:08

VMG står för Velocity Made Good, eller vilken fart man gör mot eller från vinden. Inbitna Sailonlinare använder den paramtern för att maximera på kryss och även på undanvind. Vad som är mycket viktigt att känna till är att siffran anger hur mkt terräng man vinner mot eller från vinden. Det minsta att vindriktningen ej stämmer med den bäring man vill gå mot märket så stämmer inte angivelsen. Dvs om vindriktningen ligger låt säga 20 grader babord om märket så tjänar man följdaktligen på att falla av något åt styrbord för att på så vis öka farten och därigenom vinna mer terräng. Motsatta gäller på undanvind. Polardiagrammet är A och O för att analysera hur båten kommer uppföra sig i olika vindvinklar och styrkor.

Hoppas det var till någon hjälp.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av SWE54 » sön 04 jan 2009, 13:11

Man pratar mer om VMC i offshore racing än VMG. VMC=Velocity Made good to Course. Principen är densamma som för VMG men eftersom man sällan seglar i just upwind/downwind förhållanden så används i stället VMC. Båda räknas ut på samma vis. VMG/VMC=båtfart x cos(kurs-bäring) (vid VMG så är ju skillnaden i kurs/bäringen samma som vindvinkeln).
Detta kan man även ganska snabbt se i polardiagramet. För VMG kan man tex lägga en linjal vinkelrätt mot hastighetsskalan och läsa av där fartkurvan för rätt vindstyrka når som högst. För VMC vinklar man linjalen så den ligger vinkelrätt mot bäringen till ditt märke sedan läser man av där fartkurvan för rätt vindstyrka når som högst.

finns att läsa om här:
http://www.sailingworld.com/from-the-ex ... 61206.html
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

bryggarn
Silvermedlem
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 07:33

Re: Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av bryggarn » tor 08 jan 2009, 11:25

Ja det slutade ju bra för dig SWE54 i detta race också.
Bara att gratulera till en pallplats i denna tuffa konkurrens.

Själv är jag nöjd med mitt race. Visserligen gav jag under första nattens sömn och säker segling bort några sjömil (som aldrig gick att ta igen), och sen fegade jag ur när chansen att gå västerut kom. Istället blev det så att jag gav bort ytterligare några sjömil. Men fick istället göra en riktig långspurt från en hygglig position där jag tuggade mig uppåt i listan. I mål drygt 20 minuter efter dig.

Så lite synd är det att jag inte vågade gå vidare västerut, min bedömning blev ju att det inte hade lönat sig, men nu får jag aldrig veta. Fast det är ganska skönt att ha brytit en trend med mindre lyckade race också. Passagen av Malackasundet till Singapore + de två Australien-racen har varit mindre lyckade för mig, hoppas på en ändring framöver.

Får se om man nu orkar med Singapore port race också. Ses ivarjefall vidare i SOL-världen.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av Mr Q » tor 08 jan 2009, 12:23

3 grundstötningar, slutade på 116. Låg 9 som bäst vid övre rundningen. De här kortloppen kräver litet för mycket passning för en tjänsteman som går in och ut ur möten dagtid. Då är VO70-loppen smidigare med sina 2-3 veckors lopp.

Grattis SWE54! Du och brainaid låg ju i täten från start.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av SWE54 » tor 08 jan 2009, 13:03

Tackar för det...:)

Jo det gick ganska bra hela vägen runt.
Det var väl när jag fick för mig att försöka segla förbi brainaid det kunde slutat illa. Gjorde en lite större båge västerut och hoppades att jag skulle tjäna på det i fart till slut.
När jag väl bågat klart och satt en kurs mot Chicago tänkte jag ta en lite lur. Gissa om jag vaknade i tid...:)
Nej, kom inte upp förrän i förmiddags och var ju bara tvungen att kolla hur det hade gått. Jag tjänade ju inget på en längre väg, snarare tvärtom, det kan inte ha varit mycket mellan mig och Grilo på tredje platsen, vi gick ju in på samma minut. :o
Så kan det gå, men är ju såklart nöjd. Den där tysken brainaid är inte att leka med, han verkar verkligen ha alla åror vattnet..:)
Håller med dig Mr Q, korta race kräver mer eller mindre ständig passning. Jag har legat nerbäddad i en rejäl förkylning och det syns ju såklart på resultaten, att jag kunnat närvara alltså..:)
Nu kommer ju Singapore Inport på lördag...
Ska bli bra att få byta båttyp med.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av hedgehog » tor 08 jan 2009, 17:06

Får också passa på att önska grattis! Du låg ju etta stor del av racet, vad jag kunde se.
Själv lyckades jag lite bättre den här gången, slutade 49:a. Säkert mycket pga att jag startade samtidigt som alla andra och inte 6-8 timmar senare som de flesta gånger jag varit med! :-)
Missade en del distans uppe innan rundningen bland alla öarna. var tyvärr tvungen att sitta i möte just då. När jag kom tillbaka hade jag bara nån minut tillgodo till land.
Men det blev fin skjuts på vänsterkanten mot slutet. Gick i princip med maxfart rakt mot mål de sista 4-5 timmarna.
Hoppar nog inportracet till helgen. Håller med om att de korta racen kräver lite för mycket passande.
Men kul är det!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

spackel
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:11

Re: Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av spackel » fre 09 jan 2009, 12:02

Jag låg 27:a inför upploppet men pga en bugg så missade jag mål-linjen med 0,05 nm... Jag är (ännu) ej så galen så att jag går upp mitt i natten för att kolla till båten.
Annars är jag mest stolt över första natten när båten under tiden jag sov med hjälp av 4 waypoints gick från 440:e till 40:e plats, lite tur hade jag när jag snek land med 0.1 tillgodo.
Mest orolig var jag när jag körde hem igår och var tvungen att korrigera kursen via mobilen pga en ö, väldigt svårt (och antagligen oansvarsfullt) att köra på motorvägen samt knappa in kursändringar

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av hedgehog » fre 09 jan 2009, 13:56

Kan inte alla här på Sailguide som kör Sailonline bara skriva ett kort inlägg?
Kul att veta vilka fler som är med.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av Tommy » fre 09 jan 2009, 20:20

Imorgon bitti gäller Singapore in-port! Ny båtmodell att trimma in, blir lite ovant med winchar och trim.

Jag missade det där Great Lakes regatta, lite svår tid att starta på natten till första arbetsdagen efter ledigheten :roll:

Hälsningar
Tommy

nikodemus67
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 08 jun 2007, 08:04
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av nikodemus67 » fre 09 jan 2009, 21:15

Klart man är med. Nu måste vi knäcka tysken!

wwwTANGOSAILINGnu

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Great Lakes Winter Run 2009

Inlägg av SWE54 » tis 13 jan 2009, 16:34

Upp som en sol och ner som en pannkaka!
Det är väl enda sättet att beskriva SOL Singapore Inport.... :?
Såg ju rätt bra ut större delen av racet och låg väl hyffsat till men så gör man en klassiker...
Helt radiostyrd så gippar man på tok för tidigt och seglar VMG, ja då får man ju skylla sig själv. :roll:
Ett par whiskey och ett distraherande sällskap mixar inte så bra med segling alltid...:)
Nåväl, det kommer ju fler race...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar