Gennaker på 707:a?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
gvs
Diamantmedlem

Gennaker på 707:a?

Inlägg av gvs » lör 27 dec 2008, 17:26

Jag skulle vilja ha en gennaker till min 707:a, men vad säger LYS reglerna om det?

Tankarna är att halsa den ca 30 cm framför förstaget, platsen finns. Sedan funderar jag på om man skulle hissa den i topp (båten har ju 7/8 dels rigg och spinnakerfallet sitter vid förstaget). Skulle det hålla? Masten är ju ostagad från sida i topp. Antagligen får man inte enligt LYS.

Vad tror ni om att ha en ganska platt skärning på den, jag seglar alltid med självslående fock så det vore kul att ha en som jag kan segla med ganska små vindvinklar med, då jag saknar genua.

tips mottages gärna!

SWE54
Diamantmedlem

Re: Gennaker på 707:a?

Inlägg av SWE54 » lör 27 dec 2008, 17:43

Ja man kan ju i princip göra som man vill men man får ju då söka nytt SweLYS mätbrev.

Vill man hålla sig inom ramen för vad som är tillåtet för det befintliga SweLYS-talet gäller detta:

ur SweLYS 2008

"C.3.8 GENNAKER
C.3.8.1 Allmänt
a) En båt som ska överensstämma med båtdatablad eller SweLYS-mätbrev ska inte ha mer än 2
gennakrar.
b) En båt som har spinnaker i grundstandard och som ska överstämma med båtdatablad eller
SweLYS-mätbrev får istället för spinnakrar ha upp till 2 SweLYS-gennakrar. Se också C.3.7a).
c) En båt som ska överstämma med klassregler, får ersätta varje tillåten spinnaker med en SweLYS-gennaker.
Se också C.3.7b).
d) En båt som har gennaker i grundstandard och anmäls utan får ändrat LYS-tal med: -0,02.
e) En båt som har spinnaker i grundstandard och istället anmäls med SweLYS-gennaker får ändrat
LYS-tal med: -0,01.
f) För en båt som ska överstämma med båtdatablad eller SweLYS-mätbrev gäller att:
i) seglet ska mätas som en spinnaker.
ii) halvbredden ska vara minst 65 % av vad som är tillåtet för spinnakerns halvbredd.
ii) duken i seglets huvuddel ska vara av polyamid.
iii) seglet inte får spiras eller föras med bom.
iv) seglet ska halsas i skrovets centrumplan maximalt 0,33 x FB för om förstagsinfästningen om
inte båtdatabladet eller SweLYS-mätbrevet anger annat.
C.3.8.2 SweLYS-gennaker
a) För en SweLYS-gennaker gäller i tillägg till C.3.8.1 att:
i) summan av stående likens längd inte ska överstiga 2 gånger tillåten stående liks längd på
spinnakern.
ii) kvartsbredden, halvbredden, trekvartsbredden samt underlikslängden inte ska överstiga
tillåten halvbredd på spinnakern."

med reservation för att jag kan ha glömt ta med något nu... :roll:
Du ska nog höra lite med seglaren, har jag för mig att det var, här inne, han håller ju på med ett sådant projekt på sin 707:a.
Hittade Seglarens hemsida till slut: http://www.707.sailfast.se/Renoveringen.htm

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » lör 27 dec 2008, 21:42

Verkar ju vara lugnt, frågan är då om man får hissa den i masttopp (om man nu kan tjäna något på det? fanns ju masa regler om stående liks längd...) Ska höra lite med segelmakaren.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » sön 28 dec 2008, 19:46

gvs skrev:Verkar ju vara lugnt, frågan är då om man får hissa den i masttopp (om man nu kan tjäna något på det? fanns ju masa regler om stående liks längd...) Ska höra lite med segelmakaren.
Jag kan inte tänka mig att du får hissa den i topp på en 7/8-dels riggad båt.
Då måste du nog ansöka om cert men det kostar inte så mycket...
På semestern är det en annan sak.

Sen skall man nog vara försiktig då masten är ostagad i topp.
En brant hård slör och det blir stora laster i toppen vilket kan orsaka haveri.
Kolla gärna med en riggare, det kanske är tillåtet att montera fiolstag?

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 29 dec 2008, 00:07

tittar man på LYS så kommer det antagligen inte lönar sig att göra avsteg från grundstandard. Tror du dock att det blir roligare att segla är det en annan sak. Vad är fel med genua och spinnaren? Båten är inte så jätte stor och det går att hantera seglen själv...

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » mån 29 dec 2008, 08:57

Inge fel med genua och spinnare, men jag har ingen genua och tänkte att det kunder vara kul med gennaker. Det är egentligen enda anledningen...

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 29 dec 2008, 13:14

gvs skrev:Jag skulle vilja ha en gennaker till min 707:a
Tankarna är att halsa den ca 30 cm framför förstaget, platsen finns.
En sak att tänka på vid gennakersegling är att den behöver myckets plats för att enkelt kunna gippa den.
Hur ser det ut vid den tänkta infästningen? Är det fritt eller sitter det en pulpit där?
Nästa problem är om 30cm räcker...
Vid en gipp av gennaker skall skothornet mellan förliket på gennakern och förstaget, räcker avståndet?

Min erfarenhet av gennaker är:
Har du en vanlig båt utan peke så är det svårt att gippa den enkelt.
Har du peke blir det så mycket enklare

Skall du inte kappsegla finns andra sätt att gippa på såklart
1) Vända gennakern "utochin" och på så sätt få den framför både förliket och förstaget
2) Ta ned, gippa, hissa igen
3) Strypa mha en strumpa och sedan gippa

Bara en tanke...

Sen har jag fått för mig att LYS skall ändras och tillåta större gennaker nästa år, nån som vet?

Lycka till / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 29 dec 2008, 14:22

Håkan skrev:
Bara en tanke...

Sen har jag fått för mig att LYS skall ändras och tillåta större gennaker nästa år, nån som vet?

Lycka till / Håkan
.......det är väl bara att se. Hur som helst kommer det inte ge fördel med annat än grundstandard. Större gennaker har väl diskuterats ett tag men är även idag inget problem. Det är bara ansöka om mätbrev. Bedömningen kommer säkerligen inte skilja så mycket mot idag dvs. dagens LYS-gennaker mot spinnaren -0,01 . Något större gennaker +/- 0,00.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » mån 29 dec 2008, 16:22

Håkan skrev:
gvs skrev:Jag skulle vilja ha en gennaker till min 707:a
Tankarna är att halsa den ca 30 cm framför förstaget, platsen finns.
En sak att tänka på vid gennakersegling är att den behöver myckets plats för att enkelt kunna gippa den.
Hur ser det ut vid den tänkta infästningen? Är det fritt eller sitter det en pulpit där?
Nästa problem är om 30cm räcker...
Vid en gipp av gennaker skall skothornet mellan förliket på gennakern och förstaget, räcker avståndet?

Min erfarenhet av gennaker är:
Har du en vanlig båt utan peke så är det svårt att gippa den enkelt.
Har du peke blir det så mycket enklare

Skall du inte kappsegla finns andra sätt att gippa på såklart
1) Vända gennakern "utochin" och på så sätt få den framför både förliket och förstaget
2) Ta ned, gippa, hissa igen
3) Strypa mha en strumpa och sedan gippa

Bara en tanke...

Lycka till / Håkan
Ingen pulpit, sedan är 30 cm en uppskattning, ska nog gå att få det till 40 också, har inte helt koll på hur mycket plats jag har där. Att lära sig gippa den ska nog gå vägen det oxå...

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » mån 29 dec 2008, 16:51

Min gissning (inga garantier) är att du kan göra en gennaker som är 20% större än spinnakern som finns på standardbåten utan att få höjt LYS. Detta har diskuterats en del, och det låter som att det finns konsensus på typ 20%. http://www.blur.se/2008/10/14/lys-cup-teknikfragor/

Skall den vara plan, lär du i vilket fall ha svårt att göra den hur stor som helst.

Gör peket så långt som det går. Dels för att få separation från storen men också för att underlätta gipparna. Worst case får man väl köra "outside" (dra skothornet framför alltihop), men det kommer att ge sig.

Helst hade man ju velat ha 1.5 meter peke och masttoppshissat :twisted: , men då pratar vi mycket meck...

Lycka till. Glöm inte att uppdatera här när du är klar.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » mån 29 dec 2008, 21:27

Att ha den plan var tanken då jag kan köra den i vindar då spinnare inte går, upp till där det blir bidevind och focken får ta över. En djup gennaker är ju inte samma sak som spinnare, men de överlappar varandra till stora delar. Eftersom segelbudgeten är begränsad så känns det som en bra strategi, eller är det någon som tycker annorlunda?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 30 dec 2008, 00:01

som alltid är det en fråga om kompromiss. Personligen skulle jag satsa på spinnare men så finns det säkerligen här en del som föredra genanaker. Jag tror dock inte att det är en bra ide att sy en så extremt för nästan kryss ge säkerligen inte så mycket. Den kommer vara mindre effektivt på de normala undanvindsboga. På kryss-läns kommer det saknas en del i gaderoben. Bor du på västkusten kan du kolla även med danska och tyska segelmakare. När jag köpte mina segel för några år sen i Kiel så vart det ca. 30% billigare än i Sverige och seglen har bra kvalitet. Ett besök på mässan i Hamburg kan jag också rekommendera. Kolla gärna med olika segelmakare.
Peter

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tis 30 dec 2008, 08:40

Tror du missförstod, eller så missförstår jag. Har redan en symmetrisk spinnaker, så de rena undanvindarna är täckta. Har jag tolkat lys-reglerna rätt om jag utgår från att jag får ersätta en, eller båda, av de två (?) spinnare jag får ha ombord? Att i det läget komplettera med en gennaker känns bra, hur den ska vara skuren återstår att besluta.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 30 dec 2008, 09:24

Som det har varit hittills så får man ha 2 spinnaker eller 2 gennaker, inte en av varje.
Men nu har det börjat hända saker i SweLYS och förhoppningsvis får man ha en av varje snart.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 30 dec 2008, 10:24

Helt rätt SWE54 endast det ena eller det andra. Jag tolkar reglerna som att det är inte ens tillåten med mätbrev idag.

C.3.7 SPINNAKER
a) En båt som har spinnaker i grundstandard och som ska överstämma med båtdatablad eller
SweLYS-mätbrev får ha upp till 2 spinnakrar om den inte har någon SweLYS-gennaker i enlighet
med C.3.8.1b).

Man kan dock välja från tävling till tävling vad man väljer att lämna iland.

Hur det blir i framtiden är bara att spekulera. Min gissning är dock att det kommer aldrig vara tillåten att kunna ha både gennaker och spinnaker ombord utan att få ett tillägg i någon form. Om så blir fallet kommer det säkerligen hanteras via mätbrev. Segelgaderoben med gennaker och spinnaker förbättrar båtens prestandapotential och det ska väl återspeglas i LYS-talet.
Peter

Skriv svar