Begagnat i USA!?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ivan
Guldmedlem

Begagnat i USA!?

Inlägg av Ivan » lör 13 dec 2008, 23:24

Hej, tänkte höra om någon har koll på om det finns något som liknar Blocket i USA, där man kan köpa begagnade båtprylar osv.

// Ivan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Begagnat i USA!?

Inlägg av Anders S » sön 14 dec 2008, 00:06

E-bay, skulle jag säga! Och är det så att avståndet och fraktkostnaderna skrämmer, så har jag också sett en del roligt på engelska E-Bay.
Anders S

asdf
Silvermedlem

Inlägg av asdf » sön 14 dec 2008, 01:06

med en dollar på över 8kr så är det kanske inte så lattjolajbans...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 14 dec 2008, 11:24

e-bay är en guldgruva. Det var naturligtvis ännu roligare när dollarn kostade runt 6 kr men mycket är fortfarande flera gånger billigare än här. Jag har handlat en del på ebay, både själv och åt andra. Det funkar väldigt bra. De flesta säljare vill inte skicka worldwide men då kan man använda jetcarrier.com. Man åker på moms och tull men kan säljaren skicka direkt så kan det hända att man slipper.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 dec 2008, 11:39

bosseh skrev:e-bay är en guldgruva. Det var naturligtvis ännu roligare när dollarn kostade runt 6 kr men mycket är fortfarande flera gånger billigare än här. Jag har handlat en del på ebay, både själv och åt andra. Det funkar väldigt bra. De flesta säljare vill inte skicka worldwide men då kan man använda jetcarrier.com. Man åker på moms och tull men kan säljaren skicka direkt så kan det hända att man slipper.
Även engelska (brittiska) E-bay har en hel del att botanisera i. Många handlare har ju små "butiker" och "köp-direkt" löser det jobbiga med E-bay (budgivningshystering och tidsengagemanget i detta). MAssorr av E-Baygrejor är nya och säljs den vägen (USA, England, här hemma på Tradera /Svenska E-bay). På Tradera finns mest skräp.

Att handla begagnat och även nytt från USA är mer än äventyrligt ibland. Amerikanens begagnat är ofta väldigt begagnat, "new in box" betyder ibland bara "hittade lådan den kom i". "Mint", "unused", "as new" och sådana uttalanden beskriver ett yttre skick, i bästa fall. Påpekar man inte det lysande skicket bör man ta repor, slitage, användningsspår för givet. Sedan (lustigt nog) verkar begagnat ibland ha en rätt beskedlig värdeminskning i USA än här hemma. Man skall absolut kolla nypriset på "billigaste postorder" i USA innan man köper begagnade standardprodukter. E-bay, privat, är roligast för mer udda "fynd".
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 14 dec 2008, 17:26

Anders har ganska rätt, båtgrejor som använts i Florida är ofta väldigt väderbitna och grejor i största allmänhet är mer slitna än vad är vana vid.
Tipset är att titta på hur många affärer säljren gjort och hur kommentarerna ser ut. En som gjort 503 affärer med 99,2% positiva omdömen är ganska tryggt att köpa av.
Vill man handla på eBay får man lägga ner lite tid, kolla prisnivåer osv.

Ivan
Guldmedlem

Inlägg av Ivan » tis 16 dec 2008, 01:25

Tack för tipsen, va väll det jag tänkte mig.. e-bay som gäller :)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 16 dec 2008, 10:16

Det här har du kanske redan sett....

http://www.yachtworld.com/core/listing/ ... pe=topmenu
Calle

Se gla ut

Skriv svar