El-schema VP D1-20 sökes

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

El-schema VP D1-20 sökes

Inlägg av jason » sön 31 aug 2008, 17:00

Är i behov av ett el-schema för en VP D1-20 med den äldre variantens elsystem; motorn är från 2006. Om någon kan bistå vore jag mycket tacksam?

/j

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Re: El-schema VP D1-20 sökes

Inlägg av Georg » ons 03 sep 2008, 21:28

Har du kollat här??

http://www.marinepartseurope.com/en/vol ... -8369.aspx

Ska annars undersöka om jag kan få fram schema åt dig. Jobbar innom företagsgruppen (fast inte Penta), så jag borde kunna plocka fram lite info.
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: El-schema VP D1-20 sökes

Inlägg av jason » tor 04 sep 2008, 07:03

Jadå, tack. Sprängskissen ger mej information om var saker och ting sitter fysiskt i förhållande till varandra. Men jag behöver veta hur det hela fungerar elektriskt. Så jag vore mycket tacksam för ett kopplingsschema.

/j

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Re: El-schema VP D1-20 sökes

Inlägg av Georg » tor 11 sep 2008, 16:37

Den som väntar på något gott....

Har inte glömt bort dig.

Det har visat sig att Penta har dessa inte i färdigt PDF-format, utan dom finns bara i respektive servicemanual. (Det är i.a.f. den officiella förklaringen). Men jag har sätt några på spåret, och hoppas att något dyker upp dom närmaste dagarna.

/Georg
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: El-schema VP D1-20 sökes

Inlägg av jason » tor 11 sep 2008, 18:33

Georg skrev:Den som väntar på något gott....

Har inte glömt bort dig.

Det har visat sig att Penta har dessa inte i färdigt PDF-format, utan dom finns bara i respektive servicemanual. (Det är i.a.f. den officiella förklaringen). Men jag har sätt några på spåret, och hoppas att något dyker upp dom närmaste dagarna.

/Georg
Tack för dina försök :-)
Du kan ligga lite lågt, om du inte gör detta också av eget intresse. Min lokale VVP-verkstad är på gång att fixa fram.

/j

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 12:18
Ort: Hönö

Re: El-schema VP D1-20 sökes

Inlägg av Georg » fre 12 sep 2008, 10:11

Har nu fått tag på verkstadshandboken i PDF-format, som bland annat innehåller felsökningsscheman. Gäller även för D1-30 samt några andra.

Skicka gärna PM med din mailadress, (om det går), då kan jag maila den till dig.
SWE6141, Callsign SD6290

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: El-schema VP D1-20 sökes

Inlägg av Nubben » sön 13 sep 2020, 12:17

Gammal tråd men relevant. Noterade att motorn inte laddar förbrukningsbatteriet. Laddningen går via en ladddiod och intressant nog så är spänningen på startbatteriet 15.1V då motorn är på medan förbrukningssidan visar 13.1-13.2V(Litiumbatteri).

Noterade att gula kabeln från generatorn inte verkar kopplad, antagligen ok men kunde kopplas på för att undvika spänningsfall. Också en tunn svart kabel med en rund kabelsko hänger löst bakom generatorn på babords sida av motorn. Tänkte börja felsöka var den borde höra hemma men hittade inget schema.

Har någon antingen schema eller teorier på vad felet kan bero på?

Tidigare i sommar har volvo reparatör kopplat bort solenoiden då den fastnade i väntan på byte senare i höst. Tyckte dock att motorn laddade bra också efter detta.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: El-schema VP D1-20 sökes

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 17 sep 2020, 10:33

Kunde du ta en bild av generatorn så vore det enklare att se vad dessa kablar har för syfte. O vad slags generator du har. Generatorn skall ladda båda kretsarna - via skiljerelä; såna kan dö, hände mig förra året, men tog ett tag innan jag begrep det. Laddningsspänningen vanligen drygt 14 V, litiumbatterier tydligen litet högre.
"Sutars" har en beskrivning av diverse anslutningar: https://sutars.com/support/laddning-generatorer/
B+ går till plus på batterierna (helst via en huvudsäkring).
B- går till minus på batterierna och startmotorn och eventuella jordpunkter.
D+ får en magnetiseringsström när generatorn ska starta.
En del generatorer har även W som är uttag för varvräknare och DF som är i direktkontakt med magnetiseringslindningen av rotorn.


Det finns alltså en diod? Samt har du litiumbatterier! Här en sajt med beskrivning av laddning av sådana: https://lime-power.se/sv/laddning-av-li ... erier.html "På Kryss" har haft artiklar om detta: https://pakryss.se/allt-du-behover-veta ... batterier/

Utifrån detta kan man ju tycka att dels Sbattladdningspänningen är för hög, samt Fbat spänningen för låg.
Solenoiden?? Koppla bort? Den hör ju till startmotorn; om den fastnat funkar väl inte startmotorn?? Förstår inte. Solenoiden är ju ett slags elektromagnet som dels ska skjuta in drevet till startkransen och dels koppla in strömmen från batteriet till elmotordelen i startmotorn.

Förtydliga!! Svårt att ha mer än allmänna synpunkter annars.O kanske jag fått allt om bakfoten? :roll:

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: El-schema VP D1-20 sökes

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 26 sep 2020, 11:47

Visserligen handlar detta om likströmmar - men det verkade som om det levde i liket?? Kanske bara glappkontakt. :wink:

Skriv svar