Rättstavning på forum
Rättstavning på forum
Diskussionen förs (fördes?) på en annan tråd, och där framhåller Brendan hur viktigt det är att stava rätt.
Jag tycker IOFS att det är viktigt att använda (och förstå) rätt terminologi ombord, annars kan det hända grejor, men är det meningsfullt att haka upp sig på att ordet "salning" stavas "saling"? Min drapa om att det faktiskt kunde stavas på det sättet och var relevant använt föll tyvärr på hälleberget; för detta ber jag Jenni om ursäkt.
Men det fanns en tanke: Är det egentligen berömvärt eller bra att märka ord (jag är ingalunda utan synd) när det är uppenbart att det handlar om en felstavning? Det är ju i så fall lätt att själv använda ordet med den korrekta stavningen i så fall, det slår ju sannolikt igenom i de flesta fall.
Eller skall vi försöka interagera, reflektera och diskutera efter hur man förstår varandra, men med ett litet förlåtande spelrum för felaktigheter?
Jag tycker IOFS att det är viktigt att använda (och förstå) rätt terminologi ombord, annars kan det hända grejor, men är det meningsfullt att haka upp sig på att ordet "salning" stavas "saling"? Min drapa om att det faktiskt kunde stavas på det sättet och var relevant använt föll tyvärr på hälleberget; för detta ber jag Jenni om ursäkt.
Men det fanns en tanke: Är det egentligen berömvärt eller bra att märka ord (jag är ingalunda utan synd) när det är uppenbart att det handlar om en felstavning? Det är ju i så fall lätt att själv använda ordet med den korrekta stavningen i så fall, det slår ju sannolikt igenom i de flesta fall.
Eller skall vi försöka interagera, reflektera och diskutera efter hur man förstår varandra, men med ett litet förlåtande spelrum för felaktigheter?
Anders S
-
- Diamantmedlem
Förståelse var ordet sa Bull. Tyrckfel o stavfel m m inget att anmärka på när betydelsen går fram. När betydelse inte går fram är det inte heller något att anmärka på... om man är intresserad av vad som menades kan man ju fråga istället..
Alltid lite underhållande med spetsfundigheter förstås när man har långtråkigt och tillfälligtvis är på det humöret, har förståelse för det, men det kan ju skrämma bort dem som inte är likasinnade, eller inte är på humör, o då kan vi sitta här ensamma några stycken o diskutera huruvida det är salning eller saling eller om stället man hissar flaggorna egentligen heter nåt annat... det där med segling, båtar, o intressanta relaterade händelser försvinner då liksom helt..
Alltid lite underhållande med spetsfundigheter förstås när man har långtråkigt och tillfälligtvis är på det humöret, har förståelse för det, men det kan ju skrämma bort dem som inte är likasinnade, eller inte är på humör, o då kan vi sitta här ensamma några stycken o diskutera huruvida det är salning eller saling eller om stället man hissar flaggorna egentligen heter nåt annat... det där med segling, båtar, o intressanta relaterade händelser försvinner då liksom helt..
Jag tycker att det är oerhört viktigt med rättstavning. Men - i ett diskussionsforum skall man komma ihåg att man håller inte på att skriva ett höglitterärt alster, eller försöker vinna något Pulitzer-pris, utan att man snarare vill diskutera o komma fram med sina åsikter.
Om meningen går fram - och det inte finns dubbelmeningar, så anser jag att tyrckfle och andra "snubblerier på tangentbordet" kan bra förbises.
Jag måste dock påpeka att många som skriver på forum (inte bara här, utan många andra som jag frekventerar), inte tänker så mycket på sin satskonstruktion, eller meningsuppbyggnad. Folk skriver långa meningar (ok, min förra var lång...) och tappar bort sig mitt i. Då kan det bli svårt för läsaren att hänga med. Jag säger inte att jag är utan fel heller
Det är viktigt att försöka skriva rätt, för det är det enda sättet att bevara vårt språk. Varesig det är gammalmodig finlandssvenska eller nutida svenska.
h. Jenni
Om meningen går fram - och det inte finns dubbelmeningar, så anser jag att tyrckfle och andra "snubblerier på tangentbordet" kan bra förbises.
Jag måste dock påpeka att många som skriver på forum (inte bara här, utan många andra som jag frekventerar), inte tänker så mycket på sin satskonstruktion, eller meningsuppbyggnad. Folk skriver långa meningar (ok, min förra var lång...) och tappar bort sig mitt i. Då kan det bli svårt för läsaren att hänga med. Jag säger inte att jag är utan fel heller

Det är viktigt att försöka skriva rätt, för det är det enda sättet att bevara vårt språk. Varesig det är gammalmodig finlandssvenska eller nutida svenska.
h. Jenni
s/y Mineca - Maxi 77
När det gäller ordet saling så ifrågasatte jag inte stavningen utan jag frågade om det var ordet salning som avsågs. Jag misstänkte att det kunde vara ett skrivfel men det kunde ju ha varit ett ord jag inte kände till. Att ordet stavats saling är intressant.
Men nog är stavning ganska viktigt på lite mer udda ord, många vill kanske lveta mer och Googlar, då underlättar rätt stavning. I någon tråd förekom både puschpit och pushpit, de låter ju ganska lika så det bör inte vara något problem att förstå. Hade man påpekat stavningsfelet hade man framstått som besserwisser.
Illa blir det när man gör sig lustig över folks felaktiga språk och stavningskunskaper. På något forum var det en som använde de & dem lite felaktigt och någon gjorde sig lustig över det. Sånt är motbjudande.
Men nog är stavning ganska viktigt på lite mer udda ord, många vill kanske lveta mer och Googlar, då underlättar rätt stavning. I någon tråd förekom både puschpit och pushpit, de låter ju ganska lika så det bör inte vara något problem att förstå. Hade man påpekat stavningsfelet hade man framstått som besserwisser.
Illa blir det när man gör sig lustig över folks felaktiga språk och stavningskunskaper. På något forum var det en som använde de & dem lite felaktigt och någon gjorde sig lustig över det. Sånt är motbjudande.

Alla forum spårar in på den här typen av diskussioner då och då. Ibland slutar det med att någon lovar att aldrig mer komma tillbaka till forumet eller så droppar folk av en efter en tills någon envis rackare kan tillskriva sig det sista ordet. Onödigt tycker jag!
Låt oss istället snöa in på båtar?

Stav-, slag, eller slarvfel.
Tråden i inlägget är det viktigaste. Haka upp sig på ett " stavfel" etc!!! Vi har dyslektiker ibland oss. Tillåt deras varande bland oss. Är det tillåtet att vara hur ixoid som helst? Då kommer vi ingen vart.
Camilla
Camilla
Intressant det här med språkets utveckling.
Mig veterligen så har en och annan felsägning och språkförbistring bidragit till språkets utveckling. Att inte "tillåta" nya ord eller återupptagning av gamla skulle göra att språket cementerades och stannade upp i sin utveckling. Hur många låneord har igentligen en annan mening än den som ordet fick i svenskan.
http://susning.nu/L%E5nord
eller tex. att styrbord kommer ifrån att man på båtar förr i tiden satte styråran på STYRbordet. På andra sidan båten saknades uttag för styråran - BARbord. Man säger order som idag betyder höger eller vänster sida av båten när det igentligen ger information om vart styråran skulle sitta. osv...
Svante
Mig veterligen så har en och annan felsägning och språkförbistring bidragit till språkets utveckling. Att inte "tillåta" nya ord eller återupptagning av gamla skulle göra att språket cementerades och stannade upp i sin utveckling. Hur många låneord har igentligen en annan mening än den som ordet fick i svenskan.
eller tex. att styrbord kommer ifrån att man på båtar förr i tiden satte styråran på STYRbordet. På andra sidan båten saknades uttag för styråran - BARbord. Man säger order som idag betyder höger eller vänster sida av båten när det igentligen ger information om vart styråran skulle sitta. osv...
Svante
Babord
Svante skrev:Intressant det här med språkets utveckling.
Svante
Det är väl självklart att nya ord inte bara ska tillåtas, de bör uppmuntras. Men var och en kan inte hålla sig med en egen vokabulär, som andra ska gissa sig till. Därför finns Språkrådet och Svenska Akademien, som följer utvecklingen och styr upp språket. SAOL kommer ständigt ut i nya upplagor. Gamla ord rensas ut och nya tillkommer. Säkraste sättet att bli förstådd är att följa Språkrådets riktlinjer och konsultera SAOL:s senaste upplaga.
Somliga gnölar över att båtfolk envisas med att använda begreppen styrbord och babord. Varför duger det inte med höger och vänster?
Jo, höger är styrbord bara om man är vänd förut. Om man står vänd akterut och säger vänster, så kan det lätt missuppfattas. Menas styrbord eller babord?
Enligt min "språkbibel" är etymologin för babord följande: "äldre bakbord, den sida av skeppet, som styrmannen (vilken satt längst akterut) vänder ryggen åt."
De eller dem
Skribenten ifråga visste mycket väl hur man ska använda de och dem. Men han stod (står?) i opposition till det etablerade samhället och ville markera det nya ungdomliga språkbruket som verkar ha slagit rot i vida kretsar och kanske kommer att slå igenom. Men han gav upp, när han blev alltför häcklad. Det var inget motbjudande i det. Han fick vad han förtjänade.bosseh skrev:På något forum var det en som använde de & dem lite felaktigt och någon gjorde sig lustig över det. Sånt är motbjudande.
Re: Babord
Ja det är nog den mest vedertagna förklaringen.Brendan skrev: Enligt min "språkbibel" är etymologin för babord följande: "äldre bakbord, den sida av skeppet, som styrmannen (vilken satt längst akterut) vänder ryggen åt."
Lite OT men vill man gör det riktigt enkelt säger man att styrbord och babord är två sidor på ett fartyg precis som för och akter.
Re: De eller dem
Jag tror inte vi pratar om samma inlägg, i det jag avsåg använde skribenten geomgående dem även när det borde varit de. Ett fel som vissa gör när de skriver men som saknar betydelse för sakfråganBrendan skrev:Skribenten ifråga visste mycket väl hur man ska använda de och dem. Men han stod (står?) i opposition till det etablerade samhället och ville markera det nya ungdomliga språkbruket som verkar ha slagit rot i vida kretsar och kanske kommer att slå igenom. Men han gav upp, när han blev alltför häcklad. Det var inget motbjudande i det. Han fick vad han förtjänade.bosseh skrev:På något forum var det en som använde de & dem lite felaktigt och någon gjorde sig lustig över det. Sånt är motbjudande.

Re: Babord
Såvitt jag har förstått SAOL så tas den fram som ett resultat av att fortlöpande studera vilka ord som används. De ord som tillkommer och får en spridning och en tillräckligt enhetlig betydelse tas med.Brendan skrev:
Det är väl självklart att nya ord inte bara ska tillåtas, de bör uppmuntras. Men var och en kan inte hålla sig med en egen vokabulär, som andra ska gissa sig till. Därför finns Språkrådet och Svenska Akademien, som följer utvecklingen och styr upp språket. SAOL kommer ständigt ut i nya upplagor. Gamla ord rensas ut och nya tillkommer. Säkraste sättet att bli förstådd är att följa Språkrådets riktlinjer och konsultera SAOL:s senaste upplaga.
Det är alltså ingen styrning av svenskan, utan snarare en spegling av hur det ser ut.
Det spelar ingen roll om man stavar saling eller salning eftersom begreppet betyder avsats mellan två mastsegment på ett gammalt segelfartyg. Den korrekta benämningen på den tamp man hissar flaggor i som går upp i mastspridaren är: sejnfall.
En sak att man kan vara dyslektiker, men samtidigt finns det faktiskt en och en annan som gjort både lumpen och yrkeskarriär inom marinen. För dem ter det sig motbjudande med folk som försöker slänga sig med utryck de uppenbarligen inte har en susning om vad det betyder.
En sak att man kan vara dyslektiker, men samtidigt finns det faktiskt en och en annan som gjort både lumpen och yrkeskarriär inom marinen. För dem ter det sig motbjudande med folk som försöker slänga sig med utryck de uppenbarligen inte har en susning om vad det betyder.
Gillar att segla!