Köpa Hallberg-Rassy Rasmus

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tor 17 jul 2008, 21:56

Visst är Rasmusen en gammal, tung båt. Men i hårt väder är den lugn och trygg och betydligt trevligare än många moderna konstruktioner.
Att köpa båt i USA behöver inte innebära mer problem än att köpa i Sverige. Jag har träffat flera som köpt motorbåtar i USA och helt utan problem. Priserna är mycket lägre i USA. Det går att få seriösa besiktningar etc. Man bör ha tid att stanna i USA några veckor för gå igenom och fixa till båten. Och utrusta för det är billigt. Att segla i USA några veckor kan vara en kul upplevelse. Att segla hem från USA är normalt ingen överdrivet dramatisk segling, men man ska välja rätt rutt och årstid.
De som har haft problem med sin överresa har ofta varit dåligt förberedda och framförallt inte kollat sin båt ordentligt. Man ska komma ihåg att det är en atlantsegling.
Väl hemma så ska båten CE-märkas om den inte är det (troligen inte) och man ska betala moms om man är en laglydig medborgare som följer reglerna. Troligen ryker minst 100 tkr.

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » tor 17 jul 2008, 22:36

Tack Tommy!

Angående USA-båtar så köpte jag en daycruiser från USA år 2001. Den var 5 år gammal men såg i det närmaste ny ut pga av att den legat på en dry marina, dvs en marina där man sjösätter båten när man ska ut och åka och tar sedan upp den igen när man kommit in. Jag hade båten i 2 säsonger och tjänade 25 000 för besväret när jag sålde den. Så visst varför inte! :twisted:

Det som var värst för mig var att jag trots krav på att få skriva svenskt kontrakt i SEK, så lyckades den slipade bilnasaren, sorry båtförsäljaren med konststycket att först slingra sig ur vårt personliga möte, sen trots att vi faktiskt hade ett svenskt kontrakt i SEK kräva mig på 2/3 av kontraktet i USD som skulle sättas in på en amerikansk bank i Florida. Slutligen skulle sista tredjedelen betalas in till hans polsk klingande sambos personkonto. Varninsgklockorna klämtade konstant och jag hade alltså betalat in en ansenlig summa pengar i två omgångar till personer som jag aldrig träffat. Som tur var fick jag båten till slut och den var så fin som bilderna antydde, men det var ingen rolig historia. Samma svenska person figurerar fortfarande på Blocket. Om någon av er känner på er att ni stött på en oseriös typ, skicka ett PM till mig så ska jag peka ut honom.

Man vet att man håller på att bli blåst när de säger:
-Det är ett otroligt tryck nu, om du inte tar den nu står det 3 st på kö.
samt det mest påtagliga:
-Hälsa frugan!

Simma lugnt!
/Fredrik
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » fre 18 jul 2008, 06:12

bosseh skrev:Visst är Rasmusen en gammal, tung båt. Men i hårt väder är den lugn och trygg och betydligt trevligare än många moderna konstruktioner.
Att köpa båt i USA behöver inte innebära mer problem än att köpa i Sverige. Jag har träffat flera som köpt motorbåtar i USA och helt utan problem. Priserna är mycket lägre i USA. Det går att få seriösa besiktningar etc. Man bör ha tid att stanna i USA några veckor för gå igenom och fixa till båten. Och utrusta för det är billigt. Att segla i USA några veckor kan vara en kul upplevelse. Att segla hem från USA är normalt ingen överdrivet dramatisk segling, men man ska välja rätt rutt och årstid.
De som har haft problem med sin överresa har ofta varit dåligt förberedda och framförallt inte kollat sin båt ordentligt. Man ska komma ihåg att det är en atlantsegling.
Väl hemma så ska båten CE-märkas om den inte är det (troligen inte) och man ska betala moms om man är en laglydig medborgare som följer reglerna. Troligen ryker minst 100 tkr.
Citat från Sjöfartsverkets sidor om CE-märkning av importerade fritidsbåtar:
(http://www.shipadm.org/templates/SFVXPage____7728.aspx)

"Båtar som bevisligen funnits på EU-marknaden före kraven och sedan exporterats till ett land utanför EU och nu återimporteras till ett EU-land är även de undantagna från kravet på CE-märkning."

En båt som i detta fallet är tillverkad av Hallberg-Rassy har uppenbarligen befunnit sig inom EU-marknaden innan den exporterades till USA och behöver då inte CE-märkas.

Däremot behöver man betala moms på den.

Ivan
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 12:00

Inlägg av Ivan » fre 18 jul 2008, 07:42

Tack allihopa! va kul med folk som tar sig lite tid att besvara och fundera över en fråga, blev lite orolig här i början..;) men nu förstår jag att det verkar vara seriösa människor som skriver här, ni har befäst mycket av det jag också tänkt.
vad gäller CE-mäkningen så stämmer det med att den inte behöver CE-mäkas pg av dess ålder och tillverkningsland vilket är superbra eftersom det då hade rusat i väg i lädret;)
momsen då.. satt och pratade med en kille på tullverket som under de 45min vi talades vid inte riktigt kunde förklara för mig varför jag skulle betala moms för båten i sverige och inte i t.ex spanien som har 15% moms.
på frågan varför jag skulle betala moms överhuvudtaget var svaret inte heller helt klart, jag har ju faktiskt all rätt i världen att segla in i svenskt farvatten och stanna väldigt länge med min "amerikanska" båt, eller rent av åka hem och hämta badbyxorna som jag skulle ta med mig till söderhavet;)
nä men skämt å sido, kan tyckas oseriöst men momsen är nog inget jag kommer att betala, inte i sverige iaf.
När vi kommer till själva transporten så är just det ett sätt där man inte slipper momsen utan en massa mera krångel, priset ligger på ca 60000 svenska riksdalen som jag kan hitta, har någon ett bättre alternativ så får de gärna höra av sig. sen vill jag segla på det hållet med då jag förmodligen inte kommer göra det igen, och tid får man ta sig..
Dö är inte heller något som jag är så särdeles intresserad av så att utrusta båten ordenkligt i USA och segla ett par rundor för att bli kompis med båten är ju en självklarhet.
Har begärt mer nogrannare bilder från båten, dessa skulle komma idag så jag väntar med spänning!

// Ivan

Ivan
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 12:00

Inlägg av Ivan » fre 18 jul 2008, 07:56

Tommy, vart kommer båten om för de fraktpengarna? vilket företag kikade du på?
missade ditt om eldragningen där förut, ja nä den ser ut som om den är gjord ute på atlanten;) har själv jobbat mycket med dieslar och brukar faktiskt inte i mina oseriösaste stunder ens göra så dåligt ifrån mig så det bör man absolut gå igenom

Mvh Ivan

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » fre 18 jul 2008, 08:10

Ett alternativ rörande momsen är att mellanlanda båten i Tyskland, t.ex. Bremerhafven, innan den fortsätter till Sv.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » fre 18 jul 2008, 08:17

Ivan skrev:Tommy, vart kommer båten om för de fraktpengarna? vilket företag kikade du på?
Det var inget särskilt företag, utan jag bara googlade runt lite och hittade 2 st diskussionstrådar där de diskuterade transport av båt från USA till Sverige. Och priserna som angavs stämde bra överrens 5-7000 dollar. Ingen info om avgångs- resp ankomsthamn, men man kanske kan gissa på att den kommer till Göteborg? Om t.e.x Amsterdam är mycket billigare så kan ju det också övervägas, därifrån kan man ju segla i relativt skyddade vatten på en vecka eller så.

Hälsningar
Tommy

Ivan
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 12:00

Inlägg av Ivan » fre 18 jul 2008, 08:41

Jo precis, finns ju många sätt att ta hem på.
men får väll ta mig över plurret och kika på vraket först, innan jag bestämmer mig! känns iaf som att två veckor med båttitt och en mindre rundtitt i staterna skulle kunna vara motiverat, inte lika ekonomiskt som en längre semester men ändå. får helt enklet kolla upp vad en riggare tar för att göra sitt med båten kika vad saker och ting kostar, hur mycket som måste göras osv.
kanske är någon som vill följa med;) trisst att åka själv..

får kika med frakten bättre, men det känns som att man med fördel rustar båten billigare i USA än i sverige. men som sagt, titta först och jobba vidare därifrån, helt galet dåligt känns det väll inte som att de borde bli! eller vad säger ni?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » fre 18 jul 2008, 10:56

Ska man ta hem en båt så ska man nog ordna det själv, folk som annonserar i sverige är inte alltid seriösa. Det finns några svenska killar i Fl som tar hem båtar, ordnar frakter mm. Jag tillbringade vintern i en lokal med ett flertal egen-importerade båtar (momsade i Tyskland). Alla tänker köpa nästa båt på samma sätt. En kille hade tagit hem en liten båt som nu efter några år visade sig ha en spricka i blocket. Men efter att ha köpt ett nytt block i USA så sålde han båten och tjänade ändå på affären.
Jag tror du är rätt ute, Ivan. De som avråder har oftast hört historier av någon kompis som hade en kompis... Kanske är de lite avundsjuka också! Men visst kan man råka illa ut men det sker här också.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 18 jul 2008, 11:03

Jag tyckte båten såg prydlig ut, som att ägaren varit en person som använt den som båt, inte bara suttit och supit i den. Den låga dollarkursen gör ju en hel del på priset, med en mer normal kurs hade den varit dyrare och man kanske hade tänkt att den var i bättre skick tack vare det. Har du tid att rusta i USA och sen sticka hemåt rätt tid på året så verkar ju alltihop som en mkt bra idé.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Ivan
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 12:00

Inlägg av Ivan » fre 18 jul 2008, 11:19

tack för de orden och medhållet, håller med om dedär med att många människor gärna ser det negativa i saker även fast man kanske inte riktigt vet.. gäller ju i många hänseenden.
flyger över och tar mig en titt, sen får jag väll återkomma med rapport här!

// Ivan

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » lör 19 jul 2008, 09:21

Ivan skrev:tack för de orden och medhållet, håller med om dedär med att många människor gärna ser det negativa i saker även fast man kanske inte riktigt vet.. gäller ju i många hänseenden.
flyger över och tar mig en titt, sen får jag väll återkomma med rapport här!

// Ivan
Ivan, jag är en av de som inte bara ger medhåll för saker som denna! Det är skönt när folk håller med en och stöttar, men hur kul är det sedan när det visar sig att medhållet kanske mest var .... socialt, utan grund i fakta?

Rasmus är sannerligen ingen säker och trygg båt! Speciellt inte för havssegling, den är inte konstruerad för sådant - den är ritad för segling i svensk skärgård. Därmed inte sagt att den inte kan segla på andra vatten, men det kräver både tur och skicklighet.
I tidningen På Kryss fanns det för ca 2 år sedan (2006, nr 5-6) en interssant artikel om en fd lots som skulle segla hem sin Rasmus från Skagen .... ganska begränsat jämfört med Atlanten kan man tycka. Jag citerar från SXK hemsida:
"Arild Syvertsen är sjökapten, lots och en mycket erfaren nöjesseglare. På väg över Kattegatt, från Skagen till Sverige, möter han hårt väder. Han seglar en Rasmus och ombord finns också hans fru Torun. Det är bara drygt trettio sjömil från Skagen till Vinga men mycket går sönder. Stormdygnet på Kattegatt slutar med att båten bogseras in till Läsö av sjöräddningen. Läs om en erfaren sjömans upplevelser och lärdomar"

Jämför gärna Rasmus med Vega om vilken det ofta sagts att den är säker och trygg. När sedan Sven Lundin (Yrvind numera) skulle mönstra på för en segling över Atlanten blev det en massa rabalder - och klart stod att Vegan inte alls var säker och trygg.

En modern havskryssare är vida överlägsen när det gäller säkerhet och förmåga att segla över Atlanten. Det brukar inte sägas på detta forum, där det ofta hävdas att det var bättre förr, båtarna byggdes bättre osv. Till stor del beror nog detta på brist på erfarenhet av hur båtarna "förr" verkligen var!
Förväxla inte detta med byggkvaliteten i en Rasmus. Den är nog bra, men vad hjälper byggkvalitet när själva konstruktionen inte är lämpad?

När man tittar på länken du visade på, och bilderna däri så ser båten inte så dålig ut. Den har iallafall underhållits (jag har sett värre bilder). Men motor och segel får du räkna med att byta ut, och förmodöligen en del strukturellt jobb också, som elsystem, instrument. Förmodligen en del bygge också.
Gör du en budget av detta så ....
inköpspris 200'
transport 50'
moms & så 50'
motor 100'
segel 50'
elgrunks, instrument 50'
övrigt 50-100'
eget arbete ???


Även om du seglar hem båten istället för att köpa en transport, så kostar det. Tid och utrustning. Ytterst tveksamt om det blir billigare att själv segla!
Moms och sammanhörande har du deklarerat att du inte alls tänker betala i Sverige. Vi vill väl alla minska våra utgifter, men tro inte att Tullverket är att leka med -trots att du pratat med någon person där. Bestämmer de sig för att slå till kan det bli kostsamt (det som sägs på detta forum om regler kan Tullverket ha helt andra åsikter om, jämför alkoholimport där det blev dyra erfarenheter för många som handlade i god tro). De etiska aspekterna lämnar jag därhän, du får stå för din moral.
De andra posterna kan såklart diskuteras, både om de behövs och storleken. Men en ny motor kostar i storleksordningen 100', och det verkar verkligen behövas. Seglen visas inte på bild - då får man ta med i beräkningen att nya behövs.
Elsystemet på en 30+ år gammal båt måste förnyas, om det inte redan skett (såg jag inte). Elsystem i båtar har begränsad livslängd, och de som användes för 30-40 år sedan var sällan optimerade för båtar.
Osv!

För "eget arbete" kan man tycka att det bara är ett nöje, men på något sätt måste man räkna. Nog har ens tid ett värde? (Annars kan man ju jobba på ett båtvarv under semestertid, bara för att det är så kul).
Räkna med att det tar mellan 1000 och 2000 timmars arbete. Sätt ett timpris du tycker passar dig, som 20 kr (verkligen lågt) eller 50, eller 100.

Skrämmer slutsumman? Nå, allt båtägande kostar. Lägger du ner detta så har du å andra sidan en 35 ft båt som är i bra skick, medan de Rasmus som utannonseras i Sverige oftast har den del behov.
Frågan om det är en bra eller dålig affär kan bara du besvara.

Grisslan
Diamantmedlem
Inlägg: 252
Blev medlem: ons 31 okt 2007, 22:45
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » lör 19 jul 2008, 12:55

Jaramaz skrev: För "eget arbete" kan man tycka att det bara är ett nöje, men på något sätt måste man räkna. Nog har ens tid ett värde? (Annars kan man ju jobba på ett båtvarv under semestertid, bara för att det är så kul).
Båtpyssel är för mig en del av seglingshobbyn (jag har dessutom träbåt). Och tiden det tar är inte en utgift utan bara tid som jag lägger på min hobby. Jag menar... inte står man väl på golfbanan och räknar mantimmar?

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Inlägg av fredrikk » lör 19 jul 2008, 12:58

Jaramaz skrev: Rasmus är sannerligen ingen säker och trygg båt! Speciellt inte för havssegling, den är inte konstruerad för sådant - den är ritad för segling i svensk skärgård. Därmed inte sagt att den inte kan segla på andra vatten, men det kräver både tur och skicklighet.
I tidningen På Kryss fanns det för ca 2 år sedan (2006, nr 5-6) en interssant artikel om en fd lots som skulle segla hem sin Rasmus från Skagen .... ganska begränsat jämfört med Atlanten kan man tycka. Jag citerar från SXK hemsida:
"Arild Syvertsen är sjökapten, lots och en mycket erfaren nöjesseglare. På väg över Kattegatt, från Skagen till Sverige, möter han hårt väder. Han seglar en Rasmus och ombord finns också hans fru Torun. Det är bara drygt trettio sjömil från Skagen till Vinga men mycket går sönder. Stormdygnet på Kattegatt slutar med att båten bogseras in till Läsö av sjöräddningen. Läs om en erfaren sjömans upplevelser och lärdomar"
Vad jag minns hade Arild S inget negativt att säga om sin båt, utan var tvärtom väldigt nöjd. Eller minns jag fel?

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » lör 19 jul 2008, 14:21

Hej
kanske jag är lite optimistisk , men jag tycker båten ser ganska ok ut , vist var motorn lite rostig o lacken lite dassig på sina ställen , men fungerar utrustningen i båten , har du ju redan där igen en del.
Trots allt är ju Rasmusen från början ett kvalitetsbygge som är tänkt för lite längre seglingar, inegrerade vatten tankar är ju ett minus som antagligen går att lösa ,det tråkigaste är nog seglel ytan antagligen känns båten trög,
Johan

Skriv svar