VHF-antenn och handscanner (AIS, Uniden 72)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Svante
Diamantmedlem

VHF-antenn och handscanner (AIS, Uniden 72)

Inlägg av Svante » mån 30 jun 2008, 18:44

Jag har en ombyggd handscanner som jag skall använda för AIS. Med den inbyggda antennen så blir det lite dålig mottagning så jag var på Kjell.com och handlade lite kontakter för att koppla in den på VHF-antennen. Det blev inte märkbart bättre mottagning (har bara testat en gång lite snabbt).

har kablage och befintliga kontakter med detta att göra???

Jordplan, impedans, motstånd bla bla bla... snackade med en kompis om detta men tappade bort mig i teknik efter en liten stund.

I en splitter.. sitter det något för att konvertera UHF till BNC??? :roll: :roll:

Har handlat på mig lite prylar inför sommaren (SMEV spis, Horizon cp 300, kylaggregat mm...) och tänkte snika lite här... för familjefridens skull.

Svante

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » mån 30 jun 2008, 21:40

Antar att VHF-antennen är en mastmonterad dito och då skall skillnaden bli påtaglig. Förvisso så tappar du en del signal pga av dämpning i kabeln men antennhöjden i kombination med en bättre antenn (Stationär jmf med gummipinne) "väger tyngre. Antennimpedansen, 50 ohm, är lika så några problem med missanpassning skall du inte få.

Lasse

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 30 jun 2008, 22:57

Du borde få en rejäl skillnad, effektivare antenn och framförallt, större antennhöjd!
En normal handscanner är en lika bra mottagare som VHFen.
Du kan väl lyssna på VHF-kanalerna med scannern? Då är det lite lättare att bedöma om du har full mottagning. Ombyggnaden brukar vara att man tar ut en lågnivåsignal om programmerar att scanna AIS-kanaler.
Har du en splitter? Det är lömska rackare ibland. Prova att koppla förbi!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 01 jul 2008, 06:30

Skillnaden i signalstyrka skall nog inte spela så stor roll, men räckvidden ökar ju (med masttopp). Jag tror heller inte att missanpassning är ett problem - vi talar ju mottagare, inte sändare nu.

Om du är säker på att mastantennen är i ordning så prova stegvis. Direkt på ordinarie VHF-antenn (du har väl en skarv vid masten, kan jag tänka, kolla den!), vid radion och efter splittern. Som Bosse sa, en splitter ("sändarfälla") kan vara knepig att testa.

Men se upp så att du inte betalar mer för en näve kontakter, splitter och sladdar än du gör för en billig VHF-antenn att sätta på akterpulpiten. Du behöver kanske inte ha mer än 5-10 M "synhorisont" till de stora båtarna - de har ju sin antenn högt och syns ju på AIS innan de syns för ögat.
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 01 jul 2008, 07:24

Skall göra en lite mer omfattande test när CP 300:an anländer i dagarna. Skulle tro att en skarv under mastfoten ligger bra till för "dålig kontakt"...

Skulle det funka med mini-uhf skarvdon möjligen? Har några såna liggande efter en parabolmontering.

Lite spännande med en ny plotter och se vad den tillför navigerandet. C-map Max-korten hoppas jag också mycket på...

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 01 jul 2008, 07:41

Sk F-don är omtyckta numera.

De är busenkla att ställa i ordning - man skruvar på höljet på sladden/strumpan och "pinnen" är centrumledaren i sig själv. Om de finns för litet gröve antennkabel vet jag inte, men de finns i olika storlekar - man mäter tydligen ytterdiametern och så är donet märkt med ett antal ringar.

Med ren och fin kabel att börja med hade jag funderat på sådana kopplingsdon - de är billiga och kläm- och lödfria. Krympslang med smältlim, alternativt självvulkande tape, runt skarven, så blir det tätt också.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 01 jul 2008, 09:24

Jag kör AISen på VHFens reservantenn inombords.
Senast redigerad av 4 Lasse L, redigerad totalt 0 gång.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 01 jul 2008, 09:26

F-kontakter fungerar men måste passa perfekt på koaxen och jag gissar att dina inte passar VHF-kabeln. Används de utomhus ska de vara fuktskyddade med vulktejp el.likn. F-kontakten används normalt inte i sändaranläggningar.
Jag skulle nog föredra pressade BNC

OT: Var köpte du CP300:an?

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 01 jul 2008, 09:56

bosseh skrev: OT: Var köpte du CP300:an?
Beställde den på Tecopt.se

c:a 7700:- inkl frakt och extern antenn.

tillsammans med c-mapkortet (hjertmans) så gick det på c:a 10.000:- :?

har gnuggat mina geniknölar med laptopens visning i sittbrunnen men kommit fram till att detta måste vara bättre och säkrare. Laptopen är några år och "avskriven" så mentalt så känns det dubbla systemet inte så dyrt. Laptop inne, plotter ute...

Skall även se om jag kan få till en vridbar arm för plottern så jag kan ha den vid navbord och i ruffluckan.

Har inte fått den ännu men det verkade helt seriöst vid beställningen.

Svante

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 01 jul 2008, 10:24

Svante skrev: har gnuggat mina geniknölar med laptopens visning i sittbrunnen men kommit fram till att detta måste vara bättre och säkrare. Laptopen är några år och "avskriven" så mentalt så känns det dubbla systemet inte så dyrt.
När du kört några dagar med plottern kommer du att inse att du satsat rätt!
Priset är ju också rätt.
Tips! Kör "head-up". Det kan kännas lite bakvänt jämfört med sjökort men har man vant sig är det suveränt. Jag var ute med en skeptisk bekant men efter några slalomsvängar i farleden var han övertygad!

Gardener
Erfaren medlem

Inlägg av Gardener » tis 01 jul 2008, 10:29

Är det bara AIS-mottagningen som inte fungerar, eller rent allmänt?
Minns att jag läste något om mottagarbiten för AIS, att en 'normal' scanner inte har den utgång som krävs, men jag satte mig inte in i det närmare.
Bifogar url till sidan jag läste på.
mvh
/J
http://www.discriminator.nl/index-en.html
_/____

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 01 jul 2008, 12:18

Modifierad scanner finns tex HÄR
Smart lösning men som kräver att datorn är igång. Bra om man använder datorn till navigering eller bara ibland är i vatten med AIS-utrustade fartyg.
En "riktig" AIS-mottagare kan man koppla till plottern och få upp informationen där. Men helst ska man ha en AIS-transponder så att man själv syns, det är en vettig säkerhetsdetalj men priset är motbjudande, typ 7tkr, för något som egentligen bara är en förenklad variant av en vanlig VHF. Rätt pris borde vara kanske 2500kr.
Tsv står radar högre upp på investeringslistan. Kanske en 12" SiTex som kopplas till CP300 plotter ...

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 01 jul 2008, 14:30

Gardener skrev:Är det bara AIS-mottagningen som inte fungerar, eller rent allmänt?
Minns att jag läste något om mottagarbiten för AIS, att en 'normal' scanner inte har den utgång som krävs, men jag satte mig inte in i det närmare.
Bifogar url till sidan jag läste på.
mvh
/J
http://www.discriminator.nl/index-en.html
Jo, en sådan modifiering är det på min scanner...

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 01 jul 2008, 15:03

Det är ju snuskiga pengar för en AIS-transpondder, verkligen! En billig mottagare borde ju gå att sno ihop riktig enkelt, men eftersom en DSC-kompetent basstation med mikrofon, högtalare fullkraftssändare, kanalväljare, dubbelvakt - hela kitet _ kostar 1500 spänn så borde ju det dubbla räcka för en Transponder - gott och väl.

Men det är väl som på alla elektronikmarknader. Man sveper marknaden för tre sorters kunder; De som måste ha (och betalar vad som helst), de som gärna vill ha (och gärna betalar vad det kostar) och så massmarknaden, de som köper när priset är "rätt". Det är på sitt sätt synd att transponders kräver tillstånd :-)
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 01 jul 2008, 19:28

Efter lite fixande så fick jag in en båt c:a 50nm väster ut. Inte så illa, för mer säkerhetsmarginal än så behövs ju ej...

såklart även lite båtar in och ut i hamnen med. Det man kan tycka är att uppdateringen kunde varit snabbare och stabilare. Skall "leka" lite med detta HPD-skrotet i sommar och se om det är så vanebildande så man skaffar en riktig mottagare. Eventuellt så kan det senare bli en ny VHF med inbyggd AIS. Har sett att det börjat komma ut på marknaden. Känns logiskt med den kombinationen.

Svante

Skriv svar