Hur mycket låter din Supercool?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
johan@banner28.se
Silvermedlem

Hur mycket låter din Supercool?

Inlägg av johan@banner28.se » mån 26 maj 2008, 06:21

Jag har ett supercoolaggregat med ACD. Fläkten som sitter på den varma sidan snurrar, men den låter en del. Det låter som den tickar på låga varv och när den snurrar snabbare så låter det mer om den.

Hur mycket låter era? Är det dags att köpa en ny fläkt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 26 maj 2008, 06:22

Kanske dags att damma av bladen med en pensel ?

Jag har haft datorfläktar som haft läten för sig som blivit "bra" efter att ha rensats.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 26 maj 2008, 09:52

Byt fläkt.
Du kan säkert få den tyst med lite olika trix men oljudet kommer att komma tillbaka.
Troligen kan du få dit en datorfläkt som inte kotar många tior.

johan@banner28.se
Silvermedlem

Inlägg av johan@banner28.se » mån 26 maj 2008, 10:13

Jag har ACD enheten till den också, tror du att den fläkt som sitter är en vanlig 12V fläkt? Går det att byta fläkt och ändå ha den styrd av ACDn?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 26 maj 2008, 12:05

Utan att veta skulle jag nog säga att sannolikheten att det sitter en 12V fläkt är mycket stor. Dessa fläktar massproduceras och både hållbara och billiga.
Varvtalsreglering mha varierad spänning är vanligt.
Se om du kan hänga dit en voltmeter så ser du enkelt

johan@banner28.se
Silvermedlem

Inlägg av johan@banner28.se » mån 26 maj 2008, 14:21

Nu har jag ringt till Supercool och frågat om fläkten, den ska inte låta så mycket och spänningen till motorn är på 6V. Låter som det enklaste är att köpa en ny på Hjertmans...

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » mån 26 maj 2008, 14:26

Har du tagit bort plaststosen och kollat hur det ser ut, testa att smörja lite på axeln. Min går tyst men jag tycker den har låg effekt och drar mycket energi, jag funderar på att sätta in en kompressor.

johan@banner28.se
Silvermedlem

Inlägg av johan@banner28.se » mån 26 maj 2008, 14:28

Jag har inte tittat så noga, konstaterade igår att den lät konstigt.

Jag är rätt nöjd med lösningen, har ganska mycket isolering runt boxen.
Hur är din konstruerad? Har du ACDn?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 26 maj 2008, 16:47

johan@banner28.se skrev:Nu har jag ringt till Supercool och frågat om fläkten, den ska inte låta så mycket och spänningen till motorn är på 6V. Låter som det enklaste är att köpa en ny på Hjertmans...
Jo ibland är det enklare att betala och få problemet löst.
Det kan vara så at det är en 12V fläkt som körs på 6V. Kolla om du ser något när du byter, det skulle vara kul att veta.

johan@banner28.se
Silvermedlem

Inlägg av johan@banner28.se » ons 28 maj 2008, 09:46

Jag har nu köpt mig en ny motor från Simon på Hjertmans i Bromma. Det står Mabuchi på den, här är hemsidan http://www.mabuchi-motor.co.jp .
Tyvärr är det ett rosa skydd i skumplast limmat runt motorn så jag ser inte vilken modell det är. Ska titta på den gamla när jag bytt.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 28 maj 2008, 09:52

Aha, modellmotor! Förefaller inte vara en så där jättesmart lösning, jag tror datorfläktar är byggda för betydligt längre livslängd än modellmotorer.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » fre 30 maj 2008, 10:25

johan@banner28.se skrev:Jag har inte tittat så noga, konstaterade igår att den lät konstigt.

Jag är rätt nöjd med lösningen, har ganska mycket isolering runt boxen.
Hur är din konstruerad? Har du ACDn?
Jo jag har acd men tror att det läker lite i locket och att det nog går att trycka dit lite mer isolering. Men förbrukningsmässigt så borde det vara som att jämföra direktverkande el och värmepump om det inte sker någon vinst i peltierelementet. Så för mig steg 1 förbättra isolering/täthet, steg 2 föra in kalluft till fläkten (suga från kölsvinet, datafläkt och böjbar fläktslang) steg3 överväga att sätta in kompressor.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 30 maj 2008, 14:21

Schvidja skrev: Jo jag har acd men tror att det läker lite i locket och att det nog går att trycka dit lite mer isolering. Men förbrukningsmässigt så borde det vara som att jämföra direktverkande el och värmepump om det inte sker någon vinst i peltierelementet. Så för mig steg 1 förbättra isolering/täthet, steg 2 föra in kalluft till fläkten (suga från kölsvinet, datafläkt och böjbar fläktslang) steg3 överväga att sätta in kompressor.
Säg så här: jag vet några som bytt Supercool mot kompressor men ingen som gjort tvärt om.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » fre 30 maj 2008, 17:59

Præcis!

Jeg havde Supercool til at begynde med :cry:

Selv med godt isoleret boks, så var kølingen utilstrækkelig, og den blæser (ursäkta, fläkt) som sad inden i boksen havde meget kort levetid. Det var en DC-motor med kommutator og den kan ikke holde til klimaet inde i en køleboks med kondens det meste af tiden.
Så efter nogle år med flere udskiftninger af denne blæsermotor - så ud over skibssiden.
Og ind med et rigtigt kølesystem med kompressor, den små Danfoss-kompressor bruger kun 2,5A når den kører, og det gør den kun 20 - 30% af tiden, så elforbruget er kun mellem 0,5 og 1 A i gennemsnit.
Så nu er der både kolde øl, kølig hvidvin og isterninger til min Whisky og til Gin&Tonic på eftermiddagen. :D

Gør det!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Skriv svar