Digitala sjökort C-map NT

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LF
Silvermedlem

Digitala sjökort C-map NT

Inlägg av LF » tor 08 maj 2008, 09:53

Hej!

Jag har precis inhandlat en ny plotter (Northstar Explorer 567). Var köper man bäst och billigast sjökort? Skall man satsa på Wide (eller vad det heter) och få många kort på en gång eller köpa mindre portioner? Hur gör ni andra?

Vårt seglationsområde är Bottenhavet, Åland, Sthlms skärgård, Gotland, kusten ner till Danmark och Tyskland.
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 08 maj 2008, 11:38

Det kan vara ide att fundera på vilka sjökort man ska ha, det är lite av ett pussel.
Men du ska väl ha MAX kort och inte NT?
Personligen gillar jag Wide eller Mega Wide det blir billigare och risken att rätt kassett kommit bort är mindre ....
Bra pris brukar jgtech.com eller busse-yachtshop.de ha.
Det finns också specialkomponerade kassetter tex
SVB
Sverige, Norge, Danmark, Finland osv för €299

LF
Silvermedlem

Inlägg av LF » tor 08 maj 2008, 14:02

Tack för informationen. Har du erfarenhet av MAX korten? Innehåller de verkligen "alla" sjökort på olika detaljnivå? Verkar billigt tycker jag...men som all elektronik kanske priserna gått ner.
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 08 maj 2008, 14:39

Ojoj, jag kom på att jag ska sjösätta nästa vecka så det är hög tid att beställa kort. Jag har en ny plotter så jag har bara kollat korten hos andra.
Tittar du på c-map.no så kan du se vilka kort som ingår.
Men visst har priserna blivit anständiga och nog blir det billigare än papperskorten

Skriv svar